• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Heloise

Men går det att bestämma vad en handling symboliserar på individuell basis?
    Jag menar brudöverlämning i sin ursprungliga form existerar i många länder. Kvinnor utan val som lämnas bort som en ägodel från en ägare till en ny.
    Kvinnor som bara kan drömma om att välja sin man själva, kvinnor som bara kan drömma om ett jämlikt förhållande.

Kan då en jämlik kvinna i sverige, bestämma att, nä det här är en gullig liten sed som jag idag väljer att tolka som något kärleksfullt?

För mig är det att spotta på alla kvinnor som ännu inte uppnått samma frihet som vi har uppnått. Det är att spotta på alla kvinnor före oss som slagits, svultit, kämpat och gråtit för att vi ska ha de rättigheter vi har idag.

Jag kan inte förstå att en vuxen självständig kvinna kan välja att inkludera en sådan handling i en vigselceremoni.

Det står ju alla fritt fram( om man har en borglig ceremoni och en VF som inte motsätter sig handlingen) att göra som man vill. Men det står även mig fritt fram att tycka att det är tragiskt, sorgligt och vanvettigt att kvinnor frivilligt väljer en sådan sed.

• Rufsas
    passionsblomman skrev 2009-11-01 19:41:35 följande:
    Det är faktiskt icka för ett ögonblick upp till vare sig ts eller något annat brudpar att fylla vigselgudstjänsten med eget innehåll.
    Men ursäkta. Tycker DU att det är upp till dig vad andra brudar ska fylla vigselgudtjänsten med? Låt prästen tillsammans med brudparet bestämma det.
  • JustMeAndMyLove

Tror passionsblomma snarare syftar på Svenska kyrkans och prästens åsikter och principer än sina egna....

Rufsas skrev 2009-11-01 20:01:49 följande:
    Men ursäkta. Tycker DU att det är upp till dig vad andra brudar ska fylla vigselgudtjänsten med? Låt prästen tillsammans med brudparet bestämma det.
  • Rufsas
    Heloise skrev 2009-11-01 19:54:00 följande:
    Jag kan inte förstå att en vuxen självständig kvinna kan välja att inkludera en sådan handling i en vigselceremoni.
    Du behöver inte förstå, du behöver bara respektera. För mig är det snarare frihet att jag själv får välja hur min bröllopsdag ser ut.
  • Rufsas
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-01 20:05:13 följande:
    Tror passionsblomma snarare syftar på Svenska kyrkans och prästens åsikter och principer än sina egna....
    Uppenbarligen inte alla prästers åsikt...
  • JustMeAndMyLove

Nej, inte alla prästers, men det var inte riktigt det som var min point.

Rufsas skrev 2009-11-01 20:07:57 följande:
    Uppenbarligen inte alla prästers åsikt...
  • spunge

precis va ja tycker.. är man inte troende, på riktigt, har man inte i kyrkan å göra alls.. stå inför en präst å lova inför gud om man inte ens tror på honom.. funkar verkligen inte!! då kan man ju lika gärna gifta sig inför tomten..

090208 skrev 2009-10-29 19:39:54 följande:
    Kanske OT, men... VARFOR gifter sig sa manga i kyrkan oht??? Jag ar inte ett dyft religios, sa gifte mig sjalvklart inte i kyrkan. Kan halla med om att det ar vackert, men det finns manga andra vackra platser och byggnader. Jag tycker det ar falskt faktiskt! Att lova infor Gud att vara min man trogen, nar jag inte ens tror pa Gud. Och sa allt annat dravel...
  • JustMeAndMyLove

Hehe, ja jag är av samma åsikt.
    Har själv vacklat av och an om ifall vi ska gifta oss i kyrkan. Tror på Gud, men är osäker på vilken slags tro jag egentligen står för... så det blir borgerligt för oss ändå, men då är jag själv emot brudöverlämning varesig det sker i kyrkan eller ute på en äng.. men det är min privata åsikt, vad folk sen gör är upp till dem, så länge man respekterar sin prästs val i första hand om man ska gifta sig i kyrkan.

spunge skrev 2009-11-01 20:13:45 följande:
    precis va ja tycker.. är man inte troende, på riktigt, har man inte i kyrkan å göra alls.. stå inför en präst å lova inför gud om man inte ens tror på honom.. funkar verkligen inte!! då kan man ju lika gärna gifta sig inför tomten..
  • Heloise

Men det rör dig inte i ryggen, att kvinnor faktiskt blir bortlämnade som en ägodel? Att du trots din frihet, väljer att använda dig av en handling som är verklighet för andra.

Rufsas skrev 2009-11-01 20:06:19 följande:
    Du behöver inte förstå, du behöver bara respektera. För mig är det snarare frihet att jag själv får välja hur min bröllopsdag ser ut.
  • spunge

vadå blir bortlämnad som en ägodel?? kan det bara inte vara en fin grej att göra.. själv gör ja det för ja alltid har varit pappas flicka.

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...