Inlägg från: Chris24 |Visa alla inlägg
  • Chris24

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Ojojoj Anna,nu har du skapat liv i tråd & folk igen! hahaha

Om det är endast prästen som inte vill,får du själv (och din partner då) bestämma ifall ni vill ha en annan präst helt enkelt som är OK med överlämning av din pappa om det är det du önskar dig. Om det är kyrkan, så får ni antigen acceptera det eller ta en annan kyrka,även om det inte är det lättaste.

Men är det så kyrkan står för,så är det ju så dem anser det ska vara tyvärr annars.

Jag ska också bli överlämnad av min pappa så du vet, bestämde det själv och frågade honom vid förlovningen, han blev rörd o hade tårar i ögonen, haha, så sött tyckte jag. Han är min styvpappa men pappa i mina ögon om du förstår.

Lycka till!

• Chris24
    AnnaS82 skrev 2009-10-31 01:39:10 följande:
    Ja, så här trodde jag inte i min vildaste fantasi att det skulle bli. Snacka om att folk tycker o tänker o tror olika!Kyrkoherden var så luddig i sitt uttalande, så jag är inte 100 på om det är hans egen åsikt eller kyrkans...men han fick det att låta som det var kyrkans. Vi jagar prästen som ska viga oss nu...för det är inte han ivf. Är det så att kyrkan säger helt nej, jag då får vi tänka om. Annars kommer jag byta präst...Hoppas du får en underbar dag...men din far som överlämna dig :)
    Haha, bara ta det med en klack spark i vissa diskussioner Anna på just BT. Alla har ju sina åsikter,vissa lite mer starka "jag ska ha rätt o få igenom dem" än andra men å andra sidan så ska man ju stå på sig.

Vilket jag tycker du och din partner men framför allt du själv,ska göra i din sits också!

Jag gick till den kyrkan som jag o min partner hade tänkt faktiskt och prästen ville inte ha en brudöverlämning med min pappa och mig då, jag tackade för mig och frågade ifall det var hennes personliga åsikt eller kyrkans "regel" eller åsikt över lag så att säga.
    Är det kyrkans policy,regler osv, ville jag själv inte gifta mig i den kyrkan, blev dock förvånad då det var en libanesisk katolsk kyrka "typ" fick jag reda på sen Men prästen var svensk ska jag faktiskt lägga till.

Hon sa att det var endast hennes personliga åsikt och inte kyrkans så då sa jag bara att jag skulle söka en annan präst,så nu är vi på jakt efter en annan präst.

JAG vill att min älskade pappa ska lämna över mig i kyrkan till min man och så skall det ske också på vårt bröllop och min fästman vet hur mycket det betyder för mig av olika skäl så därför ska vi leta efter präst,kyrka allt möjligt tills vi är helt nöjda och får det vi vill ha.

Som du själv ska göra,ville jag mest komma fram till med andra ord. Även om det är den kyrkan du helst kanske ville gifta dig i men tänk efter hur kyrkan ser på det hela med brud överlämning och om det kan påverka dig på nåt sätt? Om ni byter präst och det räcker för er del (om det faktiskt inte är kyrkan i sig utan bara prästens egna åsikt) och ni är OK med det så go for it då tycker jag.

Så fråga vidare tycker jag, kolla andra kyrkor, hur dem ser på det hela och det/den kyrkan och präst som känns bäst för DIG så ta den. Och ge dig inte.
    För precis som andra kämpar för att just brud överläming ska inte tillåtas osv, ska ju vi andra som faktiskt vill ha ens pappa gående ner med en, att det ska finnas alternativen kvar i kyrkan för oss osv, tycker jag.

Lycka till min vän och meddela mig gärna hur det går!
  • Chris24

Anna förresten, hur går/har det gått för dig? Något nytt?

• Chris24

Från det ena till det andra, jag avskyr min svärmor to be just nu iaf!

(Tänkte bara lufta mig i mellan raderna här på en helt annan tråd då jag spricker av ilska mot henne snart, tack.)

• Chris24
    kikel skrev 2009-11-02 16:31:14 följande:
    Jag håller med men tror hela den här debatten är väldigt svensk jag har bott utomlands dom senaste 5 åren och uppvuxen i en halvsvensk familj. Jag har berättat för mina vänner här vad många svenskar tycker om detta dom tycker det är väldigt komist
    Mmm, jag håller med dig där. Jag har också varit utomlands mycket (lite mer än kanske 5år.) och ingen har heller varit emot det, gick på ett bröllop i Australien och där gick den tjejen in med sin pappa, gick sen på ett i Spaninen och där gick tjejen in med sin pappa, gick sedan på ett bröllop i danmark förra året och sedan Norge, där gick dem båda in med sina pappor. Så jag förknippade det inte med något tills jag såg debatten här på BT för en tids sen, blev chockad faktiskt hur många som ser så negativt på det nu!
  • Chris24
    Sebastiána skrev 2009-11-02 20:07:08 följande:
    Det är väl inte konstigt att de inte är emot det! I ett land där det är den vanliga traditionen! I Sverige är den vanliga traditionen att paret går in tillsammans. Därför blir folk upprörda här.
    Men som Aleta också poängterade innan så behöver väl ingen bli upprörd heller?
    Självklart så står ju vi för överlämning och vill också säga våra åsikter där och det gör ju alla som är emot överlämning.

Jag är helt klart för överlämning, jag förknippar inte det alls med någon förtryckning mot kvinnor eller något liknande om man själv är med på det och vill själv genomföra det, jag förknippar det med något som är en fin tradition och man gör det för respekt för ens pappa, som i mitt fall iaf då.

Sen att det förr i tiden förknippades och gjorde för en helt annan anledning och förtryckande, tycker jag självklart är en väldigt otrolig och ledsam sak men jag tror inte personligen att det sker idag av samma anledning faktiskt.
    Sen om jag skulle finna en kyrka som vars policy är emot, då går jag till en annan kyrka, den respekten har jag för dem så som jag vill ha respekten för att min åsikt är annorlunda och det tycker jag alla ska ha.

Nej,man ska inte tjuta,gråta eller tigga sig till en överlämning i en kyrka vars kanske policy eller herden själv är emot, om bara en präst är emot det av personlig åsikt men herden kanske eller kyrkan i sig inte har det som policy,anser jag är en annan sak och då kan man enligt mig, kolla med en annan präst om man väldigt gärna vill ha den kyrkan av olika anledningar och orsaker. Alla måste ju också få det dem vill ha på sitt eget bröllop, enligt min åsikt.

Jag tycker absolut inte man ska bli ovänner eller tjafsa i en tråd eller forum som denna,alla har ju sina egna åsikter och så kommer det ju alltid att vara med allt!

Däremot vill jag säga hurra! för vigsel i kyrka för homosexuella också! verkligen ett steg framåt för Sverige o mänskligheten tycker jag!
  • Chris24

Nej och jag håller inte med Imma alls tex och cirkeln går runt runt runt runt med allas åsikter

• Chris24

Men har jag förstått det rätt att ni som är emot överlämning,vill alltså göra det förbjudet i kyrkan?

Ni tycker det är alltså rättvist?

• Chris24

Hmmm, okej..

Har någon av er läst biblen?

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...