• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • nikitakatt

Är också uppväxt med Missionskyrkan så för mig är det självklart att gifta mig i kyrkan.

nano86 skrev 2009-10-30 06:17:56 följande:
    Det där var en bra fråga! För mig är det självklart att gifta mig i kyrkan då jag har en tro och aktivt är med i ungdomsstyrelsen och ungdommsarbetet (i Svenska Missionskyrkan som är väldigt lik Svenska Kyrkan). Jag menar, jag vill ju gifta mig inför gud, det är nåt som är ganska så stort för mig och betyder mycket. Har lite svårt för alla som säger "det är så vacker, klart man gifter sig i kyrkan" och står och lovar saker inför en gud man sen inte tror ett dyft på... Underligt är vad det är.... Och gör man det borgeligt kan man ju göra det som man vill, där finns inga regler och traditioner på hur det ska vara. Har väldigt svårt med alla som döper sina barn av tradition också
  • nano86

Oh, det finns flera som jag här

nikitakatt skrev 2009-10-30 09:36:42 följande:
    Är också uppväxt med Missionskyrkan så för mig är det självklart att gifta mig i kyrkan.
  • nikitakatt

Japp =) Men du ska också gifta dig i svenska kyrkan va?

• nano86
    nikitakatt skrev 2009-10-30 09:43:11 följande:
    Japp =) Men du ska också gifta dig i svenska kyrkan va?
    Mm, men det är för att min sambo i många år varit väldigt aktiv där i konfirmandarbetet. Så prästen vi har "valt" är båda hans gammla konfapräst men också en gammal nära väns pappa. Själv har jag ingen präst i min församling som jag känner extra starkt för. Den vi haft längst gick i pension för några år sen och den vi har nu har jobbat i ung 3 mån så honom känner jag inte heller riktigt, än...
  • Malin och Joel
    feministbrud skrev 2009-10-29 16:36:45 följande:
    Som någon annan påpekade en debatt för ett tag sedan: Det är väl oftast mammor som inte kan släppa sina söner så en sådan överlämning borde väl vara mer naturlig
    Haha, det är kanske därför, mammorna skulle inte klara av att släppa taget om de ledde fram sina söner utan krampaktigt hålla kvar
  • Soldemor

Malin och Joel skrev 2009-10-30 13:00:09 följande:

Haha, det är kanske därför, mammorna skulle inte klara av att släppa taget om de ledde fram sina söner utan krampaktigt hålla kvar
  • kikel

Är det kyrkans polycy eller är det prästen? Om det är prästen så byt präst... om det är kyrkan så är det en envis tråkig kyrka.

• Imma

Är man tråkig om man står upp för något man anser är rätt?

kikel skrev 2009-10-30 13:22:48 följande:
    Är det kyrkans polycy eller är det prästen? Om det är prästen så byt präst... om det är kyrkan så är det en envis tråkig kyrka.
  • Ore
    kikel skrev 2009-10-30 13:22:48 följande:
    Ska vi byta ut hela Svenska kyrkan som organisation alltså, enligt dig? Mot vad???

Eftersom det är HELA Svenska kyrkan, inte en enstaka kyrka, som har som policy att INTE ha brudöverlämning, utan att brudparet ska gå gemensamt fram till altaret.

Det är dock "bara" en policy, än så länge, inte något "krav". Hittills har svenska kyrkan litat på att om prästerna förklarar för brudpar vilken symbolik en brudöverlämning har, och varför kyrkan inte vill att den symboliken ska spelas upp i deras lokaler, så ska brudparen själva "välja bort" överlämningen. Det verkar ju gå si så där, att döma av trådarna här Dock säger de präster som finns representerade här inne på BT att ute i verkliga livet, så är det fortfarande ovanligt med överlämning.

Själv tycker jag att det är ett envist tråkigt brudpar, som inte kan följa kyrkans policy, om de nu vill gifta sig där!!!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...