Inlägg från: nikitakatt |Visa alla inlägg
  • nikitakatt

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Imma skrev 2009-10-28 12:20:35 följande:
    I Stockholms stift avråder biskopen Caroline Krook församlingarna att godkänna överlämning. På andra arbetsplatser får man inte jobba kvar om man inte följer den policy som finns. Visst är det konstigt att det inte gäller för svenska kyrkan?www.metro.se/se/article/2007/09/20/16/2843-45...
    Jag tycker det är jätte märkligt att det inte samma sak gäller för alla kyrkor men förhoppningsvis blir det väl så i framtiden. Tack och lov är ju utvecklingen på väg åt rätt håll.

Det är väl ett utmärkt tips att inte gifta sig i en kyrka om man inte gillar deras seder eller värderingar. Man kan ju gifta sig precis hur önskar vill men då kanske det inte kan ske i sin drömkyrka. Som många andra redan har skrivit så känns det inte helt okej tycker jag att gå emot vad ett stift/kyrka/församling/präst har beslutat utan vill man viga sig där får man respektera dem.
  • nikitakatt

Exakt!

Jag vill inte att en lägre lön för kvinnor än män lever kvar som en fin liten tradition heller för symboliken i det är väl glasklart? =)

Imma skrev 2009-10-28 12:37:28 följande:
    Hur menar du att symboliken skulle ändras då menar du? Vad skulle den betyda framöver?Jag anser att så länge 99% av alla överlämningar är far som lämnar över brud kommer vi aldrig att kunna ändra symboliken. Först när hälften av överlämningarna är brudgummen som blir överlämnad och båda föräldrarna är inblandade i överlämnandet kommer man att kunna komma ifrån det patriarkala med symboliken. Sen att jag inte förstår varför man överhuvud taget vill gå in med någon annan än sin blivande make/maka är väl en annan diskussion, kanske.
  • nikitakatt

Jag tycker absolut man får influeras av vilket land man vill men om någon skulle börja plocka traditioner med nedvärderande kvinnosyn från vilket land som helst så skulle nog folk klaga på det också..

• nikitakatt

Bra sagt sonja!

Egentligen har vi inte ens slopat seden eftersom det aldrig har varit en sed i svenska kyrkan utan något som fick sitt intåg i sverige iom amerikanska tvserier. Alltså har svenska kyrkan aldrig infört det och tar nu på allt fler orter avstånd ifrån det.

• nikitakatt
    Sebastiána skrev 2009-10-29 09:59:17 följande:
    Än värre är när skilda kvinnor går in med sin pappa... Hur tänker dem då!?
    Då borde ju egentligen exmaken lämna över? =)
  • nikitakatt

Min väns sambo skulle fria och bad hennes pappa om "godkännande! innan. Pappan utbrast "det får du väl fråga henne, det är väl inte mig du ska gifta dig med".

Sambon berättade själv om det här på bröllopet och sa att han aldrig känt sig så dum i hela sitt liv, han bjöd iaf alla gäster på ett gott skratt. =)

• nikitakatt

Justja..
    "Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen", enligt Svenska Akademiens ordlista (2006)

"Ordet feminist var ursprungligen ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer. Benämningen togs dock över av kvinnorörelsen vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892."

För mig är det en gåta hur man, oavsett man är kvinna eller man, kan leva på 2000-talet och INTE kalla sig feminist? Att stå för ordets innebörd borde vara en självklarhet för alla. Hur långt man sedan vill dra sina åsikt

• nikitakatt

forts..
    Hur långt man sedan vill dra sina åsikter är ju upp till var och en.

• nikitakatt

Alla har rätt att kalla sig eller inte kalla sig precis vad de vill. Det går inte och är inte heller efterstävansvärt att tvinga någon till att kalla sig feminist eller något annat heller för den delen. Det jag sa att det för mig är en GÅTA hur man inte kan göra det? Det förundrar mig men jag lämnar det där.

Vidare så hade handikapist, invandrarist och andra påhittade ord ändå fallit in under feminist om de hade funnits eftersom alla mäniskor är antingen kvinna eller man. Vill man att en handikappad kvinna eller man ska ha lika rättigheter och värde som vem som helst är det detsamma som feminism.

Rufsas skrev 2009-10-29 10:37:42 följande:
    Fasen också. Jag som trodde att jag kunde dra mig ur diskussionen. Jag väljer att inte kalla mig för feminist av en anledning. Om jag ska kalla mig för feminist ska jag helt plötsligt kalla mig för handikappist, invandrist, ungist etc. Jag tycker att ALLA människor har lika mycket värde oavsett vem man är. Tycker att det blir lite snävt och platt när man enbart diskuterar kön. Det viktigaste dock tycker jag är att ALLA människor ges möjligheten att själva välja hur man vill leva. Det ska ingen annan ha med att göra. För att få förtroende måste man också ge förtroende. Våga lita på att människor gör rätt val i sina liv. Annars lever vi ju under överförmynderi där en klick människor bestämmer hur alla andra ska leva.
  • nikitakatt

Är också uppväxt med Missionskyrkan så för mig är det självklart att gifta mig i kyrkan.

nano86 skrev 2009-10-30 06:17:56 följande:
    Det där var en bra fråga! För mig är det självklart att gifta mig i kyrkan då jag har en tro och aktivt är med i ungdomsstyrelsen och ungdommsarbetet (i Svenska Missionskyrkan som är väldigt lik Svenska Kyrkan). Jag menar, jag vill ju gifta mig inför gud, det är nåt som är ganska så stort för mig och betyder mycket. Har lite svårt för alla som säger "det är så vacker, klart man gifter sig i kyrkan" och står och lovar saker inför en gud man sen inte tror ett dyft på... Underligt är vad det är.... Och gör man det borgeligt kan man ju göra det som man vill, där finns inga regler och traditioner på hur det ska vara. Har väldigt svårt med alla som döper sina barn av tradition också
  • nikitakatt

Japp =) Men du ska också gifta dig i svenska kyrkan va?

• nikitakatt

Eftersom de tack och lov nyss har beslutat att homosexuella får gifta sig i kyrkan så lär det som tur är bli aktuellt samma dag de förbjuder att alla brunetter eller alla männsikor med två öron får gifta sig där.

ario skrev 2009-11-03 18:50:34 följande:
    jag tycker man kan börja med att förbjuda homosexuella att gifta sig i krykan, det ser jag som större problem än brudöverlämning!
  • nikitakatt

det kommer inte hända

Chris24 skrev 2009-11-03 19:06:36 följande:
    hahahahaha, va??
  • nikitakatt

Nej och det får enligt mig katolskakyrkan skämmas för alldeles själva tills de kommer på bättre tankar, jag är glad att svenska kyrkan valt att göra rätt.

ario skrev 2009-11-03 19:08:27 följande:
    Men inte i alla samfund! fortfarande kan man inte gifta sig i katoliska kyrkor
  • nikitakatt

Jag skrev enligt mig.

I den kyrka jag är uppväxt är alla människors lika värde en grundläggande värdering så för mig var det inte en dag för tidigt att de följer sina egna värderingar i Svenska kyrkan.

ario skrev 2009-11-03 19:14:18 följande:
    Svenska kyrkan har inte gjort rätt enligt mig, Bara enligt dig.Så det är ingen som ska behöva skämmas här, utan man följer kyrkans värderingar och riktlinje, Vad du anser betyder det inte att det är rätt, jag personligen tycker tvärtom.
  • nikitakatt
    ario skrev 2009-11-03 19:27:44 följande:
    Fel att försöka ändra på något som har levt med oss i flera hundra år!
    Fast då är det ju också fel att använda sig av brudöverlämning i Sverige då vi INTE har använt det i flera hundra år utan enligt tradition går in tillsammans.
  • nikitakatt
    Chris24 skrev 2009-11-03 19:30:22 följande:
    Som i att,hur pass långt får dem gå, läkare utan gränser enligt dig? Hör inte hit men jag finner det intressant bara.
    Hör inte hit alls kanske men jag försår inte heller vad du menar med hur långt läkare utan gränser får gå? Vad menar du?
  • nikitakatt

Jag säger detsamma! Och alla ni andra med sakliga argument, vilket många i tråden verkar hoppa över helt, som orkar stå på er trots att det tydligen innbär att man inte visar respekt och förtrycker osv..

Det har blivit så många enligt mig korkade kommentarer gång på gång att man inte orkar läsa ens. Jag tror jag blir galen om jag ser en till som anser sig ha rätt att göra precis vad den vill i kyrkan bara för den betalar kyrkoavgift, anser samma person att den har rätt att göra vad som helst i samhället och är befriad från alla lagar och regler eftersom de betalar skatt?

JuliaAmalia skrev 2009-11-04 20:21:25 följande:
    Passionsblomman; Du är beundransvärd (och en mycket klok kvinna) som orkar fortsätta att sakligt argumentera. Jag har gett upp.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...