Inlägg från: KatjaB |Visa alla inlägg
  • KatjaB

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Jag kan förstå att kyrkan inte vill gå med på brudöverlämningar. Ni har väl inte så mycket till val, antingen får ni gå in som par eller så får ni gifta er någon annanstans.
    Inga råd som du kanske sökte efter, men iallafall

• KatjaB
    lovingit skrev 2009-10-27 21:08:15 följande:
    Jag vet inte om det var den prästen som kommer att viga er som du pratade med. Men berätta en gång till hur viktigt det är för dig och hur du vill att er ceremoni ska gå till. Man måste ju inte heller använda prästen som hör till kyrkan. Om du känner en präst ( en släkting, eller kollegas kompis...) kan den personen viga er, i den kyrkan som du har bokat, och då är det även fritt fram att utforma ceremonin tillsammans med den personen. Hoppas att det löser sig.
    Men är inte det lite fult att göra så? De har ju en anledning till att de inte vill utföra brudöverlämningar, deras kyrka deras regler tänker ju jag..
  • KatjaB
    Panzerfaust skrev 2009-10-28 01:55:02 följande:
    Det är väl bara likkistor som använder sidodörrarna om jag inte minns fel.
    hahahaha
  • KatjaB
    AnnaS82 skrev 2009-10-27 21:24:53 följande:
    Nej, vi skulle få en annan präst. Vet inte om jag ska försöka få tag i henne och prata med henne. Men den jag pratade med först pratade som om hela kyrkan hade beslutat detta...men jag kände nästan vibbar av att det kanske var han som tyckte det var ett problem.
    Men så är det faktiskt, det är något som är beslutat hos svenska kyrkan, däremot finns det präster som gör undantag. Dock tror jag inte att man ska räkna med att få göra som man vill. Jag säger inte det här för att vara dum eller på något sätt morra, som du uttryckte det. Men du ber ju om råd, och jag personligen tycker att det är dålig stil att gå emot deras önskan genom att ta in någon annan präst eller vigselförrättare för att ni inte fått er vilja fram. Borde ju kännas ganska så omyndigförklarande för dem då de har sagt hur de gör och alltid gjort.
  • KatjaB
    dreamlife skrev 2009-10-30 14:04:06 följande:
    Tänkte lägga mig i debatten här, även om jag inte läst precis allt som sagts innan.Jag visste inte innan jag blev upplyst här att det var "nej-nej" i svensk kyrka att lämnas över av sin far. Dock är det så att jag INTE vill det, för jag är min egen och går in i äktenskapet av egen fri vilja! Däremot har vi diskuterat om hur man gör annars? Jag vill inte att min blivande ska se mig innan utan vill att han ska stå där framme, och att jag själv går nerför altargången. Då är frågan...hur gör man med tärnor och blomsterflicka? Finns de med på väg in eller bara på väg ut?Har redan börjat bli snurrig i huvudet, och har bara hållt på och planerat på allvar i en vecka :)
    Du kan ju gå själv, sist av hela följet. Har sett lite klipp på amerikanska vigslar som inte haft någon överlämning som gått till så, eller så har bestman gått in först, sen brudgum, tärna och sist bruden. Det brukar väl finnas ett rum att gömma sig i tills att det är dags?

Vi kommer varken ha kyrka eller gå "in" (är utomhus) separat. Vi går tillsammans hand i hand. Sen har vi tänkt ta foton innan vigseln, kan bara tänka mig hur speciellt det ögonblicket vi får se varandra blir. Det känns som att det blir mer intimt och känslosamt än om vi ska ses förrän där, inför alla andra.
    Sen slipper ju gästerna vänta så otroligt länge, och vi kan ta kort inne i stan vid slottet istället, vilket annars skulle ta alldeles för lång tid för att hinnas med
  • KatjaB
    ona skrev 2009-10-31 12:03:09 följande:
    Jag tycker du gör det bra, Anna. Vill man ha sin vigsel på ett visst sätt så försöker man ju få det till det man vill. Personer som tycker och tänker annat om det finns det alltid, men det är bara att köra vidare på det du vill. Själv skulle jag gärna gå in i kyrkan med min pappa, då jag alltid varit pappas flicka och han är viktig för mig. (och det är fullt tillåtet i Finland, enligt evl.fi/vigsel)Så varför hacka på Anna? Är det en god kristen tro att göra så? Vet ni som tycker att hon "gör fel" vad Anna varit med om, hennes historia? Nej, just det. Kanske det inte bara är en dröm om ett filmliknande bröllop, utan att hennes pappa betyder mycket för henne och hon vill att han ska vara där. Och att då peka finger och säga NEJ SÅ FÅR DET INTE VARA, det är väl inte vad Gud vill att vi ska göra i kyrkan? Eller?Så Anna, tyvärr ha jag inget bra tips för dig utom att eventuellt planera bröllopet i Finland :) Det är ju samma Gud man står inför och det finns jättefina kyrkor och underbara präster. Men jag håller tummarna för dig! Stor kram!
    Nu skiljer du inte på sak och person. Det är ingen som hackar på ts och vad hon har för historia i bagaget har väl ändå ingen som helst relevans för hurvida kyrkan vill ha brudöverlämning eller inte. Om du ser kyrkan som en arbetsplats där det finns klara direktiv för hur hur man vill profilera sig, vad man har för ståndpunkter och hur ens anställda ska agera. Skulle du som chef tycka att det var helt okej att dina anställda gjorde lite hur de ville och struntade totalt i de bestämmelser som faktiskt finns? För visst finns det kyrkor som säger okej till detta, men det är inte någon garanti för att alla kommer att göra det. Att känna besvikelse över att inte få det precis som man tänkt sig kan jag förstå, men ibland får man höja blicken lite och se hur samhället faktiskt ser ut. Allt handlar inte om "mitt bröllop och att jag får det som jag vill" som man så ofta får höra här på bt.

Vidare är inte alla religiösa heller så någon skuldbeläggning för "god kristen tro" biter iallafall inte på mig.

Och till ts måste jag ändå säga att jag tycker att du har lite konstig attityd, för du frågar ju om råd, och nog för att det blivit mycket diskussioner om vad man själv vill ha för bröllop, eller vad man personligen tycker just om brudöverlämning, så har du ju fått massor med råd. Ett, och jag tror att det mest förekommande rådet är att gifta er någon annanstans eller borgerligt om det är så pass viktigt för er med just överlämningen, eller skippa det för att ha den kyrkan ni vill ha. Sen om råden inte duger för att alla inte stryker dig medhårs, det är väl nåt man får ta om man skriver på ett forum?
  • KatjaB
    nano86 skrev 2009-11-01 07:53:20 följande:
    Kund tycker jag aldrig att man är i en kyrka, varken på dop, bröllop, "vanlig" gudsstjänst eller begravning. Snarare gäst (iaf i de två första). Men jag förstår vad du menar
    nej det tycker inte jag heller att man är, tog bara ett exempel för att förklara hur jag ser på det, som du förstod
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...