Inlägg från: CeKe |Visa alla inlägg
  • CeKe

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Ojojoj, du anar inte vad du givit dig in i att starta en sån här tråd =) Det är som att öppna Pandoras ask...

Jag har ingen åsikt i den frågan mer än att alla gör som de vill om prästen tycker det är ok. Men är det viktigt för dig, så kolla med andra präster eller kyrkor, så kanske det löser sig för er.

Lycka till

• CeKe

Vad jag vet är det rätt många präster som tycker det är ok att bruden går in med sin pappa, så letar ni bara lite, ska det nog gå bra. Och om dessa präster gör rätt eller fel i det, är inte ditt bekymmer =)

Själv har jag helt enkelt lagt ner att gå in i "brudöverlämningsdiskussionerna" för det finns liksom inte så stort utrymme att ha rätt till att utrycka sina tankar och åsikter i dem så länge man inte är emot brudöverlämningar (anser jag). Jag har i o f sig själv lärt mig rätt mycket av dem och tagit till mig olika sätt att se på det hela, men för den sakens skull inte blivit helt "omvänd"... Ta inte åt dig av ev. "morr" för så länge du inte skriver at "åh, ni har fått mig att ändra uppfattning..." kommer du att få massor av kritiska svar från folk här inne!

AnnaS82 skrev 2009-10-27 22:44:48 följande:
    Jag vill inte skapa problem...jag kände mig bara besviken eftersom jag hela tiden räknat med detta. Visste inte att det var som det är... Jag har aldrig gjort det här förut! Jag vet inte hur saker o ting går till. Behöver inga sura morrande människor som yttrar sig...det letade jag inte efter i den här tråden... Bara folk som tipsar om hur jag kan göra...för att få de drömbröllop jag alltid önskat.
  • CeKe

Så otroligt bra skrivet!!!

1willB2 skrev 2009-10-28 18:14:09 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att för er är det ok med ?brudöverlämning? så länge det sker utanför kyrkan, då faller ju hela argumentet att vara emot brudöverlämning för att det är kvinnoförtryckande för tydligen är det ju fritt fram att göra det borgerligt eller i ett annat samfund enligt många av er. Något som verkligen är stenålders är att hänga fast vid en betydelse av en sak vars innebörd uppenbarligen förändras med tiden - men som med allt förändringsarbete finns det de som försöker hänga kvar i det förflutna. Om vi alla skulle hänga kvar i det förflutna skulle allas giftermål vara en affärsuppgörelse gjorda av våra pappor. Vi skulle gå från att vara omyndiga under våra fäder till att bli omyndiga under våra män. Varför är inte giftermålet längre en affärsuppgörelse bestämt av våra fäder? Jo, för att saker och ting förändras! Varför är inte själva giftermålet längre symbol för detta förtryck? För att ingen väljer att se det så.Att Svenska kyrkan tar en handling ? som passande nog inte ens någonsin varit svensk tradition, och låter detta bära symboliken av kvinnoförtrycket de själva varit med att välsigna är inte rättvist. Kyrkan förändras när folket förändras, vill ni hänga kvar i en symbolik som inte representerar majoriteten av dem som väljer att gå ner för altaret med sina fäder så gör det. Det är tur att landet är fritt så att man slipper tvingas att ha åsikter som någon kommit på att man borde ha.AnnaS82: Du kanske skulle starta en tråd där det uttryckligen står att du inte behöver råd av dem som inte tycker att det är ok att du vill gå ner för altaret med din far, då kan du kanske få feedback på själva frågan istället för att få en massa åsikter av dem som tycker att hela ?överlämningen? skulle bannlysas helt? Jag hoppas att frågan löser sig för dig och att du får en underbar dag!
  • CeKe

Hm, bara för att man inte är en frekvent besökare i kyrkan, betyder det ju inte att man inte har en tro eller är ateist.. och för mig har ens tro med ens eget förhållande till gud och som ingen egentligen kan ifrågasätta.

Sen är kyrkor otroligt vackra rum också, som ju även kan locka dem som inte är troende. Jag vet många som inte är så troende men som ändå älskar att gå in i kyrkor just för att de är så fina och rogivande. Men visst håller jag även med dig. Väljer man att gifta sig i kyrkan, väljer man ju även att "ta med" gud i sitt äktenskap genom att äktenskapet blir välsignat.. Men den delen tror jag faktiskt inte att det är så många som tänker på =)

JuliaAmalia skrev 2009-10-30 17:44:49 följande:
    Samma här. ;) Är också uppväxt i Missionskyrkan (har dock aldrig varit medlem) men är men är medlem i Svenska Kyrkan och ska gifta mig där. Är inte aktiv i någon församling men troende så för mig är det självklart att gifta sig i kyrkan, så även för min m2b som har precis samma bakgrund. Men jag håller helt med dig Feministbrud att det är konstigt att så många som aldrig skulle sätta son fot i kyrkan annars tycker att det är självklart att gifta sig där. Mycket märkligt... Är man ateist så borde man ju inte VILJA gifta sig där tycker jag. Ungefär som att jag som är kristen inte vill gifta mig i en moské, typ, utan i den kyrka som hör till min tro.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...