Inlägg från: 091128 |Visa alla inlägg
  • 091128

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Var på bröllop nu i augusti i svenska kyrkan och hon gick in med sin pappa!! Om inte jag är helt ute och cycklar så är detta inte nåt nymodigt amerikanskt, se tillbaka några generationer här i sverige så var det brudens far som överlämnade bruden till den blivande maken.
    Vill du bli överlämnad är det din rättighet som medlem av svenska kyrkan att själv ta det beslutet, inte kyrkans!

• 091128

Men homosexuella får vigas i kyrkan...... då tycker inte jag att man heller kan neka en brud att skrida till altaret tillsammans med sin far. Har inget emot att homosexuella numer får vigas i kyrkan men jag förstår absolut inte varför man ska bli nekad att bli överlämnad av sin far. Vissa familjer kanske rent av har det som tradion och att man i såfall måste välja bort en kyrklig vigsel är för mig helt ofattbart.
    Man kanske får skriva en motion till regeringen om detta så man kan föra sina traditioner vidare?

• 091128

Saken är den att den här bruden vill bli överlämnad....då är det väl knappast så att hon för det känner sig förtryckt?? Det måste få vara brudens egna val, inte prästens.

• 091128

Skrev tidigare att om man kan viga homosexuella så borde man även viga de par som ville ha brudöverlämning. Det jag menade med detta är att flera inlägg i denna tråd handlar om kyrkans tradioner sedan urminnes tider osv. Men kyrkan har tidigare inte haft traditionen att viga homosexuella (som för mig är självklart att man ska) och då bör man även kunna viga andra som inte vill följa svenska kyrkans traditioner till punkt och pricka. Varför ska man bara bryta vissa traditioner? OM bruden själv vill skrida till altaret med sin far och uppleva känslan av att den blivande maken står där framme och ser på sin vackra
    brud med tårar i ögonen, ja då kan iallafall inte jag se något kvinnoförnedrande i detta. Själv gifter jag mig borgerligt men vill ändå uppleva denna känsla varför jag kommer gå ensam in till min blivande.

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...