• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Rufsas

Shit vilka bajsnödiga kommentarer. AnnaS80, föreslår att du stänger ner tråden och låter feministerna tjäbbla någon annanstans.

• Aleta

Burre Präst är ju faktiskt till och med präst och borde väl ändå vara expert i frågan?

Att andra inte håller med betyder inte att man behöver vara spydig, säg något vettigt istället!

Rufsas skrev 2009-10-28 22:51:24 följande:
    Shit vilka bajsnödiga kommentarer. AnnaS80, föreslår att du stänger ner tråden och låter feministerna tjäbbla någon annanstans.
  • Heloise

Ja herregud alla dessa feminister... vad ska vi göra åt dem?
    Men du, jag vet vad du kan göra, säg upp din rösträtt och din arvsrätt etc, jag menar det är ju tack vare tjäbblande feminister som du har de rättigheterna, det borde visa dem, inte sant?

Rufsas skrev 2009-10-28 22:51:24 följande:
  • Aleta

Antagligen så reagerar många eftersom symboliska handlingar som utförs offentligt faktiskt påverkar alla. Just den här symboliken är det många som inte vill skriva under på, därav diskussionerna.

Om man väljer lila servetter eller serverar surströmming så är det inget som potentiellt påverkar samhället.

Rufsas skrev 2009-10-28 22:30:36 följande:
    Men HERREGUD. Varför blir detta till världens största grej? I typ alla andra trådar skriver alla blivande brudar om hur viktigt det är att man får sin bröllopsdag precis som man själv vill. Var är dessa ord nu? Tycker det är respektlöst att kasta in politiska argument hur som helst. Måste det betyda massor att man vill gå in med sin pappa?
  • Rufsas

Men snälla rara. Jag tycker bara att ni har gått över gränsen. Att man inte håller med varandra är en sak. Tycker dock att man kan vara saklig och konkret i sin argumentation. Inte beskylla en person för att motarbeta jämlikhet. Tror liksom att hon har fattat vinken. Helt otroligt hur människor kan vara så otrevliga på forum när de inte vågar i verkligheten.

Ni andra blivande brudar kan väl ha erat bröllop på erat vis utan att någon lägger sig i?

• Aleta
    Heloise skrev 2009-10-28 22:56:59 följande:
    Ja herregud alla dessa feminister... vad ska vi göra åt dem?Men du, jag vet vad du kan göra, säg upp din rösträtt och din arvsrätt etc, jag menar det är ju tack vare tjäbblande feminister som du har de rättigheterna, det borde visa dem, inte sant?
  • Aleta

Vem har varit otrevlig (förutom du) i den här tråden?

Att säga att folk har bajsnödiga kommentarer är inte konkret eller sakligt.

Att berätta vad en symbolik står för och kommer ifrån är det.

Om jag säger att symboliken inte är jämlik så har jag ändå inte påstått att du eller någon annan inte vill ha ett jämlikt samhälle, eller hur?
    Jag tror inte att någon medvetet vill kämpa mot jämlikhet (eller jo, de finns så klart). Däremot kan man råka göra det för att man inte har tänkt igenom en sak eller inte har alla fakta.

Rufsas skrev 2009-10-28 22:59:06 följande:
    Men snälla rara. Jag tycker bara att ni har gått över gränsen. Att man inte håller med varandra är en sak. Tycker dock att man kan vara saklig och konkret i sin argumentation. Inte beskylla en person för att motarbeta jämlikhet. Tror liksom att hon har fattat vinken. Helt otroligt hur människor kan vara så otrevliga på forum när de inte vågar i verkligheten.Ni andra blivande brudar kan väl ha erat bröllop på erat vis utan att någon lägger sig i?
  • Rufsas

Märklig diskussion måste jag säga. Att det mesta handlar om bruden under hela bröllopet är det ingen som piper om.

Och för att svara på det otroligt låga påhoppet gällande rösträtt osv. så kämpar jag dagligen för ett rättvist samhälle. Tycker bara inte att man behöver tolka in på precis allt. Man kan använda en tradition och göra den till sin egen med egna tolkningar. Allt handlar om hur man väljer att se på saker och ting.

Jämställdhet handlar inte om att dela lika på ALLT. Det handlar om att leva som man själv vill i den relation man befinner sig i. Ingen annan kan tala om för mig och min fästman att vi lever si eller så. Så länge vi mår bra så ska andra skita i vilket.

Vill bara poängtera att vi lever väldigt jämställt enligt mig.

• AnnaS82
    mittid skrev 2009-10-28 22:20:18 följande:
    citat: " o jag vill bli överlämnad av min pappa.Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya... Hur ska jag göra? Någon som har tips? "Jag kan för mitt liv inte förstå hur din Pappa kan symbolisera ditt "gamla liv"??? Har ni levt i ett äktenskapliknande symbios eller??? Ska ni skilja er nu, du och pappa??? Vart är resten av ditt gamla liv... Ska inte alla, mamma, syskon, vänner... osv... följa dig upp för altargången då isf. Din blivande man, bode väll följa dig oxå...han, som du väll har träffat innan ni ses i kyrkan för giftemål... Är han inte en del av ditt s.k. gamla liv...Mitt tips är: Tänk över det du fantiserat ihop!
    Min far symboliserar mitt "gamla liv"...observera situationtecknen. Jag har alltid varit pappas lilla tjej, även att jag är stor nu :) Han och jag har en jättefin relation och detta känns som något jag vill göra med honom. Detta är något vi pratat om många gånger... Självklart kommer han o resten av min familj/släkt vara en del av mitt liv även i framtiden...men när jag har gift mig kommer jag byta efternamn och verkligen knyta ihop min egna lilla familj. Det nya alltså...

Sen har det med känslan att göra. Jag o min blivande man har pratat om att vi vill ha den där pirr-känslan av att jag kommer in i kyrkan o han står där framme... Att vi, under tiden det tar för mig att gå till altaret, kan se på varandra...se hur fina vi är och sedan mötas för att göra detta tillsammans. Min sambo ser även överlämnadet som en gest, att min far visar alla andra att han godkänne detta. Det vet ju alla redan, men det är bara som sagt en gest. Så har våran tanke varit.
    Min sambo är dessutom ½ engelsk (som jag tidigare skrivit) och har då varit på många bröllop där och alltid själv räknat med att det ska var så. Detta är en sak vi vill göra...vi har aldrig tänkt på vad det egentligen betyder...bara vad det betyder för OSS. Denna dag ska ju vara våran!

Nu tror jag att jag ska tacka för mig.
    Tack alla ni som stöttat, tipsat o givit mig good feedback. Det var ju det jag var ute efter...
    Det är nästan så man skulle vilja skriva ut detta och skicka till Svenska Kyrkan :) Skulle kanske vara spännande för dem att se hur vi alla tänker o funderar. Men men. Hehe...
    Nej, nu ska jag planera vidare mitt underbara bröllop med min underbara blivande man. Denna dag kommer bli kanon...det vet jag!
    Kram på er
  • Rufsas

Jag lägger också ner. Ber om ursäkt om mina tidiga inlägg upprört eller provocerat. Önskar dock att vi respekterar varandra för att våra bröllopsdagar inte har samma målbild.

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...