Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Vem har ansett att brudöverlämning är en synd? Ingen, så vitt jag kan veta.

För egen del är jag jätteglad över att mina homosexuella vänner äntligen får gifta sig. Det är också bra (juridiskt sett) för deras barn att föräldrarna får samma skydd av lagen som jag och min man redan har.

Brudöverlämning är ingen synd. Jag tycker däremot att det är ogenomtänkt och naivt, såvida det inte avspeglar den faktiska relationen (det finns ju kvinnor som är underställda sina män).

ario skrev 2009-11-03 19:02:13 följande:
    aaa för de som anser brudöverlämningen är synd, medans andra skulle bli glada ifall homosexuella inte fick gifta sig i kyrkan.
  • Duchess
    ario skrev 2009-11-03 19:07:06 följande:
    Varför vill du bara att man ska gifta sig borgligt? har du tänkt på att visa är mer religiösa än andra? jag skulle aldrig vilja gifta mig borgligt du jag anser att jag är religiös och vill bli välsignad inför Gud.Vad vill du ha kyrkan till? endast dop?
    För att äktenskapet är ett juridiskt bindande kontrakt. Det är därför en statlig angelägenhet, inte en kyrklig. Jag tror däremot att Gud gärna vill att människor ska leva i trogna och nära relationer, och gläds när två människor vill dela livet med varandra.

Det har ingenting att göra med hur religiös man är. Jag vill ha kyrkan till lovsång, bön och gudstjänstfirande. Vad vill du ha den till?
  • Duchess
    ario skrev 2009-11-03 19:12:10 följande:
    till bön, dop och vigsel och allt annat
    Menar du att du jämställer en juridisk överenskommelse med bön och dop? Det låter lite underligt i mina öron...
  • Duchess
    Chris24 skrev 2009-11-03 19:15:46 följande:
    Är du för läkare utan gränser? Hela vägen?Nja,jag skulle nog inte vilja att man tog bort vigselrätten i kyrkan, jag själv kommer ju ifrån en uppväxt att man gifter sig i kyrkan,inför gud o alla helt enkelt så jag o min familj skulle väl känna oss svikna där.
    Jag tycker att både Läkare utan gränser och Djurskyddet gör bra saker, på olika sätt. Vet inte riktigt vad du menar med "hela vägen"? Det känns i alla fall viktigt för mig att ge både tid och pengar till organisationer som jag tycker göra bra saker. Det hoppas jag att alla gör, även om det är andra saker man brinner för.

Du kan ju få en kyrklig välsignelse av ditt äktenskap i kyrkan även om vigselrätten tas bort. Varför skulle du känna dig sviken om kyrkan avsade sig vigselrätten?
  • Duchess
    ario skrev 2009-11-03 19:16:59 följande:
    eller hur, speciellt om man tänker på dem 7 (sakrament) viktiga saker som katolik behöver gå igenom..dop, vigsel..etc är två av dem.
    Men i många katolska länder är vigseln en borgerlig angelägenhet, och sedan välsignas paret i kyrkan. Där funkar det utmärkt. Varför skulle det inte fungera här?
  • Duchess

ario skrev 2009-11-03 19:21:46 följande:

det är väl onödigt om man kan göra allt på en gång,
    Det är bra därför att det skulle visa tydligt på skilnaden mellan de sakrala och borgerliga delarna i ett äktenskap. Du får naturligtvis se det som enbart ett religiöst sakrament, men likväl är det ett juridiskt kontrakt du ingår. Det kan du inte komma ifrån.
  • Duchess
    Chris24 skrev 2009-11-03 19:22:19 följande:
    Enligt den svenska kyrkan kanske, du behöver inte citera hennes ord för mig tack, jag kan gå tillbaka o läsa om jag känner för det isf lilla du, tack.Jag tycker inte som burre präst för den delen, jag anser inte likadant o jag håller inte med, jag tycker visst det är brudparets dag o prästen kan ge sitt råd eller åsikt men ska inte va den som avslutar det hela eller bestämmer om det ska va så.
    Förutom att Burre är en han och inte en hon, så håller jag med om det Burre skriver.

Om du inte tycker att prästen ska vara med och bestämma hur vigseln ser ut så går det ju utmärkt att välja borgerlig vigsel.
  • Duchess
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:29:25 följande:
    Du svara inte på en enda av mina frågor.Absurdt att kyrkan skulle behöva leva efter ditt sätt att se på kristendommen. Kyrkan ändras varje år, och tack och lov för det.
    Nej, jag tror att dina frågor är lite för obekväma för vissa skribenter....
  • Duchess
    ario skrev 2009-11-03 19:27:44 följande:
    jag tycker inte man ska tvinga religiösa samfund att agera mot sin tro. Ungefär samma som att man ska tvinga muslimer äta griskött, Det måste vara upp till varje enskilt trossamfund. Jag förstår heller inte varför man vill viga sig i ett trossamfund som inte delar den egna trosuppfattningen. Det gäller dock inte bara homosexuella, utan även icke-kristna som insisterar på att gifta sig i kyrkan när de inte köper kyrkans koncept.Fel att försöka ändra på något som har levt med oss i flera hundra år!
    Att man gjort något väldigt länge betyder inte per definition att det är rätt - det betyder bara att man gjort det väldigt länge. Kvinnor har t ex inte haft rösträtt så länge. Tycker du att det är fel att kvinnor har rösträtt?

Jag undrar också hur du ser på det som JustMeAndMyLove frågar om? Var ska homosexuella människor begravas? Vem ska döpa deras barn? Var ska de få be till Gud?
  • Duchess

Vet fortfarande inte riktigt vad du menar med "hur lång de får gå"? Jag hoppas att de fortsätter att ofta vara först på plats med nödhjälp, och sist att lämna platser där konflikter bryter ut. Om det innebär att de går långt så tycker jag att det är något bra.

Dop och vigsel går inte att jämföra. Ett dop är enbart en religiös rit. Det har inga som helst juridiska implikationer, vilket äktenskapet sannerligen har. Därför tycker jag att dop ska ske i kyrkan, och vigslar bör ske borgerligt.

Att komma från en kyrka där homosexuella inte får vara med (eller ens komma in i kyrkobyggnaden), det tycker jag tyvärr inte är något att vara stolt över.

Chris24 skrev 2009-11-03 19:30:22 följande:
    Som i att,hur pass långt får dem gå, läkare utan gränser enligt dig? Hör inte hit men jag finner det intressant bara.Nja, vet inte vilket land du tänker på men nu är jag från Libanon och där ska man gifta sig i kyrkan,punkt slut, som katolik, för att bli välsignad,frälst o inför guds ögon.Samma sak med dop,det ska ske i kyrkan inför guds ögon, vi är ju uppfostrade på detta sättet och därför tror vi på det också.I vår kyrka där jag är ifrån tex är homosexuella förbjudna in i kyrkan o det är ju inte något som är rättvist i mångas ögon,framför allt inte homosexuella som vill gifta sig i kyrkan, orättvist helt enkelt o det jag försöker säga är att det skulle kännas likadant om man förbjöd överlämning i kyrkan för oss som är för det tror jag.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...