• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • nano86

Miss Biii skrev 2009-10-29 11:16:49 följande:

Jag blir så upprörd när jag läser den här tråden... det kokar inom mig och jag finner inga ord. Fattar inte hur f*n folk ORKAR!! *suck* Borde inte feminister sträva efter att kvinnan ska få vara "fri" och göra som hon vill? Men nu hindrar ju feministerna det? Hmm...Det viktigaste är väl att inte kvinnan blir förtryckt och tystas ner? Jag kan nog lova att ALLA som sitter i kyrkan o ser bruden komma in m sin far tänker samma sak - "Va vacker hon är!" Ingen tänker att bruden m detta vill säga att "kolla min far har godkänt min fästman, för jag kunde inte bestämma själv vem jag skulle gifta mig med". Det finns religioner idag som har det så. Attackera dem istället för de brudar som vill ha med sina föräldrar och att de ska vara mer "delaktiga" i vigseln. Det har ju för 17 inget med "godkännande" att göra. Jag är otroligt mkt för att bevara traditioner men i detta fallet så tycker jag det är OK att bli överlämnad, inte om nu bruden skulle ha det syfte som de extrema feministerna menar, men så är KNAPPAST fallet!!!!!!!!!!!!!!Och nån menade att man ska respektera kyrkan för där finns gud. Men då menar ni att de präster som accepterar överlämning inte respekterar gud?? Hör ni inte hur dumt det låter...Nu hoppas jag att jag kan hålla mig ifrån att fortsätta läsa den här tråden... hoppas hoppas!
    Jag har som sagt sett min syssling gå in med sin far (pga traditionen är så i danmark och är danska själv=. Jag tänkte väl på hur fin hon var men jag tänkte också på hur synd det var att hon och brudgummen inte gick in tillsammans.

Sen tycker jag det verkar som att par som vill ha brudöverläming så är det bruden som vill det, och ska ha igenom det. Vart tog brudgummens talan vägen?? Kan tänka mig att han oftast säger "visst, jag bryr mig inte" men det känns som om brölloppet då görs för att framhäva bruden och hennes önskningar (även om han "inte bryr sig").

Lägger till igen, välj en borglig vigsel så kan du få ha vilka spektakel du vill (hur illa jag än tycker om dem) men i en kyrka får du acceptera att det är en kristen gudstjänst och inget annat.
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2009-10-29 11:34:55 följande:
    Håller verkligen med. Jag undrar dessutom var allt snack om morgongåva är? Om inte det är en SYMBOL för ägande och att kvinnan inte klarar sig själv etc. så vet jag inte alls vad som är fram eller bak. När vi ändå är inne på morgongåva - tycker inte ni att en Secret Box är emot den linje ni driver? Observera att jag varken är för eller emot sensuella bilder av den kvinnliga kroppen. Undrar bara hur ni tänker kring det?Summan av kardemumman: Ni som tycker att "överlämning" är totalt fruktansvärt ska varken ha ring, morgongåva eller liknande saker. Eller?Miss Biii skrev 2009-10-29 11:16:49 följande:
    Morgongåva och Secret Box är också nya företeelser som kommit till Sverige ungefär smtidigt med brudöverlämning.

Morgongåva fanns förr, särskilt i rika familjer, för att kvinnan skulle ha en ekonomisk säkerhet om mannen avled. Seden föll sedan mer eller mindre i glömska. Nu har den blivit modern igen, men nu är det både mannen och kvinnan som ger varandra gåvor. Min syster gav tex sin man några fina vinflaskor som skulle öppnad fem år efter bröllopet. En del kvinnor ger sin man en Secret Box, månge ger något helt annat. Andra par ger inte varandra morgongåva alls.
  • Aleta

Så bra sagt!
    Det är många i vårt land som borde läsa det här inlägget.

nikitakatt skrev 2009-10-29 10:28:45 följande:
    Justja.."Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen", enligt Svenska Akademiens ordlista (2006)"Ordet feminist var ursprungligen ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer. Benämningen togs dock över av kvinnorörelsen vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892."För mig är det en gåta hur man, oavsett man är kvinna eller man, kan leva på 2000-talet och INTE kalla sig feminist? Att stå för ordets innebörd borde vara en självklarhet för alla. Hur långt man sedan vill dra sina åsikt
  • Aleta

Vi har båda två ringar var.
    Han fick en morgongåva av mig (och jag fixade en åt mig själv drygt ett år senare ).

Sedan var hela festen mer fokuserad på min man än på mig, kanske mest beroende på att jag har varit gift tidigare. I vilket fall så var jag jättenöjd med det och såg ingen anledning att försöka framhäva mig själv extra mycket.

Håller verkligen med. Jag undrar dessutom var allt snack om morgongåva är? Om inte det är en SYMBOL för ägande och att kvinnan inte klarar sig själv etc. så vet jag inte alls vad som är fram eller bak. När vi ändå är inne på morgongåva - tycker inte ni att en Secret Box är emot den linje ni driver? Observera att jag varken är för eller emot sensuella bilder av den kvinnliga kroppen. Undrar bara hur ni tänker kring det?Summan av kardemumman: Ni som tycker att "överlämning" är totalt fruktansvärt ska varken ha ring, morgongåva eller liknande saker. Eller?Miss Biii skrev 2009-10-29 11:16:49 följande:
  • spunge

miss bee.. håller me dig!!
    ja ska bli överlämnad av min pappa, tycker bara att det är en jättegullig grej att göra, å tänker inte i feministiska tankar.. för övrigt tycker ja att allt svenska kyrkan står för e bajs..så därför ska min pappa överlämna mig ut i det fria! inge kyrka el präst el gud el psalmer för mej inte!!

• Sonja68
    spunge skrev 2009-10-29 13:41:27 följande:
    miss bee.. håller me dig!!ja ska bli överlämnad av min pappa, tycker bara att det är en jättegullig grej att göra, å tänker inte i feministiska tankar.. för övrigt tycker ja att allt svenska kyrkan står för e bajs..så därför ska min pappa överlämna mig ut i det fria! inge kyrka el präst el gud el psalmer för mej inte!!
    Borgerlig vigsel i ditt fall alltså. Helt rätt val om det är så du känner! Grattis Hoppas du får en underbar dag.
  • Imma

Skillnaden mellan brudöverlämningen och de andra syboliska handlingarna som du nämner är att morgongåva och ringar ges och tas emot av både brud och brudgum. Om överlämningen skulle ske av BÅDE bruden och brudgummen skulle det ju inte vara ojämlikt. Däremot tycker jag fortfarande att det är konstigt att man inte vill gå in tillsammans med sin blivande make/maka, men en dubbelöverlämning visar åtminstone inte på ett ojämlikt förhållande.

Secret box är ett annat mycket väldiskuterat ämne på BT. Dock är det inte det den här tråden handlar om.

• Sonja68

Morgongåva, vad är det?
    Secret box, vad är det?
    Ringar har vi båda två.

• Sebastiána
    Sonja68 skrev 2009-10-29 14:27:25 följande:
    Morgongåva, vad är det?Secret box, vad är det?Ringar har vi båda två.
    Precis. Det är knappast standard. Även om det är vanligare nu är det var för några år sedan.
  • feministbrud

Jag tycker fortfarande inte att det går att jämföra att ge varandra gåvor med att bliv överlämnad. Men jag har insett att det är ganska ovanligt att se symboliken utan att veta om den. För mig är det så uppenbart.

Sebastiána skrev 2009-10-29 15:50:57 följande:
    Precis. Det är knappast standard. Även om det är vanligare nu är det var för några år sedan.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...