Inlägg från: 090208 |Visa alla inlägg
  • 090208

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Att man gar in med gamla livet har nog kyrkan inget problem med, daremot att dottern gar in med fadern. Knappast sa att din man gar in med sin mamma, eller hur? Det ar den urgamla anti-femimistiska seden som kyrkan (och manga andra) stor sig pa.
    Och dom har ratt att saga nej. Tyvarr sa gar vissa med pa det, och det du kan gora ar ju att leta upp en av dom kyrkorna, och offra den fina som du egentligen vill gifta dig i.

• 090208

Word.

Aleta skrev 2009-10-28 08:25:02 följande:
    Det där tycker jag är helt fel!Om de har en policy (som för övrigt egentligen är hela Svenska kyrkans) så ska man väl rätta sig efter den och inte försöka hitta kryphål!Respektlöst helt enkelt!Om man vill göra på ett annat sätt så väljer man ett annat samfund eller borgerlig vigsel.
  • 090208

BRA skrivet!
    Burre Präst skrev 2009-10-28 22:44:00 följande:

Här är ett tips: Inse att det inte är du som bestämmer allt bara för att du är bruden. Vigseln är en gudstjänst i Svenska Kyrkan och inte något du kan regissera för att du vill det ena och det andra.Sedan är präster i Svenska Kyrkan i regel ganska snälla personer så om du tjatar, hotar, gnäller eller helt enkelt är j***a besvärlig så är chansen god att du ändå kan få som du vill. Men det medför att både du och brudar i allmänhet får ett dåligt rykte och att du i längden blir ett arbetsmiljöproblem.Men den som anser att huvudsaken är att få som man vill på SIN stora dag anser nog också att det är värt det.
  • 090208
    spunge skrev 2009-10-29 09:36:22 följande:
    tycker du ska gå ur svenska kyrkan å gifta dig någon annanstans!!
  • 090208
    Sebastiána skrev 2009-10-29 09:59:17 följande:
    Än värre är när skilda kvinnor går in med sin pappa... Hur tänker dem då!?
  • 090208

Kanske OT, men... VARFOR gifter sig sa manga i kyrkan oht??? Jag ar inte ett dyft religios, sa gifte mig sjalvklart inte i kyrkan. Kan halla med om att det ar vackert, men det finns manga andra vackra platser och byggnader. Jag tycker det ar falskt faktiskt! Att lova infor Gud att vara min man trogen, nar jag inte ens tror pa Gud. Och sa allt annat dravel...

• 090208

Jag kommer absolut inte dopa min barn, har jag aldrig velat! Bestamde mig for att hellre ha en Valkommen-till-varlden-fest for min bebis, langt innan jag traffade min man som ar muslim. Sa det har inget med honom att gora.

Kul att lasa asikt fran nan som ar troende.
    (OT, men nar jag gifte mig fragade minst 100 pers om jag skulle konvertera. Min man holl pa att skratta ihjal sig. Han hade aldrig velat det, eftersom det ju ar bluff och fejk.)

nano86 skrev 2009-10-30 06:17:56 följande:
    Det där var en bra fråga! För mig är det självklart att gifta mig i kyrkan då jag har en tro och aktivt är med i ungdomsstyrelsen och ungdommsarbetet (i Svenska Missionskyrkan som är väldigt lik Svenska Kyrkan). Jag menar, jag vill ju gifta mig inför gud, det är nåt som är ganska så stort för mig och betyder mycket. Har lite svårt för alla som säger "det är så vacker, klart man gifter sig i kyrkan" och står och lovar saker inför en gud man sen inte tror ett dyft på... Underligt är vad det är.... Och gör man det borgeligt kan man ju göra det som man vill, där finns inga regler och traditioner på hur det ska vara. Har väldigt svårt med alla som döper sina barn av tradition också
  • 090208

Vet inte vilket som ar varst, kalla kyrkan sa nar man prompt ska gifta sig dar (var snall eller gift dig borgerligt), eller att anvanda f*tta som skallsord. Ar det nat fult eller..?

Skulle garna portat dig fran kyrkan men inte mycket jag kan gora. Tycker det ar forjavligt att man vill gifta sig i kyrkan nar man behandlar dom sa.

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...