• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • CeKe

Så otroligt bra skrivet!!!

1willB2 skrev 2009-10-28 18:14:09 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att för er är det ok med ?brudöverlämning? så länge det sker utanför kyrkan, då faller ju hela argumentet att vara emot brudöverlämning för att det är kvinnoförtryckande för tydligen är det ju fritt fram att göra det borgerligt eller i ett annat samfund enligt många av er. Något som verkligen är stenålders är att hänga fast vid en betydelse av en sak vars innebörd uppenbarligen förändras med tiden - men som med allt förändringsarbete finns det de som försöker hänga kvar i det förflutna. Om vi alla skulle hänga kvar i det förflutna skulle allas giftermål vara en affärsuppgörelse gjorda av våra pappor. Vi skulle gå från att vara omyndiga under våra fäder till att bli omyndiga under våra män. Varför är inte giftermålet längre en affärsuppgörelse bestämt av våra fäder? Jo, för att saker och ting förändras! Varför är inte själva giftermålet längre symbol för detta förtryck? För att ingen väljer att se det så.Att Svenska kyrkan tar en handling ? som passande nog inte ens någonsin varit svensk tradition, och låter detta bära symboliken av kvinnoförtrycket de själva varit med att välsigna är inte rättvist. Kyrkan förändras när folket förändras, vill ni hänga kvar i en symbolik som inte representerar majoriteten av dem som väljer att gå ner för altaret med sina fäder så gör det. Det är tur att landet är fritt så att man slipper tvingas att ha åsikter som någon kommit på att man borde ha.AnnaS82: Du kanske skulle starta en tråd där det uttryckligen står att du inte behöver råd av dem som inte tycker att det är ok att du vill gå ner för altaret med din far, då kan du kanske få feedback på själva frågan istället för att få en massa åsikter av dem som tycker att hela ?överlämningen? skulle bannlysas helt? Jag hoppas att frågan löser sig för dig och att du får en underbar dag!
  • mittid

citat: " o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips? "

Jag kan för mitt liv inte förstå hur din Pappa kan symbolisera ditt "gamla liv"??? Har ni levt i ett äktenskapliknande symbios eller??? Ska ni skilja er nu, du och pappa??? Vart är resten av ditt gamla liv... Ska inte alla, mamma, syskon, vänner... osv... följa dig upp för altargången då isf. Din blivande man, bode väll följa dig oxå...han, som du väll har träffat innan ni ses i kyrkan för giftemål... Är han inte en del av ditt s.k. gamla liv...

Mitt tips är: Tänk över det du fantiserat ihop!

• Sonja68

Jag tycker inte brudöverlämning är "finare" för att det sker borgerligt, men det står ju var och en fritt att tycka som de vill och vid en borgerlig vigsel har man ju även möjlighet att få utforma vigselakten mer fritt som man vill.
    Så länge kyrkan har gett direktiv ang brudöverlämning, så tycker jag man kan följa dem. Den dagen det ändras och överlämningar (fjantigt ord faktiskt) blir tillåtna så får jag acceptera det.
    Jag vet också att dagens brudar inte är förtryckta eller så för att de överlämnas av sin far till en annan man. Men jag tycker ändå det är fånigt, och jag har rätt att tycka så.

• Rufsas

Men HERREGUD. Varför blir detta till världens största grej? I typ alla andra trådar skriver alla blivande brudar om hur viktigt det är att man får sin bröllopsdag precis som man själv vill. Var är dessa ord nu? Tycker det är respektlöst att kasta in politiska argument hur som helst. Måste det betyda massor att man vill gå in med sin pappa?

Själv ska min mamma gå med mig. Hon frågade för att hon verkligen vill och jag svarade ja. För mig spelar det ingen större roll om jag går själv eller med henne. Vet att det betyder mycket för mamma så självklart ska vi göra det.

AnnaS82: Gör precis som ni själva vill - det är din och din blivande mans dag!

• 091128

Var på bröllop nu i augusti i svenska kyrkan och hon gick in med sin pappa!! Om inte jag är helt ute och cycklar så är detta inte nåt nymodigt amerikanskt, se tillbaka några generationer här i sverige så var det brudens far som överlämnade bruden till den blivande maken.
    Vill du bli överlämnad är det din rättighet som medlem av svenska kyrkan att själv ta det beslutet, inte kyrkans!

• AnnaS82

AnnaS82: Du kanske skulle starta en tråd där det uttryckligen står att du inte behöver råd av dem som inte tycker att det är ok att du vill gå ner för altaret med din far, då kan du kanske få feedback på själva frågan istället för att få en massa åsikter av dem som tycker att hela ?överlämningen? skulle bannlysas helt? Jag hoppas att frågan löser sig för dig och att du får en underbar dag!
    [/citat]

Ja, det kanske är bäst att start aen ny tråd...detta hade jag inte räknat med! Jag kände mig bara vilsen, visste inte hur det var...o ville som sagt bara ha lite feedback.
    Allt kommer lösa sig...o jag och min blivande man kommer ha en underbar dag. Det vet jag! :)

• Burre Präst
    AnnaS82 skrev 2009-10-27 20:52:06 följande:
    Hej på er!Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya... Hur ska jag göra? Någon som har tips?
    Här är ett tips: Inse att det inte är du som bestämmer allt bara för att du är bruden. Vigseln är en gudstjänst i Svenska Kyrkan och inte något du kan regissera för att du vill det ena och det andra.

Sedan är präster i Svenska Kyrkan i regel ganska snälla personer så om du tjatar, hotar, gnäller eller helt enkelt är j***a besvärlig så är chansen god att du ändå kan få som du vill. Men det medför att både du och brudar i allmänhet får ett dåligt rykte och att du i längden blir ett arbetsmiljöproblem.

Men den som anser att huvudsaken är att få som man vill på SIN stora dag anser nog också att det är värt det.
  • Aleta

Jag tror inte att de som ogilla brudöverlämning anser att det är OK någonstans över huvudtaget!
    Däremot så har alla möjlighet att välja idag och just i det här landet. (Detta tack vare tidigare generationer som har kämpat för jämlikhet.)
    I och med att vi har valmöjlighet ska även de som man tycker gör ett dåligt val få göra det. Att tala om var och hur man kan genomföra det valet trots att man avskyr det själv skulle jag snarare se som generositet!

Att försöka förklara hur och varför man ser på en viss företeelse är inte heller att vara stenålders. Däremot så tycker jag och säkert flera med mig att det är bakåtsträvande att adoptera en symbolik som inte alls speglar hur vi egentligen vill leva idag.

1willB2 skrev 2009-10-28 18:14:09 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att för er är det ok med ?brudöverlämning? så länge det sker utanför kyrkan, då faller ju hela argumentet att vara emot brudöverlämning för att det är kvinnoförtryckande för tydligen är det ju fritt fram att göra det borgerligt eller i ett annat samfund enligt många av er. Något som verkligen är stenålders är att hänga fast vid en betydelse av en sak vars innebörd uppenbarligen förändras med tiden - men som med allt förändringsarbete finns det de som försöker hänga kvar i det förflutna. Om vi alla skulle hänga kvar i det förflutna skulle allas giftermål vara en affärsuppgörelse gjorda av våra pappor. Vi skulle gå från att vara omyndiga under våra fäder till att bli omyndiga under våra män. Varför är inte giftermålet längre en affärsuppgörelse bestämt av våra fäder? Jo, för att saker och ting förändras! Varför är inte själva giftermålet längre symbol för detta förtryck? För att ingen väljer att se det så.Att Svenska kyrkan tar en handling ? som passande nog inte ens någonsin varit svensk tradition, och låter detta bära symboliken av kvinnoförtrycket de själva varit med att välsigna är inte rättvist. Kyrkan förändras när folket förändras, vill ni hänga kvar i en symbolik som inte representerar majoriteten av dem som väljer att gå ner för altaret med sina fäder så gör det. Det är tur att landet är fritt så att man slipper tvingas att ha åsikter som någon kommit på att man borde ha.AnnaS82: Du kanske skulle starta en tråd där det uttryckligen står att du inte behöver råd av dem som inte tycker att det är ok att du vill gå ner för altaret med din far, då kan du kanske få feedback på själva frågan istället för att få en massa åsikter av dem som tycker att hela ?överlämningen? skulle bannlysas helt? Jag hoppas att frågan löser sig för dig och att du får en underbar dag!
  • Heloise

Du är ute och cyklar, sorry.
    Det har aldrig varit en tradition i Sverige, har för mig att man och kvinna har gått in tillsammans sen 1300-talet.
    Men det där har Aleta stenkoll på.

091128 skrev 2009-10-28 22:35:58 följande:
    Var på bröllop nu i augusti i svenska kyrkan och hon gick in med sin pappa!! Om inte jag är helt ute och cycklar så är detta inte nåt nymodigt amerikanskt, se tillbaka några generationer här i sverige så var det brudens far som överlämnade bruden till den blivande maken.Vill du bli överlämnad är det din rättighet som medlem av svenska kyrkan att själv ta det beslutet, inte kyrkans!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...