• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • AnnaS82

...hon gav mig ett rakt svar som jag ville ha. Jag behöver inte höra allt annat. Jag vill bara ha svar på hur jag kan göra för att få det vi vill ha...inga andra förklaringar... Sen skulle jag aldrig böna, tigga eller gråta...bara förklara hur jag alltid har planerat detta.
    Vi alla har olika syn i detta, komiskt nog så har alla jag pratat med här hemmma blivit smått chockade över att man inte får göra som man vill...så olika är vi i vårat tänkande o vår tro.
    Finns många som är mer insatta i detta än jag...men som sagt, jag skrev här för jag var ledsen över att jag kanske inte skulle få det som jag ville...för jag vill ha råd hur jag kan gå till väga. INTE för att jag ville bli uppläxad, överkörd, o idiotförklarad! Men vissa ger sig visst aldrig, starta en egen tråd o diskutera det här...jag starta detta för att få positiva hjälpanda svar. INGET ANNAT!
    Nu, skiter jag i det här...

• passionsblomman

Hm, du var alltså besviken och ledsen för att det i kyrkan inte riktigt visar sig vara så som din dröm ser ut...

..och då vill du få tröst över hur otroligt orättvist det är och få förståelse för dina känslor OCH råd om hur du ska lyckas få kyrkans egentliga verklighet att passa med din-så att du får som du vill.

Sedan blir du då ännu mera ledsen när gemene medlem på forumet faktiskt inte tycker kyrkans verkliga vigselordning är i behov av förändring, utan tycker den är fin och fantastisk alldeles som den är.

Mitt råd till dig är att anpassa idin dröm efter den verklighet du lever i. För att det faktiskt inte är vidare snyggt att be prästerna om något som deras chefer avråder ifrån.

Inget i mitt råd kör över eller idiotförkalrar dig.
    Men tänker du dig ENDAST svar som passar ed vad du ifförväg bestämt att du vill höra, då ska du nog överväga att istället prata med dina kompisar för att få hröra det du vill, hellre än att starta trådar i öppna forum.

För här kan man förvänta sig att folksäger vad de faktiskt tycker.

Och i förlängninen så borde insikten om vad folk tycker ändå kunna medverka till att du får bättre kunskap inför dina beslut.
    När det gällde just detta hade du ju inte koll på vad som faktiskt är Svenska Kyrkans vigselordning.

Nu vet du.

• Duchess

Ja, det finns många som förväntar sig att man ska få göra som man vill när man gifter sig. Jag tror att det hänger ihop med mantrat som ofta upprepas här på BT: "Det är er dag och ni gör som ni vill!"

Det är helt sant i de allra flest frågor. Ska man ha kuvertavgift? Barn med på festen? Bjuda sina småtråkiga fastrar? Servera alkohol? I alla de frågorna kan man göra precis som man vill.

Men den kyrkliga vigseln är en gudstjänst, och alla gudstjänster följer en fastlagd ordning. Det finns visst utrymme för att variera dem. Man kan t ex välja psalmer själv, men inte välja bort psalmer. Brudöverlämning är kopplat till vigselgudstjänsten, och därför inte en fråga där man kan göra som man vill.

Jag hoppas verkligen att Svenska Kyrkan blir lite tydligare med sin policy. Som det är idag finns det vissa präster som godkänner brudöverlämning, vilket skickar dubbla budskap. Då sätter sig kyrkan i samma situation som föräldrar som är inkonsekventa gentemot sina barn. Säger pappa nej så kan man fråga mamma (och så vidare).

AnnaS82 skrev 2009-10-31 11:25:50 följande:
    Vi alla har olika syn i detta, komiskt nog så har alla jag pratat med här hemmma blivit smått chockade över att man inte får göra som man vill...så olika är vi i vårat tänkande o vår tro.
  • ona

Jag tycker du gör det bra, Anna. Vill man ha sin vigsel på ett visst sätt så försöker man ju få det till det man vill. Personer som tycker och tänker annat om det finns det alltid, men det är bara att köra vidare på det du vill. Själv skulle jag gärna gå in i kyrkan med min pappa, då jag alltid varit pappas flicka och han är viktig för mig. (och det är fullt tillåtet i Finland, enligt evl.fi/vigsel)

Så varför hacka på Anna? Är det en god kristen tro att göra så? Vet ni som tycker att hon "gör fel" vad Anna varit med om, hennes historia? Nej, just det. Kanske det inte bara är en dröm om ett filmliknande bröllop, utan att hennes pappa betyder mycket för henne och hon vill att han ska vara där. Och att då peka finger och säga NEJ SÅ FÅR DET INTE VARA, det är väl inte vad Gud vill att vi ska göra i kyrkan? Eller?

Så Anna, tyvärr ha jag inget bra tips för dig utom att eventuellt planera bröllopet i Finland :) Det är ju samma Gud man står inför och det finns jättefina kyrkor och underbara präster. Men jag håller tummarna för dig! Stor kram!

• 090208

Jag kommer absolut inte dopa min barn, har jag aldrig velat! Bestamde mig for att hellre ha en Valkommen-till-varlden-fest for min bebis, langt innan jag traffade min man som ar muslim. Sa det har inget med honom att gora.

Kul att lasa asikt fran nan som ar troende.
    (OT, men nar jag gifte mig fragade minst 100 pers om jag skulle konvertera. Min man holl pa att skratta ihjal sig. Han hade aldrig velat det, eftersom det ju ar bluff och fejk.)

nano86 skrev 2009-10-30 06:17:56 följande:
    Det där var en bra fråga! För mig är det självklart att gifta mig i kyrkan då jag har en tro och aktivt är med i ungdomsstyrelsen och ungdommsarbetet (i Svenska Missionskyrkan som är väldigt lik Svenska Kyrkan). Jag menar, jag vill ju gifta mig inför gud, det är nåt som är ganska så stort för mig och betyder mycket. Har lite svårt för alla som säger "det är så vacker, klart man gifter sig i kyrkan" och står och lovar saker inför en gud man sen inte tror ett dyft på... Underligt är vad det är.... Och gör man det borgeligt kan man ju göra det som man vill, där finns inga regler och traditioner på hur det ska vara. Har väldigt svårt med alla som döper sina barn av tradition också
  • nano86
    090208 skrev 2009-10-31 16:48:09 följande:
    Jag kommer absolut inte dopa min barn, har jag aldrig velat! Bestamde mig for att hellre ha en Valkommen-till-varlden-fest for min bebis, langt innan jag traffade min man som ar muslim. Sa det har inget med honom att gora.Kul att lasa asikt fran nan som ar troende.(OT, men nar jag gifte mig fragade minst 100 pers om jag skulle konvertera. Min man holl pa att skratta ihjal sig. Han hade aldrig velat det, eftersom det ju ar bluff och fejk.)
    Det är alltid väldigt roligt att prata med människor som har en annan syn än sig själv, så länge man kan hålla trevlig ton Jag ville egentligen inte döpa vår dotter (som är döpt...) för jag tycker att alla ska få välja det själva när de blir stora. Tycker inte om skolor/förskolor som har religion som "profil" eller hur man säger. Barna ska få vara barn, religonen kan man möta på sin fritid i små och lagom doser för att kunna bilda sig en uppfattning när man sen blir vuxen.

Härligt med "välkommen till värden"-fest! Blir så glad då folk väljer nya sätt att fira högtider på istl för att hänga på religösa saker som inte betyder nåt. Härlig man du verkar ha också Ursäkta att det blev så väldigt ot nu....
  • KatjaB
    ona skrev 2009-10-31 12:03:09 följande:
    Jag tycker du gör det bra, Anna. Vill man ha sin vigsel på ett visst sätt så försöker man ju få det till det man vill. Personer som tycker och tänker annat om det finns det alltid, men det är bara att köra vidare på det du vill. Själv skulle jag gärna gå in i kyrkan med min pappa, då jag alltid varit pappas flicka och han är viktig för mig. (och det är fullt tillåtet i Finland, enligt evl.fi/vigsel)Så varför hacka på Anna? Är det en god kristen tro att göra så? Vet ni som tycker att hon "gör fel" vad Anna varit med om, hennes historia? Nej, just det. Kanske det inte bara är en dröm om ett filmliknande bröllop, utan att hennes pappa betyder mycket för henne och hon vill att han ska vara där. Och att då peka finger och säga NEJ SÅ FÅR DET INTE VARA, det är väl inte vad Gud vill att vi ska göra i kyrkan? Eller?Så Anna, tyvärr ha jag inget bra tips för dig utom att eventuellt planera bröllopet i Finland :) Det är ju samma Gud man står inför och det finns jättefina kyrkor och underbara präster. Men jag håller tummarna för dig! Stor kram!
    Nu skiljer du inte på sak och person. Det är ingen som hackar på ts och vad hon har för historia i bagaget har väl ändå ingen som helst relevans för hurvida kyrkan vill ha brudöverlämning eller inte. Om du ser kyrkan som en arbetsplats där det finns klara direktiv för hur hur man vill profilera sig, vad man har för ståndpunkter och hur ens anställda ska agera. Skulle du som chef tycka att det var helt okej att dina anställda gjorde lite hur de ville och struntade totalt i de bestämmelser som faktiskt finns? För visst finns det kyrkor som säger okej till detta, men det är inte någon garanti för att alla kommer att göra det. Att känna besvikelse över att inte få det precis som man tänkt sig kan jag förstå, men ibland får man höja blicken lite och se hur samhället faktiskt ser ut. Allt handlar inte om "mitt bröllop och att jag får det som jag vill" som man så ofta får höra här på bt.

Vidare är inte alla religiösa heller så någon skuldbeläggning för "god kristen tro" biter iallafall inte på mig.

Och till ts måste jag ändå säga att jag tycker att du har lite konstig attityd, för du frågar ju om råd, och nog för att det blivit mycket diskussioner om vad man själv vill ha för bröllop, eller vad man personligen tycker just om brudöverlämning, så har du ju fått massor med råd. Ett, och jag tror att det mest förekommande rådet är att gifta er någon annanstans eller borgerligt om det är så pass viktigt för er med just överlämningen, eller skippa det för att ha den kyrkan ni vill ha. Sen om råden inte duger för att alla inte stryker dig medhårs, det är väl nåt man får ta om man skriver på ett forum?
  • Chris24
    AnnaS82 skrev 2009-10-31 01:39:10 följande:
    Ja, så här trodde jag inte i min vildaste fantasi att det skulle bli. Snacka om att folk tycker o tänker o tror olika!Kyrkoherden var så luddig i sitt uttalande, så jag är inte 100 på om det är hans egen åsikt eller kyrkans...men han fick det att låta som det var kyrkans. Vi jagar prästen som ska viga oss nu...för det är inte han ivf. Är det så att kyrkan säger helt nej, jag då får vi tänka om. Annars kommer jag byta präst...Hoppas du får en underbar dag...men din far som överlämna dig :)
    Haha, bara ta det med en klack spark i vissa diskussioner Anna på just BT. Alla har ju sina åsikter,vissa lite mer starka "jag ska ha rätt o få igenom dem" än andra men å andra sidan så ska man ju stå på sig.

Vilket jag tycker du och din partner men framför allt du själv,ska göra i din sits också!

Jag gick till den kyrkan som jag o min partner hade tänkt faktiskt och prästen ville inte ha en brudöverlämning med min pappa och mig då, jag tackade för mig och frågade ifall det var hennes personliga åsikt eller kyrkans "regel" eller åsikt över lag så att säga.
    Är det kyrkans policy,regler osv, ville jag själv inte gifta mig i den kyrkan, blev dock förvånad då det var en libanesisk katolsk kyrka "typ" fick jag reda på sen Men prästen var svensk ska jag faktiskt lägga till.

Hon sa att det var endast hennes personliga åsikt och inte kyrkans så då sa jag bara att jag skulle söka en annan präst,så nu är vi på jakt efter en annan präst.

JAG vill att min älskade pappa ska lämna över mig i kyrkan till min man och så skall det ske också på vårt bröllop och min fästman vet hur mycket det betyder för mig av olika skäl så därför ska vi leta efter präst,kyrka allt möjligt tills vi är helt nöjda och får det vi vill ha.

Som du själv ska göra,ville jag mest komma fram till med andra ord. Även om det är den kyrkan du helst kanske ville gifta dig i men tänk efter hur kyrkan ser på det hela med brud överlämning och om det kan påverka dig på nåt sätt? Om ni byter präst och det räcker för er del (om det faktiskt inte är kyrkan i sig utan bara prästens egna åsikt) och ni är OK med det så go for it då tycker jag.

Så fråga vidare tycker jag, kolla andra kyrkor, hur dem ser på det hela och det/den kyrkan och präst som känns bäst för DIG så ta den. Och ge dig inte.
    För precis som andra kämpar för att just brud överläming ska inte tillåtas osv, ska ju vi andra som faktiskt vill ha ens pappa gående ner med en, att det ska finnas alternativen kvar i kyrkan för oss osv, tycker jag.

Lycka till min vän och meddela mig gärna hur det går!
  • Aleta

Hmmm, jag tycker också att du har fått massor av olika råd om hur du ska kunna ha din brudöverlämning fast inte just i den kyrkan.

Som Passionsblomman skriver så ska man inte ställa frågor om man inte vill ha svar.
    Frågar man bara sina vänner så får man i 99% av fallen alltid medhåll eftersom det är så sociala interaktioner till stor del fungerar.

Här kommer du att få svar av alla möjliga typer från människor du aldrig annars skulle ha träffat. Det ser jag som en stor möjlighet och jag kämpar ofta med att verkligen försöka förstå de som tycker helt annorlunda mot mig. Det ser jag som en viktig lärdom och det intresserar mig verkligen.

Något som jag har märkt överlag är att nästan alla som vill ha brudöverlämning genast blir jättearga, upprörda och jag vet inte vad, när de inte får medhåll. Kanske någon kan förklara det fenomenet för mig?

Om jag tycker väldigt mycket om någonting, så inte sjutton blir jag ARG om någon annan tycker annorlunda och dessutom ger mig en bra förklaring på varför.
    Jag är hemskt ledsen, men i mina öron låter det bara bortskämt, ungefär som att man stampar i golvet för att få som man vill. Hur diskuterar ni andra saker, eller håller alla alltid med er om allting?

AnnaS82 skrev 2009-10-31 11:25:50 följande:
    ...hon gav mig ett rakt svar som jag ville ha. Jag behöver inte höra allt annat. Jag vill bara ha svar på hur jag kan göra för att få det vi vill ha...inga andra förklaringar... Sen skulle jag aldrig böna, tigga eller gråta...bara förklara hur jag alltid har planerat detta. Vi alla har olika syn i detta, komiskt nog så har alla jag pratat med här hemmma blivit smått chockade över att man inte får göra som man vill...så olika är vi i vårat tänkande o vår tro.Finns många som är mer insatta i detta än jag...men som sagt, jag skrev här för jag var ledsen över att jag kanske inte skulle få det som jag ville...för jag vill ha råd hur jag kan gå till väga. INTE för att jag ville bli uppläxad, överkörd, o idiotförklarad! Men vissa ger sig visst aldrig, starta en egen tråd o diskutera det här...jag starta detta för att få positiva hjälpanda svar. INGET ANNAT!Nu, skiter jag i det här...
  • Saphira
    passionsblomman skrev 2009-10-31 12:02:00 följande:
    Hm, du var alltså besviken och ledsen för att det i kyrkan inte riktigt visar sig vara så som din dröm ser ut.....och då vill du få tröst över hur otroligt orättvist det är och få förståelse för dina känslor OCH råd om hur du ska lyckas få kyrkans egentliga verklighet att passa med din-så att du får som du vill.Sedan blir du då ännu mera ledsen när gemene medlem på forumet faktiskt inte tycker kyrkans verkliga vigselordning är i behov av förändring, utan tycker den är fin och fantastisk alldeles som den är.Mitt råd till dig är att anpassa idin dröm efter den verklighet du lever i. För att det faktiskt inte är vidare snyggt att be prästerna om något som deras chefer avråder ifrån.Inget i mitt råd kör över eller idiotförkalrar dig.Men tänker du dig ENDAST svar som passar ed vad du ifförväg bestämt att du vill höra, då ska du nog överväga att istället prata med dina kompisar för att få hröra det du vill, hellre än att starta trådar i öppna forum.För här kan man förvänta sig att folksäger vad de faktiskt tycker.Och i förlängninen så borde insikten om vad folk tycker ändå kunna medverka till att du får bättre kunskap inför dina beslut.När det gällde just detta hade du ju inte koll på vad som faktiskt är Svenska Kyrkans vigselordning.Nu vet du.
    Instämmer helt. Det går fö bra att gifta sig i USA också om man vill.

Jag tycker det där med att "pappa lämnar över" är väl patriarkiskt och tyvärr bidrar till en otidsenlig känsla av att dottern är en ägodel som nu får en ny husse.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...