Till att börja med så tycker jag du kan använda ordet "ursäkta" när du väl menar det.
För det andra så är det inte svårt att läsa sig till att jag från mitt allra första inlägg hela tiden påpekar att jag anser att man ska följa och respektera det vigselritual som faktiskt finns, oavsett samfund. Idet här fallet är det SVK´s, och i det ingår ingen överlämning, uitan en uttalade symbolik i att brudparet gemensamt går in i kyrkan.
Alldeles oavsett vad man kan tänkas ha för andra symboliska tankar runt överlämning, så kommer man knappast ifrån att inget annat alternativ låter ljuset falla så starkt på det PAR som gifter sig, och att symboliken i att paret går hand i hand knappast går att missförstå.
Det saknas behov av att ändra den symboliken och det fattas ingenting i ritualet. Det
gäller även när brudpar vill "dra ner på gud-snacket" ,byta ut eller hoppa över psalmerna etc.
Jag hävdar att man borde ha såpass mycket respekt för samfundet att man accepterar hur upplägget sser ut.
Och JT2010: Det finns ganska mycket man inte kan göra som om och om igen dyker upp som krav från brudpar. Det är tillexempel inte alls säkert att präst och kantor går med på vilka psalmer som helst. Sedan vore det kanske bra om du lät bli att klumpa ihop ALLA olika skribenters tyckande till att det skulle finnas en helt enhetlig "Ni-sida" som gör ditten och datten.
Jag står för vad jag själv skriver, men andra får faktiskt svara för sitt. Jag tänker exempelvis inte klä skott för vad uttalaade feminister säger -även om jag håller me ddem om mycket, då min utgångspunkt är en lite annan och jag inte kallar mig feminist.
Rufsas skrev 2009-11-01 20:01:49 följande:
Men ursäkta. Tycker DU att det är upp till dig vad andra brudar ska fylla vigselgudtjänsten med? Låt prästen tillsammans med brudparet bestämma det.