Inlägg från: nano86 |Visa alla inlägg
  • nano86

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Du får nog byta kyrka i så fall.

Förlåt men jag kunde inte låta bli att reagera på "Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya..." Är det bara du som får ett nytt liv, din man då? Inte för att vara elak alls det är verkligen inte min mening bara undrar lite?

• nano86
    AnnaS82 skrev 2009-10-27 21:20:45 följande:
    Det är klart att min man oxå får ett nytt liv... Jag formulera mig lite illa bara. "Jag går in med mitt gamla liv, o vi går ut mot vårat nya liv tillsammans!" Det lät bättre va ;)Han är dessutom ½ engelsk, så han har oxå räknat med att vi skulle göra det så...
    [/citat]

Jag antog det Om han är engelska så kan det "hjälpa" er att få som ni vill eftersom de har en annan tradition, det brukar präster kunna ta hänsyn till. Men jag tycker att ni ringer runt och letar upp en präst (och kyrka) som tycker det är ok. Känns lite märkligt att byta prästen (och ha kvar kyrkan) när de påtalat att de inte vill ha brudöverlämning. För dom reglerna kan gälla kyrkan och inte bara prästen.
    Panzerfaust skrev 2009-10-28 01:55:02 följande:
    [citat]
    Det är väl bara likkistor som använder sidodörrarna om jag inte minns fel.
    Och allehanda körer som vill göra en annorlunda entré (har själv vart med i kör)
  • nano86

Kan inte heller vara tyst nu när alla är så igång

Tycket inte om brudöverläming. Min syssling är danska (bor i danmark) och där har dom brudöverläming. Jag tyckte det såg jättekonstigt och tråkigt ut jämfört med de svenska jag vart på där bruden och brudgummen går in tillsammans. Tycker inte om symboliken och inte heller alla nya argument heller som att det är min dag, jag vill stå i centrum osv vart tog brudgummen vägen då? Det låter så självcentrerat ibland.

Är själv med i Missionskyrkan (aktivt) samt konfirmerad och döpt i svenska kyrkan och kommer vigast i svenska kyrkan också. För mig är det självklart att man följer kyrkans val. Att gifta sig i kyrkan gör man för att man vill ha guds vällsignelse (enligt mig) och inte för att "det är vackert" eller nåt liknande. Visst det är jättevackra lokaler men du skulle väl inte gå och gifta dig i en moske bara för att den är så fin? Eller?

Jag tycker absolut att ts kan få sin överläming om hon vill men då får hon som flera har sagt välja antigen en kyrka som går med på det eller ha en borglig vigsel där man får bestämma sånt själv.

• nano86

Miss Biii skrev 2009-10-29 11:16:49 följande:

Jag blir så upprörd när jag läser den här tråden... det kokar inom mig och jag finner inga ord. Fattar inte hur f*n folk ORKAR!! *suck* Borde inte feminister sträva efter att kvinnan ska få vara "fri" och göra som hon vill? Men nu hindrar ju feministerna det? Hmm...Det viktigaste är väl att inte kvinnan blir förtryckt och tystas ner? Jag kan nog lova att ALLA som sitter i kyrkan o ser bruden komma in m sin far tänker samma sak - "Va vacker hon är!" Ingen tänker att bruden m detta vill säga att "kolla min far har godkänt min fästman, för jag kunde inte bestämma själv vem jag skulle gifta mig med". Det finns religioner idag som har det så. Attackera dem istället för de brudar som vill ha med sina föräldrar och att de ska vara mer "delaktiga" i vigseln. Det har ju för 17 inget med "godkännande" att göra. Jag är otroligt mkt för att bevara traditioner men i detta fallet så tycker jag det är OK att bli överlämnad, inte om nu bruden skulle ha det syfte som de extrema feministerna menar, men så är KNAPPAST fallet!!!!!!!!!!!!!!Och nån menade att man ska respektera kyrkan för där finns gud. Men då menar ni att de präster som accepterar överlämning inte respekterar gud?? Hör ni inte hur dumt det låter...Nu hoppas jag att jag kan hålla mig ifrån att fortsätta läsa den här tråden... hoppas hoppas!
    Jag har som sagt sett min syssling gå in med sin far (pga traditionen är så i danmark och är danska själv=. Jag tänkte väl på hur fin hon var men jag tänkte också på hur synd det var att hon och brudgummen inte gick in tillsammans.

Sen tycker jag det verkar som att par som vill ha brudöverläming så är det bruden som vill det, och ska ha igenom det. Vart tog brudgummens talan vägen?? Kan tänka mig att han oftast säger "visst, jag bryr mig inte" men det känns som om brölloppet då görs för att framhäva bruden och hennes önskningar (även om han "inte bryr sig").

Lägger till igen, välj en borglig vigsel så kan du få ha vilka spektakel du vill (hur illa jag än tycker om dem) men i en kyrka får du acceptera att det är en kristen gudstjänst och inget annat.
  • nano86
    kullaberg skrev 2009-10-29 16:09:30 följande:
    Skulle ju hålla mig utanför såna här trådar för precis som miss bii blir jag bara så upprörd..Men jag måste ändå svara på detta inlägg: Jag ska gå in med min pappa. Jag är dansk, det är dansk tradition. Jag hade accepterat om kyrkan sagt att jag inte fick och då gått in med min blivande make eller ensam. Men jag har pratat med kyrkan och de har inget emot att jag går in med min pappa (kanske för att vi är i Skåne och det är tradition i Danmark, vad vet jag?)Jag har diskuterat med min blivande om hur vi ska gå in, och han tyckte inte det fanns några alternativ. Klart jag skulle gå in med min pappa. Han hade aldrig tänkt sig något annat. Så då ställde jag frågan om han ville gå in med sin mamma för att göra det jämlikt. Han höll på att dö... Nejtack sa han, jag står där framme och väntar på dig och ser hur vacker du är när du kommer fram längs altargången. Så, visst har vi diskuterat möjligheter, visst hade jag accepterat om kyrkan inte tillåtit det. Det handlar alltså inte om JAG vill JAG ska JAG skiter i vad alla tycker etc... Kan dessutom tillägga att jag tog mig en ordentlig funderare efter jag har läst alla argument om för och emot detta fenomen här på BT men bestämde mig för att jag ska gå med pappa. Som jag alltid har tänkt mig att mitt bröllop skulle bli!
    Ja då har du som Imma sagt fundera ordentligt över det. Insett vad det eventuellt betyder och inte bara har som "jag har alltid fantiserat att jag ska göra så".
  • nano86
    090208 skrev 2009-10-29 19:39:54 följande:
    Kanske OT, men... VARFOR gifter sig sa manga i kyrkan oht??? Jag ar inte ett dyft religios, sa gifte mig sjalvklart inte i kyrkan. Kan halla med om att det ar vackert, men det finns manga andra vackra platser och byggnader. Jag tycker det ar falskt faktiskt! Att lova infor Gud att vara min man trogen, nar jag inte ens tror pa Gud. Och sa allt annat dravel...
    Det där var en bra fråga! För mig är det självklart att gifta mig i kyrkan då jag har en tro och aktivt är med i ungdomsstyrelsen och ungdommsarbetet (i Svenska Missionskyrkan som är väldigt lik Svenska Kyrkan). Jag menar, jag vill ju gifta mig inför gud, det är nåt som är ganska så stort för mig och betyder mycket. Har lite svårt för alla som säger "det är så vacker, klart man gifter sig i kyrkan" och står och lovar saker inför en gud man sen inte tror ett dyft på... Underligt är vad det är.... Och gör man det borgeligt kan man ju göra det som man vill, där finns inga regler och traditioner på hur det ska vara. Har väldigt svårt med alla som döper sina barn av tradition också
  • nano86

Oh, det finns flera som jag här

nikitakatt skrev 2009-10-30 09:36:42 följande:
    Är också uppväxt med Missionskyrkan så för mig är det självklart att gifta mig i kyrkan.
  • nano86
    nikitakatt skrev 2009-10-30 09:43:11 följande:
    Japp =) Men du ska också gifta dig i svenska kyrkan va?
    Mm, men det är för att min sambo i många år varit väldigt aktiv där i konfirmandarbetet. Så prästen vi har "valt" är båda hans gammla konfapräst men också en gammal nära väns pappa. Själv har jag ingen präst i min församling som jag känner extra starkt för. Den vi haft längst gick i pension för några år sen och den vi har nu har jobbat i ung 3 mån så honom känner jag inte heller riktigt, än...
  • nano86
    090208 skrev 2009-10-31 16:48:09 följande:
    Jag kommer absolut inte dopa min barn, har jag aldrig velat! Bestamde mig for att hellre ha en Valkommen-till-varlden-fest for min bebis, langt innan jag traffade min man som ar muslim. Sa det har inget med honom att gora.Kul att lasa asikt fran nan som ar troende.(OT, men nar jag gifte mig fragade minst 100 pers om jag skulle konvertera. Min man holl pa att skratta ihjal sig. Han hade aldrig velat det, eftersom det ju ar bluff och fejk.)
    Det är alltid väldigt roligt att prata med människor som har en annan syn än sig själv, så länge man kan hålla trevlig ton Jag ville egentligen inte döpa vår dotter (som är döpt...) för jag tycker att alla ska få välja det själva när de blir stora. Tycker inte om skolor/förskolor som har religion som "profil" eller hur man säger. Barna ska få vara barn, religonen kan man möta på sin fritid i små och lagom doser för att kunna bilda sig en uppfattning när man sen blir vuxen.

Härligt med "välkommen till värden"-fest! Blir så glad då folk väljer nya sätt att fira högtider på istl för att hänga på religösa saker som inte betyder nåt. Härlig man du verkar ha också Ursäkta att det blev så väldigt ot nu....
  • nano86

Kund tycker jag aldrig att man är i en kyrka, varken på dop, bröllop, "vanlig" gudsstjänst eller begravning. Snarare gäst (iaf i de två första). Men jag förstår vad du menar

• nano86
    Imma skrev 2009-11-02 10:32:23 följande:
    Menar du att prästerna ska gå med på vad som helst bara för att du betalar din kyrkoavgift?
    Och det är ju tom helt frivilligt om du vill betala. Hoppas verklignen inte att folk betalar den bara för att få som dom vill när dom gifter sig. Jag betalar den för att det ska gå till en verksamhet jag tycker behövs och gör nytta.
  • nano86
    Summer2010 skrev 2009-11-04 09:54:17 följande:
    Varför skulle de andra frikyrkorna ha sånt problem mot detta?
    Det är inte säkert att de har men hennes poäng är ju just att man antalgigen inte skulle "kräva" ändring i vigeslaktien i just andra kykor. Skulle jag gifta mig i england eller danmark (där det är sed att bli överlämnad) så skulle jag rätta mig efter det eller avstå. Inte komma och kräva att jag absolut skulle gå in med min man om kyrkan och prästen där inte godkänner det. Mitt resonemang mot brudöverlämming är just att man kan itne kräva saker i gudstjäns, i en kyrka, av en präst. Antingen tar man det som det är eller så gifter man sig nån annanstans
  • nano86
    Imma skrev 2009-11-04 10:08:14 följande:
    Tack! Det var just det som var min poäng, men uppenbarligen har jag fått grus i diskussionsmekanismen idag.
    Varsågod. Jag är inte så bra på att uttrycka mig i skrift så jag har läst alla men inte skrivit så mycket men nu fick jag äntligen ner det som jag ville
  • nano86

Bra skrivet Passionblomman. Får jag göra dig till min idol?

Tycker det är så sorligt att många har så svårt att förstå det du så finnt förklarade med syboliken utan direkt tar det som personpåhopp. Och nu ska jag bara vara tyst innan jag skriver nåt jag ångrar

• nano86

Tack Anne på grönkulla och Aleta, nu fick ni sagt det jag tycker och inte har fått ner på nåt bra sätt!

Passionsblomman: Jag kikade in i den nya tråden och vända ganska snabbt, där kan man nästan snacka personangrepp

• nano86
    kikel skrev 2009-11-05 18:01:37 följande:
    Nu hoppar jag in lite om dop. Jag är inte döpt alls. Mina föräldrar tyckte det var fel att "tvinga" in ett barn i kyrkan och tyckte det var bätre att jag fick välja själv när jag blev äldre. Tycker jag är himla smart gjort faktiskt...
    Jag resonerar likadant, liksom mina föräldrar. Ändå är både jag och mina föräldrar kristna och aktiva i Missionskykan.
  • nano86
    didis skrev 2009-11-05 18:42:07 följande:
    Tex kände jag mig aldrig, ens som döpt, redo att ta nattvarden och har således aldrig gjort det. Det kändes som ett för stort steg (dessutom hade jag ingen relation till Jesus, för mig är han kidnappad av Pingsrörelsen men det är en annan historia...).
    Haha, oj vad jag skrattar åt det sista du skrev. Förlåt! Har lite egna -blandade- erfarenheter av pingst jag med. Är glad att jag inte är med i den kyrkan, passar absolut inte mig.
  • nano86

Min sambo resonerar likadan. Han har vart konfaledare i flera år men idag är så mycket ateist man kan bli tror jag, vi försöker att inte disskutera religion här hämma. Jag blir bara upprörd så lätt då

• nano86

Klokt men lite tråkigt. Själv tar jag aldrig illa upp av vad folk skriver så länge det inte är meningar av typen "men du är ju dum i huvet" så överlever jag det mesta. Brukar dock försöka inte trampa folk på tårna, jag är kristen men väldigt liberal. Tycker inte om barndop, vill inte att de ska finnas någon fom av religösa friskolor (möjligen på gymnasienivå), kyrkan ska inte ha vigselrätt osv. Fast barntimmar och liknande gör mig inget, jag tycker helt enkelt att religion ska vara religon och inte ihopblandat med politik, lagar och myndigheter (som vigsel ju är). Så vi går ganska bra ihop jag och sambon ändå, fast vi röstar ju såklart olika i valet också :-P

• nano86
    passionsblomman skrev 2009-11-07 11:18:47 följande:
    "Jamen vaaaarför säger vissa präster JA då om det nu är så att de ska säga nej"-Tjaaa, kanske för att slippa bli kallade helt respektlöst vidriga saker i möten med rabiata ärkepuckon.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...