Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hmmm, jag tycker också att du har fått massor av olika råd om hur du ska kunna ha din brudöverlämning fast inte just i den kyrkan.

Som Passionsblomman skriver så ska man inte ställa frågor om man inte vill ha svar.
    Frågar man bara sina vänner så får man i 99% av fallen alltid medhåll eftersom det är så sociala interaktioner till stor del fungerar.

Här kommer du att få svar av alla möjliga typer från människor du aldrig annars skulle ha träffat. Det ser jag som en stor möjlighet och jag kämpar ofta med att verkligen försöka förstå de som tycker helt annorlunda mot mig. Det ser jag som en viktig lärdom och det intresserar mig verkligen.

Något som jag har märkt överlag är att nästan alla som vill ha brudöverlämning genast blir jättearga, upprörda och jag vet inte vad, när de inte får medhåll. Kanske någon kan förklara det fenomenet för mig?

Om jag tycker väldigt mycket om någonting, så inte sjutton blir jag ARG om någon annan tycker annorlunda och dessutom ger mig en bra förklaring på varför.
    Jag är hemskt ledsen, men i mina öron låter det bara bortskämt, ungefär som att man stampar i golvet för att få som man vill. Hur diskuterar ni andra saker, eller håller alla alltid med er om allting?

AnnaS82 skrev 2009-10-31 11:25:50 följande:
    ...hon gav mig ett rakt svar som jag ville ha. Jag behöver inte höra allt annat. Jag vill bara ha svar på hur jag kan göra för att få det vi vill ha...inga andra förklaringar... Sen skulle jag aldrig böna, tigga eller gråta...bara förklara hur jag alltid har planerat detta. Vi alla har olika syn i detta, komiskt nog så har alla jag pratat med här hemmma blivit smått chockade över att man inte får göra som man vill...så olika är vi i vårat tänkande o vår tro.Finns många som är mer insatta i detta än jag...men som sagt, jag skrev här för jag var ledsen över att jag kanske inte skulle få det som jag ville...för jag vill ha råd hur jag kan gå till väga. INTE för att jag ville bli uppläxad, överkörd, o idiotförklarad! Men vissa ger sig visst aldrig, starta en egen tråd o diskutera det här...jag starta detta för att få positiva hjälpanda svar. INGET ANNAT!Nu, skiter jag i det här...
  • Aleta

Där har du missuppfattat, de allra flesta började med att svara i tråden enbart på hur man skulle kunna lösa det hela. Så småningom så har diskussionen utvecklats och fördjupats. Oftast har det inte riktats direkt till TS alls utan varit svar till andra eller allmänt. Jag ser ändå inte samma ilska på båda sidor om man nu ska ha sidor.

Dessutom kan man VERKLIGEN inte dela med sig av saker i FÖRTROENDE på ett öppet forum som vem som helst kan läsa och svara i. Sådant gör man hemma i soffan med sina kompisar och då blir man även struken medhårs om det är det man vill.

Jag förringar inte heller några känslor eller dumförklarar någon. Om någon är t ex färgblind och man talar om vad något har för färg egentligen eftersom man inte råkar vara färgblind så är väl det inte att dumförklara någon? Det är att hjälpa och upplysa. Sedan kan ju personen välja att strunta i det och tycka att det har en annan färg än vad de flesta andra ser. Dte är helt OK, men måste man bli arg?

Rufsas skrev 2009-11-01 09:53:03 följande:
    Allvarligt talat. Har du överhuvudtaget läst med vilken ton du och de andra har skrivit till TS? Har du tänkt på att ni kan göra henne illa berörd? Hon har inte bett om en historieundervisning om feminism, hon har bett om svar vad vi tycker att hon SKA göra - inte tvärtom. Och om ni absolut måste ventilera vad ni tycker så tycker jag att ni kan göra det på ett schysst sätt.Det handlar dessutom inte om att man stampar i golvet för att få som man vill. Det är DIN uppfattning. Det handlar om att man öppnar upp sina tankar och delar med sig av dessa i förtroende. När man sedan föringar dessa känslor och i princip dumförklarar personen i fråga är det klart att man blir ledsen och förbannad. Det stavas P-S-Y-K-O-L-O-G-i!
  • Aleta

Jag kan säga att kyrkoherden i vår församling gör allt för att upplysa om vad brudöverlämningen står för, vad kyrkan anser och avråder så starkt han kan. Däremot så har han inte hjärta att bråka med de jobbigaste brudarna eftersom det inte är en absolut regel utan än så länge bara en stark rekommendation. Han har alltså genomfört vigslar med överlämning, efter rejäl påtryckning, och det är inget han är glad över eller ens mår bra av.

Är det så himla viktigt att genomföra en brudöverlämning att man kör över vem det vara månde för att få sin vilja igenom? Det finns ju dessutom ett alternativ, man kan gifta sig någonstans där det är tillåtet eller till och med välkommet.

Om du själv hade en gråtande eller arg tjej som gjorde allt för att få sin vilja igenom

JT2010 skrev 2009-11-01 15:04:33 följande:
    Varför måste man välja att viga sig utanför kyrkan om man vill ha brudöverlämning?! Uppenbarligen så finns det ju ingen strikt regler kring brudöverlämning i kyrkan utan det är upp till varje kyrka eller till och med upp till varje präst. Varför är det då så himla oacceptabelt med brudöverlämning i kyrkan för er som är emot överlämningen?Ni kan väl inte säga vad som är rätt eller fel i kyrkan om det inte ens finns en regel som gäller alla kyrkor och präster i landet??Så länge det är upp till varje kyrka eller präst så kan man se till och få det som man vill. Dessutom kan väl vi som vill ha brudöverlämning i kyrkan försöka förändra den negativa synen på det hela. Saker och ting utvecklas och man behöver inte blanda in feminist skit i det!
  • Aleta
    Aleta skrev 2009-11-02 09:24:20 följande:
    Jag kan säga att kyrkoherden i vår församling gör allt för att upplysa om vad brudöverlämningen står för, vad kyrkan anser och avråder så starkt han kan. Däremot så har han inte hjärta att bråka med de jobbigaste brudarna eftersom det inte är en absolut regel utan än så länge bara en stark rekommendation. Han har alltså genomfört vigslar med överlämning, efter rejäl påtryckning, och det är inget han är glad över eller ens mår bra av.Är det så himla viktigt att genomföra en brudöverlämning att man kör över vem det vara månde för att få sin vilja igenom? Det finns ju dessutom ett alternativ, man kan gifta sig någonstans där det är tillåtet eller till och med välkommet.Om du själv hade en gråtande eller arg tjej som gjorde allt för att få sin vilja igenom
    Forts.
    skulle du då kunna stå emot hur lätt som helst om du inte hade något bakom dig att luta dig mot?

Det är mycket lättare att säga nej om man kan skylla på något annat än om man blir den elake som får skulden sör att man förstör allt.
  • Aleta

Burre Präst, tack för att du orkar engagera dig och förklara hur det verkligen ligger till.

• Aleta

Är det verkligen extremt få länder tycker du?
    Merparten av världens kvinnor lever under förtryck, det vi är vana vid som gör att vissa inte ens orkar bry sig om jämlikhet är däremot väldigt ovanligt.

kikel skrev 2009-11-02 16:24:26 följande:
    Det är extremt få länder där det betyder något i huvudtaget. Varför inte ändra på synen på det istället för att gömma sig för det? Blir det inte mer "tabu" då? Håller med att det är toppen att samkönade par har vigselrätt idag. Men det var en otrolig sak kyrkan genomförde detta är ett mycket mycket mindre och det kan dom inte tycker det är lite patetiskt. Själv kommer jag gå in med min far och är jätte glad för det.
  • Aleta

Nej, varför ska vi bry oss om andra människor överhuvudtaget?
    Om alla tänkte så skulle ju inga förändringar komma till stånd någonstans.

Det är just för att vi är moderna som vi har en möjlighet att förändra världen även för andra och det gör vi givetvis inte bara genom att den här lilla struntfrågan i sammanhanget. Det som däremot avslöjas är en attityd gentemot jämställdhet som är mer.
    Jag gör det som passar mig själv, men så fungerar inte världen, inte om vi vill att den ska fungera bra åtminstone.

Symboler har ett oerhört starkt värde och när man prompt vill införa en symbol för ojämlikhet i en offentlig gudstjänst (just det, vem som helst har rätt att närvara vid en kyrklig vigsel) så påverkar det andra och man får vara beredd på att alla inte ställer upp på det.

Dessutom så har vi många kvinnor som lever i SVerige idag som inte alls har den valfrihet som de borde ha utan som gifts bort mot sin vilja.

kikel skrev 2009-11-02 16:51:49 följande:
    Jag menar i eruropa. Varför ska vi lossas att vi bor någon annan stans när alla länder omkring oss är lite mer mordärna när det gäller detta
  • Aleta

Jag ber om ursäkt för att jag skrev så förvirrat, jag skyller på att jag är förkyld och just då var supertrött.

Så här blir det kanske lite mer begripligt:
    Det är just för att vi är moderna som vi har en möjlighet att förändra världen även för andra och det gör vi givetvis inte bara genom att diskutera den här lilla struntfrågan i sammanhanget. Det som däremot avslöjas under diskussionens gång är en attityd gentemot jämställdhet som är av typen: "Jag gör det som passar mig själv", men så fungerar inte världen, inte om vi vill att den ska fungera bra åtminstone.

Aleta skrev 2009-11-02 16:58:48 följande:
    Nej, varför ska vi bry oss om andra människor överhuvudtaget?Om alla tänkte så skulle ju inga förändringar komma till stånd någonstans.Det är just för att vi är moderna som vi har en möjlighet att förändra världen även för andra och det gör vi givetvis inte bara genom att den här lilla struntfrågan i sammanhanget. Det som däremot avslöjas är en attityd gentemot jämställdhet som är mer.Jag gör det som passar mig själv, men så fungerar inte världen, inte om vi vill att den ska fungera bra åtminstone.Symboler har ett oerhört starkt värde och när man prompt vill införa en symbol för ojämlikhet i en offentlig gudstjänst (just det, vem som helst har rätt att närvara vid en kyrklig vigsel) så påverkar det andra och man får vara beredd på att alla inte ställer upp på det.Dessutom så har vi många kvinnor som lever i SVerige idag som inte alls har den valfrihet som de borde ha utan som gifts bort mot sin vilja.
  • Aleta

Och jag håller som väntat inte med Chris24 om överlämningen, men däremot om homosexuella!
    Hurra, hurra - jämställdhet för alla oavsett kön, tro eller läggning!

ario skrev 2009-11-03 07:39:33 följande:
    Bra svar, håller med dig om allt, (nåja inte om homosexuella i kyrkan) men annars stämmer allt:)
  • Aleta

Varför är det ett problem?
    Du säger ju att vi alla är så jämlika och därför så spelar brudöverlämning ingen roll. Hur kommer det sig då att du som är så jämlik vill diskriminera andra människor?
    I bibeln står det inte specifikt att kärlek ska förbjudas, glöm inte heller att det är människor som har skrivit och tolkat bibeln genom tiderna...

ario skrev 2009-11-03 18:50:34 följande:
    jag tycker man kan börja med att förbjuda homosexuella att gifta sig i krykan, det ser jag som större problem än brudöverlämning!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...