• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • AnnaS82

Ja ni...
    Jag hade tänkt att inte skriva mer...men kan visst inte hålla mig borta från det här :)
    Klart jag tar till mig alla råd (o annat) som ni skriver. Men envis som jag är så önskar jag ju ändå att jag/vi ska få som vi vill...så är det, o de kan ingen ändra.
    Jag förstår vad ni menar...o de känns som jag hör samma sak om o om igen. Jag behöver inte höra igen hur konstig, nedvärderande mm ni tycker att det är med brudöverlämning. Jag fattar att vissa är emot det, fine! Men jag är inte emot det, o så länge det inte är helt uteslutet att få ha det i kyrkan, så kommer vi försöka få det så. För jag ser bara det positiva i det...ser fortfarande inget negativt i det även om ni skrivit eran egen uppfattning.
    Detta är verkligen något som kyrkan behöver ta sig en funderare på...för än så länge känns det ju lite luddigt o flummigt. Ena säger si...andra gör så.
    Någon el. några pratade om att det är som på jobbet, att man inte bryter mot policyn på jobbet...men vad gör inte prästen då? Det är väl där felet ligger isf...det är de som arbetar där...o jag är "kunden"... Ja ni...så mkt tankar just nu...

• nano86

Kund tycker jag aldrig att man är i en kyrka, varken på dop, bröllop, "vanlig" gudsstjänst eller begravning. Snarare gäst (iaf i de två första). Men jag förstår vad du menar

• KatjaB
    nano86 skrev 2009-11-01 07:53:20 följande:
    Kund tycker jag aldrig att man är i en kyrka, varken på dop, bröllop, "vanlig" gudsstjänst eller begravning. Snarare gäst (iaf i de två första). Men jag förstår vad du menar
    nej det tycker inte jag heller att man är, tog bara ett exempel för att förklara hur jag ser på det, som du förstod
  • Rufsas
    Aleta skrev 2009-10-31 23:52:27 följande:
    Kanske någon kan förklara det fenomenet för mig?Om jag tycker väldigt mycket om någonting, så inte sjutton blir jag ARG om någon annan tycker annorlunda och dessutom ger mig en bra förklaring på varför.Jag är hemskt ledsen, men i mina öron låter det bara bortskämt, ungefär som att man stampar i golvet för att få som man vill. Hur diskuterar ni andra saker, eller håller alla alltid med er om allting?
    Allvarligt talat. Har du överhuvudtaget läst med vilken ton du och de andra har skrivit till TS? Har du tänkt på att ni kan göra henne illa berörd? Hon har inte bett om en historieundervisning om feminism, hon har bett om svar vad vi tycker att hon SKA göra - inte tvärtom. Och om ni absolut måste ventilera vad ni tycker så tycker jag att ni kan göra det på ett schysst sätt.

Det handlar dessutom inte om att man stampar i golvet för att få som man vill. Det är DIN uppfattning. Det handlar om att man öppnar upp sina tankar och delar med sig av dessa i förtroende. När man sedan föringar dessa känslor och i princip dumförklarar personen i fråga är det klart att man blir ledsen och förbannad. Det stavas P-S-Y-K-O-L-O-G-i!
  • iregnet2010

alltid lika intressant att följa sådana här trådar.

Råd till TS: lirka och leta efter präst och kyrka tills du hittar en präst som går med på det. Förhoppningsvis behövr du inte byta kyrka men i värsta fall får du fundera över vad som är värt mest för dig -den spec kyrkan el överlämningen. Jag har varit på flera bröllop i fina kyrkor som har brudöverlämning...så de finns! som skilsmässobarn själv har jag även blivit expert på det berömda välprövade tricket "när pappa säger nej frågar man mamma..."

Nu vill jag själv inte ha överlämning men det har nog mer med min relation till min riktiga pappa att göra än själva traditionen.

Om jag ska göra ett inlägg i debatten tror jag att TS önskan har mer med att hon tycker överlämning skulle vara en fin gest och stund mellan far och dotter än att hon nu tänker -"bra pappa ger mig till mannen och slipper försörjningsbördan"

Det är mkt runt bröllop som vi alla har "hämtat" från amerikanska filmer. Oavsett vartifrån vi fick intrycket så symboliserar dessa saker nu en dröm och kärlek för många -hacka inte på stackars TS för att hon har den drömmen..

• AnnaS82

Det var därför jag skrev situationstecknen.
    Jag jämförde det med ett jobb...tex affärsjobb...

nano86 skrev 2009-11-01 07:53:20 följande:
  • Roxygirl

Hej. Strunta i kyrkan. Gift dig i det fria och då får du ditt bröllop som du vill. Ingen som styr det. Jag tycker det ska bli helt underbart att bli överlämnad av pappa till min älskling. Ser det som en fin gest och inte något som har med religion att göra.
    Eller så tar du kontakt med den präst som ska viga er och berätta för henne/honom hur mycket det betyder för dig.
    Kram på dig och lycka till!

• JuliaAmalia
    Roxygirl skrev 2009-11-01 14:21:31 följande:
    Ser det som en fin gest och inte något som har med religion att göra.
    Eh nej, kanske för att det inte HAR något med religion att göra utan en gammal förlegad sed som Svenska Kyrkan är moderna och smarta nog att gå emot.
  • Rufsas
    JuliaAmalia skrev 2009-11-01 14:34:08 följande:
    Eh nej, kanske för att det inte HAR något med religion att göra utan en gammal förlegad sed som Svenska Kyrkan är moderna och smarta nog att gå emot.
    Har du läst något från de tidigare inläggen? DU får välja hur DU vill se på saken. Verka fan inte förmer än andra genom att skriva hur "det är". Blir så jäkla förbannad. Låt oss som vill bli "överlämnade" få avgöra själva hur vi ser på saken. Mind your own business!
  • Burre Präst
    Rufsas skrev 2009-11-01 14:43:15 följande:
    Har du läst något från de tidigare inläggen? DU får välja hur DU vill se på saken. Verka fan inte förmer än andra genom att skriva hur "det är". Blir så jäkla förbannad. Låt oss som vill bli "överlämnade" få avgöra själva hur vi ser på saken. Mind your own business!
    Naturligtvis får du och alla andra lägga vilken betydelse ni vill i olika symbolhandlingar, det vore mig fjärran att föreskriva en viss tolkning hos dig och andra. Men den kyrka jag tillhör och arbetar i har en tolkning av just denna symbolik och tillåter därför inte brudöverlämning.

Det är därför det inte är så enkelt att låta er som vill bli överlämnade få göra det, precis som jag inte kan låta de som vill slippa psalmer och "gudsnack" få som de vill heller.

Sen tycker jag att brudöverlämning är en förlegad och mist sagt unken tradition som det är skönt att vi inte anammat här i Sverige, men det är min personliga åsikt och inget jag förväntar mig andra ska tycka. Så vill du eller andra absolut göra det så är det er frihet att välja det, om ni väljer en borgerlig vigsel. Då får man i stort sett göra som man vill.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...