ona skrev 2009-10-31 12:03:09 följande:
Jag tycker du gör det bra, Anna. Vill man ha sin vigsel på ett visst sätt så försöker man ju få det till det man vill. Personer som tycker och tänker annat om det finns det alltid, men det är bara att köra vidare på det du vill. Själv skulle jag gärna gå in i kyrkan med min pappa, då jag alltid varit pappas flicka och han är viktig för mig. (och det är fullt tillåtet i Finland, enligt
evl.fi/vigsel)Så varför hacka på Anna? Är det en god kristen tro att göra så? Vet ni som tycker att hon "gör fel" vad Anna varit med om, hennes historia? Nej, just det. Kanske det inte bara är en dröm om ett filmliknande bröllop, utan att hennes pappa betyder mycket för henne och hon vill att han ska vara där. Och att då peka finger och säga NEJ SÅ FÅR DET INTE VARA, det är väl inte vad Gud vill att vi ska göra i kyrkan? Eller?Så Anna, tyvärr ha jag inget bra tips för dig utom att eventuellt planera bröllopet i Finland :) Det är ju samma Gud man står inför och det finns jättefina kyrkor och underbara präster. Men jag håller tummarna för dig! Stor kram!
Nu skiljer du inte på sak och person. Det är ingen som hackar på ts och vad hon har för historia i bagaget har väl ändå ingen som helst relevans för hurvida kyrkan vill ha brudöverlämning eller inte. Om du ser kyrkan som en arbetsplats där det finns klara direktiv för hur hur man vill profilera sig, vad man har för ståndpunkter och hur ens anställda ska agera. Skulle du som chef tycka att det var helt okej att dina anställda gjorde lite hur de ville och struntade totalt i de bestämmelser som faktiskt finns? För visst finns det kyrkor som säger okej till detta, men det är inte någon garanti för att alla kommer att göra det. Att känna besvikelse över att inte få det precis som man tänkt sig kan jag förstå, men ibland får man höja blicken lite och se hur samhället faktiskt ser ut. Allt handlar inte om "mitt bröllop och att jag får det som jag vill" som man så ofta får höra här på bt.
Vidare är inte alla religiösa heller så någon skuldbeläggning för "god kristen tro" biter iallafall inte på mig.
Och till ts måste jag ändå säga att jag tycker att du har lite konstig attityd, för du frågar ju om råd, och nog för att det blivit mycket diskussioner om vad man själv vill ha för bröllop, eller vad man personligen tycker just om brudöverlämning, så har du ju fått massor med råd. Ett, och jag tror att det mest förekommande rådet är att gifta er någon annanstans eller borgerligt om det är så pass viktigt för er med just överlämningen, eller skippa det för att ha den kyrkan ni vill ha. Sen om råden inte duger för att alla inte stryker dig medhårs, det är väl nåt man får ta om man skriver på ett forum?