• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • dreamlife

Tänkte lägga mig i debatten här, även om jag inte läst precis allt som sagts innan.
    Jag visste inte innan jag blev upplyst här att det var "nej-nej" i svensk kyrka att lämnas över av sin far.
    Dock är det så att jag INTE vill det, för jag är min egen och går in i äktenskapet av egen fri vilja!
    Däremot har vi diskuterat om hur man gör annars? Jag vill inte att min blivande ska se mig innan utan vill att han ska stå där framme, och att jag själv går nerför altargången. Då är frågan...hur gör man med tärnor och blomsterflicka? Finns de med på väg in eller bara på väg ut?
    Har redan börjat bli snurrig i huvudet, och har bara hållt på och planerat på allvar i en vecka :)

• Chris24

Ojojoj Anna,nu har du skapat liv i tråd & folk igen! hahaha

Om det är endast prästen som inte vill,får du själv (och din partner då) bestämma ifall ni vill ha en annan präst helt enkelt som är OK med överlämning av din pappa om det är det du önskar dig. Om det är kyrkan, så får ni antigen acceptera det eller ta en annan kyrka,även om det inte är det lättaste.

Men är det så kyrkan står för,så är det ju så dem anser det ska vara tyvärr annars.

Jag ska också bli överlämnad av min pappa så du vet, bestämde det själv och frågade honom vid förlovningen, han blev rörd o hade tårar i ögonen, haha, så sött tyckte jag. Han är min styvpappa men pappa i mina ögon om du förstår.

Lycka till!

• Rufsas

Jag tänker lite likadant som dig.

Vi kommer nog att göra så här:
    Brudtärnor och marsalkar går in tillsammans först, sedan min fästman och sist jag tillsammans med min mamma eller så går jag själv.

Vill heller inte att min blivande man ska se mig innan. Dock underlättar hela det här upplägget av att vi ska gifta oss i mammas trädgård och inte i kyrkan. Vigas gör vi av en vigselförrättare som inte har specifika åsikter om hur vi vill ha det. Det ska vi får bestämma själva. :)

dreamlife skrev 2009-10-30 14:04:06 följande:
    Tänkte lägga mig i debatten här, även om jag inte läst precis allt som sagts innan.Jag visste inte innan jag blev upplyst här att det var "nej-nej" i svensk kyrka att lämnas över av sin far. Dock är det så att jag INTE vill det, för jag är min egen och går in i äktenskapet av egen fri vilja! Däremot har vi diskuterat om hur man gör annars? Jag vill inte att min blivande ska se mig innan utan vill att han ska stå där framme, och att jag själv går nerför altargången. Då är frågan...hur gör man med tärnor och blomsterflicka? Finns de med på väg in eller bara på väg ut?Har redan börjat bli snurrig i huvudet, och har bara hållt på och planerat på allvar i en vecka :)
  • JuliaAmalia
    nikitakatt skrev 2009-10-30 09:36:42 följande:
    Är också uppväxt med Missionskyrkan så för mig är det självklart att gifta mig i kyrkan.
    Samma här. ;) Är också uppväxt i Missionskyrkan (har dock aldrig varit medlem) men är men är medlem i Svenska Kyrkan och ska gifta mig där. Är inte aktiv i någon församling men troende så för mig är det självklart att gifta sig i kyrkan, så även för min m2b som har precis samma bakgrund. Men jag håller helt med dig Feministbrud att det är konstigt att så många som aldrig skulle sätta son fot i kyrkan annars tycker att det är självklart att gifta sig där. Mycket märkligt... Är man ateist så borde man ju inte VILJA gifta sig där tycker jag. Ungefär som att jag som är kristen inte vill gifta mig i en moské, typ, utan i den kyrka som hör till min tro.
  • CeKe

Hm, bara för att man inte är en frekvent besökare i kyrkan, betyder det ju inte att man inte har en tro eller är ateist.. och för mig har ens tro med ens eget förhållande till gud och som ingen egentligen kan ifrågasätta.

Sen är kyrkor otroligt vackra rum också, som ju även kan locka dem som inte är troende. Jag vet många som inte är så troende men som ändå älskar att gå in i kyrkor just för att de är så fina och rogivande. Men visst håller jag även med dig. Väljer man att gifta sig i kyrkan, väljer man ju även att "ta med" gud i sitt äktenskap genom att äktenskapet blir välsignat.. Men den delen tror jag faktiskt inte att det är så många som tänker på =)

JuliaAmalia skrev 2009-10-30 17:44:49 följande:
    Samma här. ;) Är också uppväxt i Missionskyrkan (har dock aldrig varit medlem) men är men är medlem i Svenska Kyrkan och ska gifta mig där. Är inte aktiv i någon församling men troende så för mig är det självklart att gifta sig i kyrkan, så även för min m2b som har precis samma bakgrund. Men jag håller helt med dig Feministbrud att det är konstigt att så många som aldrig skulle sätta son fot i kyrkan annars tycker att det är självklart att gifta sig där. Mycket märkligt... Är man ateist så borde man ju inte VILJA gifta sig där tycker jag. Ungefär som att jag som är kristen inte vill gifta mig i en moské, typ, utan i den kyrka som hör till min tro.
  • KatjaB
    dreamlife skrev 2009-10-30 14:04:06 följande:
    Tänkte lägga mig i debatten här, även om jag inte läst precis allt som sagts innan.Jag visste inte innan jag blev upplyst här att det var "nej-nej" i svensk kyrka att lämnas över av sin far. Dock är det så att jag INTE vill det, för jag är min egen och går in i äktenskapet av egen fri vilja! Däremot har vi diskuterat om hur man gör annars? Jag vill inte att min blivande ska se mig innan utan vill att han ska stå där framme, och att jag själv går nerför altargången. Då är frågan...hur gör man med tärnor och blomsterflicka? Finns de med på väg in eller bara på väg ut?Har redan börjat bli snurrig i huvudet, och har bara hållt på och planerat på allvar i en vecka :)
    Du kan ju gå själv, sist av hela följet. Har sett lite klipp på amerikanska vigslar som inte haft någon överlämning som gått till så, eller så har bestman gått in först, sen brudgum, tärna och sist bruden. Det brukar väl finnas ett rum att gömma sig i tills att det är dags?

Vi kommer varken ha kyrka eller gå "in" (är utomhus) separat. Vi går tillsammans hand i hand. Sen har vi tänkt ta foton innan vigseln, kan bara tänka mig hur speciellt det ögonblicket vi får se varandra blir. Det känns som att det blir mer intimt och känslosamt än om vi ska ses förrän där, inför alla andra.
    Sen slipper ju gästerna vänta så otroligt länge, och vi kan ta kort inne i stan vid slottet istället, vilket annars skulle ta alldeles för lång tid för att hinnas med
  • AnnaS82

Själv tycker jag att det är ett envist tråkigt brudpar, som inte kan följa kyrkans policy, om de nu vill gifta sig där!!!
    [/citat]

Ursäkta!?
    Kikel är en av få som ger mig ett rakt svar på mig egentliga fråga!
    Jag bad inte om era debatter...jag bad om råd på hur jag skulle göra för att få vårat bröllop till det VI vill ha.
    I kyrkan...med brudöverlämning.

• AnnaS82
    Chris24 skrev 2009-10-30 14:13:00 följande:
    Ojojoj Anna,nu har du skapat liv i tråd & folk igen! hahaha Om det är endast prästen som inte vill,får du själv (och din partner då) bestämma ifall ni vill ha en annan präst helt enkelt som är OK med överlämning av din pappa om det är det du önskar dig. Om det är kyrkan, så får ni antigen acceptera det eller ta en annan kyrka,även om det inte är det lättaste.Men är det så kyrkan står för,så är det ju så dem anser det ska vara tyvärr annars.Jag ska också bli överlämnad av min pappa så du vet, bestämde det själv och frågade honom vid förlovningen, han blev rörd o hade tårar i ögonen, haha, så sött tyckte jag. Han är min styvpappa men pappa i mina ögon om du förstår.Lycka till!
    Ja, så här trodde jag inte i min vildaste fantasi att det skulle bli. Snacka om att folk tycker o tänker o tror olika!
    Kyrkoherden var så luddig i sitt uttalande, så jag är inte 100 på om det är hans egen åsikt eller kyrkans...men han fick det att låta som det var kyrkans. Vi jagar prästen som ska viga oss nu...för det är inte han ivf. Är det så att kyrkan säger helt nej, jag då får vi tänka om. Annars kommer jag byta präst...
    Hoppas du får en underbar dag...men din far som överlämna dig :)
  • Ore
    AnnaS82 skrev 2009-10-31 01:32:24 följande:
    Ursäkta!?Kikel är en av få som ger mig ett rakt svar på mig egentliga fråga!Jag bad inte om era debatter...jag bad om råd på hur jag skulle göra för att få vårat bröllop till det VI vill ha. I kyrkan...med brudöverlämning.
    Nej, det är flera andra som också har gett dig ett rakt svar på din fråga.

Nämligen att Svenska kyrkan starkt avråder från brudöverlämning, MEN har lämnat det upp till varje präst att i slutändan bestämma. I t.ex. Stockholms stift har biskopen gått ut och förstärkt budskapet, att brudöverlämning inte bör förekomma inom stiftets kyrkor. I vissa församlingar har det tagits beslut i frågan, att brudöverlämning inte får förekomma inom församlingen. Då är det inte mycket du kan göra.

Kjell präst gav dig annars ett "råd" i frågan, eftersom präster också är människor så kan du ju försöka att tigga, gråta och böna dig till att få genomföra en överlämning i kyrkan, om det är ett måste.

Annars får du helt enkelt finna dig i att den kyrkan du vill gifta dig i, inte vill ha brudöverlämning. Då är alternativen att hitta en annan kyrka, där du får ha överlämning, eller behålla kyrkan men skippa överlämningen.
  • anne på grönkulla

Kyrkoherden är fö prästens chef så har kyrkoherden gett besked bör det gälla samtliga präster i just den kyrkan/församlingen. Hur skulle din chef reagera om du bröt öppet mot din arbetsplats uttalade policy?

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...