Inlägg från: Heloise |Visa alla inlägg
  • Heloise

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Du är ute och cyklar, sorry.
    Det har aldrig varit en tradition i Sverige, har för mig att man och kvinna har gått in tillsammans sen 1300-talet.
    Men det där har Aleta stenkoll på.

091128 skrev 2009-10-28 22:35:58 följande:
    Var på bröllop nu i augusti i svenska kyrkan och hon gick in med sin pappa!! Om inte jag är helt ute och cycklar så är detta inte nåt nymodigt amerikanskt, se tillbaka några generationer här i sverige så var det brudens far som överlämnade bruden till den blivande maken.Vill du bli överlämnad är det din rättighet som medlem av svenska kyrkan att själv ta det beslutet, inte kyrkans!
  • Heloise

Ja herregud alla dessa feminister... vad ska vi göra åt dem?
    Men du, jag vet vad du kan göra, säg upp din rösträtt och din arvsrätt etc, jag menar det är ju tack vare tjäbblande feminister som du har de rättigheterna, det borde visa dem, inte sant?

Rufsas skrev 2009-10-28 22:51:24 följande:
    Shit vilka bajsnödiga kommentarer. AnnaS80, föreslår att du stänger ner tråden och låter feministerna tjäbbla någon annanstans.
  • Heloise

Jag tycker att det är väldigt lågt att reducera kvinnor som kämpar för jämlikhet till "tjäbblande feminister". Det citatet bör du skämmas över och det står jag för.
    Hoppas ni alla får underbara bröllop.
    Good luck and good night!

• Heloise

Men går det att bestämma vad en handling symboliserar på individuell basis?
    Jag menar brudöverlämning i sin ursprungliga form existerar i många länder. Kvinnor utan val som lämnas bort som en ägodel från en ägare till en ny.
    Kvinnor som bara kan drömma om att välja sin man själva, kvinnor som bara kan drömma om ett jämlikt förhållande.

Kan då en jämlik kvinna i sverige, bestämma att, nä det här är en gullig liten sed som jag idag väljer att tolka som något kärleksfullt?

För mig är det att spotta på alla kvinnor som ännu inte uppnått samma frihet som vi har uppnått. Det är att spotta på alla kvinnor före oss som slagits, svultit, kämpat och gråtit för att vi ska ha de rättigheter vi har idag.

Jag kan inte förstå att en vuxen självständig kvinna kan välja att inkludera en sådan handling i en vigselceremoni.

Det står ju alla fritt fram( om man har en borglig ceremoni och en VF som inte motsätter sig handlingen) att göra som man vill. Men det står även mig fritt fram att tycka att det är tragiskt, sorgligt och vanvettigt att kvinnor frivilligt väljer en sådan sed.

• Heloise

Men det rör dig inte i ryggen, att kvinnor faktiskt blir bortlämnade som en ägodel? Att du trots din frihet, väljer att använda dig av en handling som är verklighet för andra.

Rufsas skrev 2009-11-01 20:06:19 följande:
    Du behöver inte förstå, du behöver bara respektera. För mig är det snarare frihet att jag själv får välja hur min bröllopsdag ser ut.
  • Heloise

Nej, jag tycker inte att det någonsin kan vara det.

spunge skrev 2009-11-01 20:25:24 följande:
    kan det bara inte vara en fin grej att göra.. [/citat]
  • Heloise

Vi kommer att dela föräldraledigheten mellan oss. Det är nog ganska viktigt för barn att få vara med båda sina föräldrar.
    Hur kan symboliken vara att kvinnan ska vara hemma, nära båda parterna har tillgång till föräldradagarna?
    Jag är inte hätsk och jag driver inte ngn linje. Jag är uppriktigt nyfiken på hur ni tänker.
    Men eftersom jag tydligen inte för fundera över det, så önskar jag ts lycka till och jag hoppas att hon får bra råd av andra brudar tjatat till sig brudöverlämning.

Rufsas skrev 2009-11-01 20:40:10 följande:
    Det rör mig i ryggen att ni hätskt driver en linje som TS inte menade överhuvudtaget. Ni svarar ju inte ens på hennes frågeställning. Vad gör ni här överhuvudtaget?En annan fråga: Så du menar att du väljer att inte vara föräldrarledig med dina eventuella barn eftersom symboliken är att kvinnan ska vara i hemmet?
  • Heloise

Ja det inlägget är otroligt komiskt tycker jag. Fast kanske mer tragi-komiskt. Fast det var väl knappast anledingen till att du kommenterade det, eller hur.

ario skrev 2009-11-03 21:40:56 följande:
    haha
  • Heloise

Om jag skrattade? Nej det kan jag inte påstå att jag gjorde. Klart du får skratta så mkt du vill, du är bara lite genomskinlig. Du drar upp ett inlägg för x antal sidor sen och kommenterar det, därför att Blomman och Duschess snackade om det, och du vill visa att du inte alls tycker lika som dem.

ario skrev 2009-11-03 21:47:18 följande:
    skrattade inte du när du läste den?så länge det finns komiskt inlägg så kan man får vem som helst skratta!
  • Heloise

dessutom kallar de min man för åsna
    Vilket är hysteriskt roligt!

• Heloise

ahhhh just det, attans glömde det för ett ögonblick.

passionsblomman skrev 2009-11-04 22:56:43 följande:
    Jamen Heloise, det är väl bara en logisk följd av konstaterandet i "muslimtråden" att han ju inte är mänsklig?
  • Heloise

inte sant

passionsblomman skrev 2009-11-04 23:00:35 följande:
    Tur att du är en sådan djurvän.
  • Heloise

Nä det är ganska svårt måste jag säga

shakynose skrev 2009-11-04 23:09:31 följande:
    Hur man nu kan tillämpa logik på det som sägs..
  • Heloise

Byebye den tråden

passionsblomman skrev 2009-11-05 00:27:23 följande:
    Ja det är det. Och det där är bara ett axplock.Det finns fler trådar med samma smörja. Även om en av dem helt sonika plockades bort helt och hållet häromsistens.Självrannasakan och självkritik däremot, lyser helt med sin frånvaro.
  • Heloise

ahh attans det hade jag velat läsa!

• Heloise

Ja det är klart att det är deras enda mål, att förstöra för dig...

annmonw skrev 2009-11-07 01:08:47 följande:
    var och tittade på våran kyrka idag enda kruxet lilla morfar får kanske inte gå med mig tll altaret :( fyfan så dåligt skiter väl i vad det är för gammaldagskvinnosyn eller vad det är för argument dom kör med jag ser det som en fin grejj att morfar går med mig . har aldrig haft en pappa men jag haften morfar och han betyder så mkt för mig och skulle vara så otroligt och få låta han ta del av den upplevlesen men nä då ska kyrkohelvetet fitta sig förstöra ALLT!! :( *bridezilla*
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...