Jag vill att pappa leder mig till altaret...
Ja, det finns många som förväntar sig att man ska få göra som man vill när man gifter sig. Jag tror att det hänger ihop med mantrat som ofta upprepas här på BT: "Det är er dag och ni gör som ni vill!"
Det är helt sant i de allra flest frågor. Ska man ha kuvertavgift? Barn med på festen? Bjuda sina småtråkiga fastrar? Servera alkohol? I alla de frågorna kan man göra precis som man vill.
Men den kyrkliga vigseln är en gudstjänst, och alla gudstjänster följer en fastlagd ordning. Det finns visst utrymme för att variera dem. Man kan t ex välja psalmer själv, men inte välja bort psalmer. Brudöverlämning är kopplat till vigselgudstjänsten, och därför inte en fråga där man kan göra som man vill.
Jag hoppas verkligen att Svenska Kyrkan blir lite tydligare med sin policy. Som det är idag finns det vissa präster som godkänner brudöverlämning, vilket skickar dubbla budskap. Då sätter sig kyrkan i samma situation som föräldrar som är inkonsekventa gentemot sina barn. Säger pappa nej så kan man fråga mamma (och så vidare).