Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Ja, det finns många som förväntar sig att man ska få göra som man vill när man gifter sig. Jag tror att det hänger ihop med mantrat som ofta upprepas här på BT: "Det är er dag och ni gör som ni vill!"

Det är helt sant i de allra flest frågor. Ska man ha kuvertavgift? Barn med på festen? Bjuda sina småtråkiga fastrar? Servera alkohol? I alla de frågorna kan man göra precis som man vill.

Men den kyrkliga vigseln är en gudstjänst, och alla gudstjänster följer en fastlagd ordning. Det finns visst utrymme för att variera dem. Man kan t ex välja psalmer själv, men inte välja bort psalmer. Brudöverlämning är kopplat till vigselgudstjänsten, och därför inte en fråga där man kan göra som man vill.

Jag hoppas verkligen att Svenska Kyrkan blir lite tydligare med sin policy. Som det är idag finns det vissa präster som godkänner brudöverlämning, vilket skickar dubbla budskap. Då sätter sig kyrkan i samma situation som föräldrar som är inkonsekventa gentemot sina barn. Säger pappa nej så kan man fråga mamma (och så vidare).

AnnaS82 skrev 2009-10-31 11:25:50 följande:
    Vi alla har olika syn i detta, komiskt nog så har alla jag pratat med här hemmma blivit smått chockade över att man inte får göra som man vill...så olika är vi i vårat tänkande o vår tro.
  • Duchess

*kikar in*

Precis detta har jag fått höra av de präster jag pratat med. Svenska Kyrkans präster är nog helt enkelt överrumplade av den här nya trenden med brudar som vill överlämnas, och därför har man inte heller lyckats få till en enhetlig policy i frågan (trots att många biskopar uttalat sig). Jag tänker helt seriöst prata med några av de jag känner som sitter i nya kyrkomötet och fråga om de inte kan tänka sig att skriva en motion om detta. Jag tror att många skulle vara lättade om det kom ett stopp i frågan från kyrkomötet.

passionsblomman skrev 2009-11-03 16:43:44 följande:
    Jag undrar om det inte rä så, att hela den här trenden med att bruden vill gå med sin pappa, är såpass ny att SVK inte riktigt hunnit med i svängarna. Det var nämligen INTE vanligt för bara något årtionde sedan att brudparet kom med det kravet. Alltså har man inte behövt "göra någotåt saken" då det inte varit en fråga liksom.Nu tror jag att det börjar vara rätt uppenbart att man är tvungen att tala om hur man som samfund vill ha det och det kommer ju som det ser ut inte att räcka med chefens uppmaning, eftrersom brudarna inte ger sig med mindre än att det blir förbjudet och därmed tjänsteflel för prästen att tillåt överlämning...Alltså kommer saken förmodligen att komma upp till diskussion inom kyrkan på ett helt annat sätt framöver.Tror jag.
  • Duchess

Brudöverlämning är redan idag emot den svenskkyrkliga seden, och många biskopar avråder sina präster från att tillåta det. Som jag ser det handlar det snarare om att kyrkan måste bli mer konsekvent, inte att göra någon stor förändring.

Chris24 skrev 2009-11-03 18:32:50 följande:
    Men har jag förstått det rätt att ni som är emot överlämning,vill alltså göra det förbjudet i kyrkan?Ni tycker det är alltså rättvist?
  • Duchess
    Chris24 skrev 2009-11-03 18:44:54 följande:
    Hmmm, okej..Har någon av er läst biblen?
    Ja, många varv, ända sedan jag var liten. Jag har också gått bibelskola och pluggat teologi tre år på universitetet. Nåt du undrar över?
  • Duchess

Ska man vara petig så står det ungefär såhär från början av Bibeln (transkriberat): "Bara bereshit Elohim.." På svenska ungefär: I begynnelsen skapade gud(arna)...

Det står att Gud (Elohim) skapar människan. Det hebreiska ordet "Adam" betyder just människa. Gud skapar både män och kvinnor. Gud skapar också intersexuella personer, men det framgår inte just i den texten.

Chris24 skrev 2009-11-03 18:47:50 följande:
    Bra,jag har också läst den nämligen. Står det att gud skapade kvinna o kvinna/man o man eller kvinna & man, adam o Eva då alltså?
  • Duchess
    ario skrev 2009-11-03 18:50:34 följande:
    jag tycker man kan börja med att förbjuda homosexuella att gifta sig i krykan, det ser jag som större problem än brudöverlämning!
    Det har du naturligtvis rätt att tycka. Men varför tycker du så?
  • Duchess
    Chris24 skrev 2009-11-03 18:53:12 följande:
    I vilken text står det då? Och från vilken översättning tar du?
    I vilken text står vaddå? Att Gud skapar även intersexuella människor, eller vad syftar du på?
  • Duchess
    ario skrev 2009-11-03 18:55:50 följande:
    Inom kristendom är det inte tillåtet med homosexuella, och det kan du säkert hitta många förklaringar till. Läs bara bibeln.Jag anser att man går emot kristendomens värderingar när man tillåter homosexuellla gifta sig i kyrkan!Men personligen bryr jag mig inte ifall homosexuella gifter sig borgligt, utanför skolan eller utanför min port. Men inte i en kyrka!
    Jag har läst Bibeln och inte hittat några ställen som handlar om dagens samkönade relationer. Däremot finns det många texter som handlar om t ex tempelprostitution, pedofili och gruppvåldtäkter. Sånt tror jag att vi alla kan vara överens om att det är fel.

Var i Bibeln menar du att du hittar stöd för att hindra homosexuella från att gifta sig i kyrkan?
  • Duchess

Du får gärna skriva ner några specifika bibelställen, så att vi kan diskutera sakfrågan.

ario skrev 2009-11-03 18:58:53 följande:
    fram, mitten och slutet.
  • Duchess

Man kan tycka att flera saker är viktiga samtidigt. Jag stöder t ex både djuskyddet och Läkare utan gränser. Det betyder inte att jag tycker att djur och människor har samma värde, men både två är viktiga för mig.

Flera av mina närmaste vänner är homosexuella, och frågan om huruvida de ska få gifta sig eller inte har engagerat mig i många år och på olika sätt. Tro inget annat.

Visst har man rätt att drömma och längta efter bröllopsdagen. Men väljer man en kyrklig vigsel får man också rätta sig efter kyrkans riktlinjer. Det är bra om de riktlinjerna blir tydligare.

För övrigt tycker jag rent principiellt att alla kyrkor ska avsäga sig vigselrätten. Vigslar bör vara borgerliga, med möjlighet till kyrklig välsignelse av äktenskapet. Men det är väl kanske en annan fråga.

Chris24 skrev 2009-11-03 18:59:06 följande:
    Men det är inte lika stort ämne som tex homosexuella inte fick gifta sig i kyrkan men för vissa kanske brud överlämning fick många brudar att bli upprörda o känna sig diskriminerade, förstår ni? Allt är olika viktigt för alla o om man nu skulle förbjuda brud överlämning tycker inte jag det är rättvist tex.Nu förknippas nog inte bröllop med förtryckande, inte ens i Libanon är det så o då tror jag inte ett land som Sverige har det heller.O att säga det inte är brudparets dag den dagen man gifter sig är väl ändå inte sant eller?För man längtar, planerar o planerar,sätter datum o längtar, betalar massa o planerar mer, ser fram emot det o då ska väl inte något som tex överlämning förstöra det för någon för det förbjuds i kyrkan? Eller?
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...