Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Det där tycker jag är helt fel!
    Om de har en policy (som för övrigt egentligen är hela Svenska kyrkans) så ska man väl rätta sig efter den och inte försöka hitta kryphål!
    Respektlöst helt enkelt!

Om man vill göra på ett annat sätt så väljer man ett annat samfund eller borgerlig vigsel.

1willB2 skrev 2009-10-27 21:12:45 följande:
    Jag håller med "lovingit". Kolla om alla präster i den kyrkan har samma policy eller om det bara är några. Annars kan du kanske hitta en präst från en annan församling som viger er enligt era önskemål.Lycka till!
  • Aleta

Om du läser vad TS skrev så har hon pratat med just den församlingen och i den kyrkan de har valt så har de en tydlig, uttalad policy EMOT brudöverlämning. Då är det verkligen respektlöst att försöka hitta kryphål bara för att någon präst (med gammalmodig kvinnosyn?) i någon annan kyrka har tillåtit det.

1willB2 skrev 2009-10-28 11:24:56 följande:
    Kjelle präst skriver:2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.Så tydligen finns det ingen regel. Dessutom verkar det finnas många som gör detta. Vore det hela Svenska kyrkans policy så skulle det vara uttryckligen förbjudet vilket det inte är. Jag tycker att det ska vara upp till varje brudpar att avgöra vad denna handling symboliserar för dem, precis som att det är upp till varje människa att avgöra hur förhåller sig till texterna i bibeln.
  • Aleta

Men varför går du inte bara in med din man så slipper du ont i magen + all negativ symbolik?

Cylt skrev 2009-10-28 11:46:51 följande:
    Vilken bra tråd!!Har funderat mycket kring det, då min mamma är omgift sedan 25 år och jag har haft ont i magen kring överlämnandet. Tänkte strunta i båda "mina pappor" och promenera in med min son istället - han är mitt liv alltid och får nu snällt dela med sig av sin mammatid... Det känns som ett bra alternativ som ingen kommer att ifrågasätta;) OM prästen är välvilligt inställd alltså.Min svägerska blev överlämnad av sin far i somras, så rimligen finns det präster som gör avkall på detta, policy eller ej.
  • Aleta

Jag tror inte att de som ogilla brudöverlämning anser att det är OK någonstans över huvudtaget!
    Däremot så har alla möjlighet att välja idag och just i det här landet. (Detta tack vare tidigare generationer som har kämpat för jämlikhet.)
    I och med att vi har valmöjlighet ska även de som man tycker gör ett dåligt val få göra det. Att tala om var och hur man kan genomföra det valet trots att man avskyr det själv skulle jag snarare se som generositet!

Att försöka förklara hur och varför man ser på en viss företeelse är inte heller att vara stenålders. Däremot så tycker jag och säkert flera med mig att det är bakåtsträvande att adoptera en symbolik som inte alls speglar hur vi egentligen vill leva idag.

1willB2 skrev 2009-10-28 18:14:09 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att för er är det ok med ?brudöverlämning? så länge det sker utanför kyrkan, då faller ju hela argumentet att vara emot brudöverlämning för att det är kvinnoförtryckande för tydligen är det ju fritt fram att göra det borgerligt eller i ett annat samfund enligt många av er. Något som verkligen är stenålders är att hänga fast vid en betydelse av en sak vars innebörd uppenbarligen förändras med tiden - men som med allt förändringsarbete finns det de som försöker hänga kvar i det förflutna. Om vi alla skulle hänga kvar i det förflutna skulle allas giftermål vara en affärsuppgörelse gjorda av våra pappor. Vi skulle gå från att vara omyndiga under våra fäder till att bli omyndiga under våra män. Varför är inte giftermålet längre en affärsuppgörelse bestämt av våra fäder? Jo, för att saker och ting förändras! Varför är inte själva giftermålet längre symbol för detta förtryck? För att ingen väljer att se det så.Att Svenska kyrkan tar en handling ? som passande nog inte ens någonsin varit svensk tradition, och låter detta bära symboliken av kvinnoförtrycket de själva varit med att välsigna är inte rättvist. Kyrkan förändras när folket förändras, vill ni hänga kvar i en symbolik som inte representerar majoriteten av dem som väljer att gå ner för altaret med sina fäder så gör det. Det är tur att landet är fritt så att man slipper tvingas att ha åsikter som någon kommit på att man borde ha.AnnaS82: Du kanske skulle starta en tråd där det uttryckligen står att du inte behöver råd av dem som inte tycker att det är ok att du vill gå ner för altaret med din far, då kan du kanske få feedback på själva frågan istället för att få en massa åsikter av dem som tycker att hela ?överlämningen? skulle bannlysas helt? Jag hoppas att frågan löser sig för dig och att du får en underbar dag!
  • Aleta

Burre Präst är ju faktiskt till och med präst och borde väl ändå vara expert i frågan?

Att andra inte håller med betyder inte att man behöver vara spydig, säg något vettigt istället!

Rufsas skrev 2009-10-28 22:51:24 följande:
    Shit vilka bajsnödiga kommentarer. AnnaS80, föreslår att du stänger ner tråden och låter feministerna tjäbbla någon annanstans.
  • Aleta

Antagligen så reagerar många eftersom symboliska handlingar som utförs offentligt faktiskt påverkar alla. Just den här symboliken är det många som inte vill skriva under på, därav diskussionerna.

Om man väljer lila servetter eller serverar surströmming så är det inget som potentiellt påverkar samhället.

Rufsas skrev 2009-10-28 22:30:36 följande:
    Men HERREGUD. Varför blir detta till världens största grej? I typ alla andra trådar skriver alla blivande brudar om hur viktigt det är att man får sin bröllopsdag precis som man själv vill. Var är dessa ord nu? Tycker det är respektlöst att kasta in politiska argument hur som helst. Måste det betyda massor att man vill gå in med sin pappa?
  • Aleta
    Heloise skrev 2009-10-28 22:56:59 följande:
    Ja herregud alla dessa feminister... vad ska vi göra åt dem?Men du, jag vet vad du kan göra, säg upp din rösträtt och din arvsrätt etc, jag menar det är ju tack vare tjäbblande feminister som du har de rättigheterna, det borde visa dem, inte sant?
  • Aleta

Vem har varit otrevlig (förutom du) i den här tråden?

Att säga att folk har bajsnödiga kommentarer är inte konkret eller sakligt.

Att berätta vad en symbolik står för och kommer ifrån är det.

Om jag säger att symboliken inte är jämlik så har jag ändå inte påstått att du eller någon annan inte vill ha ett jämlikt samhälle, eller hur?
    Jag tror inte att någon medvetet vill kämpa mot jämlikhet (eller jo, de finns så klart). Däremot kan man råka göra det för att man inte har tänkt igenom en sak eller inte har alla fakta.

Rufsas skrev 2009-10-28 22:59:06 följande:
    Men snälla rara. Jag tycker bara att ni har gått över gränsen. Att man inte håller med varandra är en sak. Tycker dock att man kan vara saklig och konkret i sin argumentation. Inte beskylla en person för att motarbeta jämlikhet. Tror liksom att hon har fattat vinken. Helt otroligt hur människor kan vara så otrevliga på forum när de inte vågar i verkligheten.Ni andra blivande brudar kan väl ha erat bröllop på erat vis utan att någon lägger sig i?
  • Aleta

Så bra sagt!
    Det är många i vårt land som borde läsa det här inlägget.

nikitakatt skrev 2009-10-29 10:28:45 följande:
    Justja.."Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen", enligt Svenska Akademiens ordlista (2006)"Ordet feminist var ursprungligen ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer. Benämningen togs dock över av kvinnorörelsen vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892."För mig är det en gåta hur man, oavsett man är kvinna eller man, kan leva på 2000-talet och INTE kalla sig feminist? Att stå för ordets innebörd borde vara en självklarhet för alla. Hur långt man sedan vill dra sina åsikt
  • Aleta

Vi har båda två ringar var.
    Han fick en morgongåva av mig (och jag fixade en åt mig själv drygt ett år senare ).

Sedan var hela festen mer fokuserad på min man än på mig, kanske mest beroende på att jag har varit gift tidigare. I vilket fall så var jag jättenöjd med det och såg ingen anledning att försöka framhäva mig själv extra mycket.

Rufsas skrev 2009-10-29 11:34:55 följande:
    Håller verkligen med. Jag undrar dessutom var allt snack om morgongåva är? Om inte det är en SYMBOL för ägande och att kvinnan inte klarar sig själv etc. så vet jag inte alls vad som är fram eller bak. När vi ändå är inne på morgongåva - tycker inte ni att en Secret Box är emot den linje ni driver? Observera att jag varken är för eller emot sensuella bilder av den kvinnliga kroppen. Undrar bara hur ni tänker kring det?Summan av kardemumman: Ni som tycker att "överlämning" är totalt fruktansvärt ska varken ha ring, morgongåva eller liknande saker. Eller?Miss Biii skrev 2009-10-29 11:16:49 följande:
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...