• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • 090208

Att man gar in med gamla livet har nog kyrkan inget problem med, daremot att dottern gar in med fadern. Knappast sa att din man gar in med sin mamma, eller hur? Det ar den urgamla anti-femimistiska seden som kyrkan (och manga andra) stor sig pa.
    Och dom har ratt att saga nej. Tyvarr sa gar vissa med pa det, och det du kan gora ar ju att leta upp en av dom kyrkorna, och offra den fina som du egentligen vill gifta dig i.

• 090208

Word.

Aleta skrev 2009-10-28 08:25:02 följande:
    Det där tycker jag är helt fel!Om de har en policy (som för övrigt egentligen är hela Svenska kyrkans) så ska man väl rätta sig efter den och inte försöka hitta kryphål!Respektlöst helt enkelt!Om man vill göra på ett annat sätt så väljer man ett annat samfund eller borgerlig vigsel.
  • 1willB2

Kjelle präst skriver:
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Så tydligen finns det ingen regel. Dessutom verkar det finnas många som gör detta. Vore det hela Svenska kyrkans policy så skulle det vara uttryckligen förbjudet vilket det inte är.
    Jag tycker att det ska vara upp till varje brudpar att avgöra vad denna handling symboliserar för dem, precis som att det är upp till varje människa att avgöra hur förhåller sig till texterna i bibeln.

Aleta skrev 2009-10-28 08:25:02 följande:
    Det där tycker jag är helt fel!Om de har en policy (som för övrigt egentligen är hela Svenska kyrkans) så ska man väl rätta sig efter den och inte försöka hitta kryphål!Respektlöst helt enkelt!Om man vill göra på ett annat sätt så väljer man ett annat samfund eller borgerlig vigsel.
  • Sebastiána
    AnnaS82 skrev 2009-10-27 20:52:06 följande:
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya... Hur ska jag göra? Någon som har tips?
    Antar att du bor hos dina föräldrar fortfarande.
  • Sebastiána
    AnnaS82 skrev 2009-10-27 22:44:48 följande:
    Jag vill inte skapa problem...jag kände mig bara besviken eftersom jag hela tiden räknat med detta. Visste inte att det var som det är... Jag har aldrig gjort det här förut! Jag vet inte hur saker o ting går till. Behöver inga sura morrande människor som yttrar sig...det letade jag inte efter i den här tråden... Bara folk som tipsar om hur jag kan göra...för att få de drömbröllop jag alltid önskat.
    Om din fästman är 1/2 engelsk kanske ni ska gifta er i en anglikansk kyrka om ni hittar en sådan. Eller gifta er borgligt.
  • Cylt

Vilken bra tråd!!
    Har funderat mycket kring det, då min mamma är omgift sedan 25 år och jag har haft ont i magen kring överlämnandet. Tänkte strunta i båda "mina pappor" och promenera in med min son istället - han är mitt liv alltid och får nu snällt dela med sig av sin mammatid... Det känns som ett bra alternativ som ingen kommer att ifrågasätta;) OM prästen är välvilligt inställd alltså.
    Min svägerska blev överlämnad av sin far i somras, så rimligen finns det präster som gör avkall på detta, policy eller ej.

• Sebastiána

Många tycker att det blir jobbiga diskussioner när brudöverlämning tas upp. Några som är för det tycker att de inte "får" tycka som de vill. Klart de får det! Att de känner sig attackerade beror troligen på att den sida som är emot brudöverlämning har starka ideologiska argument emot medan sidan som är för brudöverlämning har argument som "det är fint" "jag älskar min pappa" "jag VILL göra det och det är MIN dag".

• Bluebride

jag går in med min pappa och det har de inget emot alls, vilket är skönt.

Är din m2b ½ engelsk, kanske går att få dem att ni vill följa det han är van med. Lycka till

• Aleta

Om du läser vad TS skrev så har hon pratat med just den församlingen och i den kyrkan de har valt så har de en tydlig, uttalad policy EMOT brudöverlämning. Då är det verkligen respektlöst att försöka hitta kryphål bara för att någon präst (med gammalmodig kvinnosyn?) i någon annan kyrka har tillåtit det.

1willB2 skrev 2009-10-28 11:24:56 följande:
    Kjelle präst skriver:2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.Så tydligen finns det ingen regel. Dessutom verkar det finnas många som gör detta. Vore det hela Svenska kyrkans policy så skulle det vara uttryckligen förbjudet vilket det inte är. Jag tycker att det ska vara upp till varje brudpar att avgöra vad denna handling symboliserar för dem, precis som att det är upp till varje människa att avgöra hur förhåller sig till texterna i bibeln.
  • Imma

I Stockholms stift avråder biskopen Caroline Krook församlingarna att godkänna överlämning. På andra arbetsplatser får man inte jobba kvar om man inte följer den policy som finns. Visst är det konstigt att det inte gäller för svenska kyrkan?

www.metro.se/se/article/2007/09/20/16/2843-45/index.xml

1willB2 skrev 2009-10-28 11:24:56 följande:
    Kjelle präst skriver:2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.Så tydligen finns det ingen regel. Dessutom verkar det finnas många som gör detta. Vore det hela Svenska kyrkans policy så skulle det vara uttryckligen förbjudet vilket det inte är. Jag tycker att det ska vara upp till varje brudpar att avgöra vad denna handling symboliserar för dem, precis som att det är upp till varje människa att avgöra hur förhåller sig till texterna i bibeln.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...