Inlägg från: Rufsas |Visa alla inlägg
  • Rufsas

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Men HERREGUD. Varför blir detta till världens största grej? I typ alla andra trådar skriver alla blivande brudar om hur viktigt det är att man får sin bröllopsdag precis som man själv vill. Var är dessa ord nu? Tycker det är respektlöst att kasta in politiska argument hur som helst. Måste det betyda massor att man vill gå in med sin pappa?

Själv ska min mamma gå med mig. Hon frågade för att hon verkligen vill och jag svarade ja. För mig spelar det ingen större roll om jag går själv eller med henne. Vet att det betyder mycket för mamma så självklart ska vi göra det.

AnnaS82: Gör precis som ni själva vill - det är din och din blivande mans dag!

• Rufsas

Shit vilka bajsnödiga kommentarer. AnnaS80, föreslår att du stänger ner tråden och låter feministerna tjäbbla någon annanstans.

• Rufsas

Men snälla rara. Jag tycker bara att ni har gått över gränsen. Att man inte håller med varandra är en sak. Tycker dock att man kan vara saklig och konkret i sin argumentation. Inte beskylla en person för att motarbeta jämlikhet. Tror liksom att hon har fattat vinken. Helt otroligt hur människor kan vara så otrevliga på forum när de inte vågar i verkligheten.

Ni andra blivande brudar kan väl ha erat bröllop på erat vis utan att någon lägger sig i?

• Rufsas

Märklig diskussion måste jag säga. Att det mesta handlar om bruden under hela bröllopet är det ingen som piper om.

Och för att svara på det otroligt låga påhoppet gällande rösträtt osv. så kämpar jag dagligen för ett rättvist samhälle. Tycker bara inte att man behöver tolka in på precis allt. Man kan använda en tradition och göra den till sin egen med egna tolkningar. Allt handlar om hur man väljer att se på saker och ting.

Jämställdhet handlar inte om att dela lika på ALLT. Det handlar om att leva som man själv vill i den relation man befinner sig i. Ingen annan kan tala om för mig och min fästman att vi lever si eller så. Så länge vi mår bra så ska andra skita i vilket.

Vill bara poängtera att vi lever väldigt jämställt enligt mig.

• Rufsas

Jag lägger också ner. Ber om ursäkt om mina tidiga inlägg upprört eller provocerat. Önskar dock att vi respekterar varandra för att våra bröllopsdagar inte har samma målbild.

• Rufsas
    Sebastiána skrev 2009-10-29 09:33:50 följande:
    Rufas. Jodå "bajsnödiga" kommentarer. Det är ord (f.ö flitigt använt av Katrin Zytomierska när hon var i värsta mobbingtagen) som brukar användas när man inte har några argument.
    - Glashuset godmiddag?
    - Ja hej, det är Sebastiána. Jag står här och kastar sten.

Over and out.
  • Rufsas
    nikitakatt skrev 2009-10-29 10:28:45 följande:
    Justja.."Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen", enligt Svenska Akademiens ordlista (2006)"Ordet feminist var ursprungligen ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer. Benämningen togs dock över av kvinnorörelsen vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892."För mig är det en gåta hur man, oavsett man är kvinna eller man, kan leva på 2000-talet och INTE kalla sig feminist? Att stå för ordets innebörd borde vara en självklarhet för alla. Hur långt man sedan vill dra sina åsikt
    Fasen också. Jag som trodde att jag kunde dra mig ur diskussionen. Jag väljer att inte kalla mig för feminist av en anledning. Om jag ska kalla mig för feminist ska jag helt plötsligt kalla mig för handikappist, invandrist, ungist etc. Jag tycker att ALLA människor har lika mycket värde oavsett vem man är. Tycker att det blir lite snävt och platt när man enbart diskuterar kön. Det viktigaste dock tycker jag är att ALLA människor ges möjligheten att själva välja hur man vill leva. Det ska ingen annan ha med att göra. För att få förtroende måste man också ge förtroende. Våga lita på att människor gör rätt val i sina liv. Annars lever vi ju under överförmynderi där en klick människor bestämmer hur alla andra ska leva.
  • Rufsas

Håller verkligen med. Jag undrar dessutom var allt snack om morgongåva är? Om inte det är en SYMBOL för ägande och att kvinnan inte klarar sig själv etc. så vet jag inte alls vad som är fram eller bak. När vi ändå är inne på morgongåva - tycker inte ni att en Secret Box är emot den linje ni driver? Observera att jag varken är för eller emot sensuella bilder av den kvinnliga kroppen. Undrar bara hur ni tänker kring det?

Summan av kardemumman: Ni som tycker att "överlämning" är totalt fruktansvärt ska varken ha ring, morgongåva eller liknande saker. Eller?

Miss Biii skrev 2009-10-29 11:16:49 följande:

Jag blir så upprörd när jag läser den här tråden... det kokar inom mig och jag finner inga ord. Fattar inte hur f*n folk ORKAR!! *suck* Borde inte feminister sträva efter att kvinnan ska få vara "fri" och göra som hon vill? Men nu hindrar ju feministerna det? Hmm...Det viktigaste är väl att inte kvinnan blir förtryckt och tystas ner? Jag kan nog lova att ALLA som sitter i kyrkan o ser bruden komma in m sin far tänker samma sak - "Va vacker hon är!" Ingen tänker att bruden m detta vill säga att "kolla min far har godkänt min fästman, för jag kunde inte bestämma själv vem jag skulle gifta mig med". Det finns religioner idag som har det så. Attackera dem istället för de brudar som vill ha med sina föräldrar och att de ska vara mer "delaktiga" i vigseln. Det har ju för 17 inget med "godkännande" att göra. Jag är otroligt mkt för att bevara traditioner men i detta fallet så tycker jag det är OK att bli överlämnad, inte om nu bruden skulle ha det syfte som de extrema feministerna menar, men så är KNAPPAST fallet!!!!!!!!!!!!!!Och nån menade att man ska respektera kyrkan för där finns gud. Men då menar ni att de präster som accepterar överlämning inte respekterar gud?? Hör ni inte hur dumt det låter...Nu hoppas jag att jag kan hålla mig ifrån att fortsätta läsa den här tråden... hoppas hoppas!
  • Rufsas

Jag tänker lite likadant som dig.

Vi kommer nog att göra så här:
    Brudtärnor och marsalkar går in tillsammans först, sedan min fästman och sist jag tillsammans med min mamma eller så går jag själv.

Vill heller inte att min blivande man ska se mig innan. Dock underlättar hela det här upplägget av att vi ska gifta oss i mammas trädgård och inte i kyrkan. Vigas gör vi av en vigselförrättare som inte har specifika åsikter om hur vi vill ha det. Det ska vi får bestämma själva. :)

dreamlife skrev 2009-10-30 14:04:06 följande:
    Tänkte lägga mig i debatten här, även om jag inte läst precis allt som sagts innan.Jag visste inte innan jag blev upplyst här att det var "nej-nej" i svensk kyrka att lämnas över av sin far. Dock är det så att jag INTE vill det, för jag är min egen och går in i äktenskapet av egen fri vilja! Däremot har vi diskuterat om hur man gör annars? Jag vill inte att min blivande ska se mig innan utan vill att han ska stå där framme, och att jag själv går nerför altargången. Då är frågan...hur gör man med tärnor och blomsterflicka? Finns de med på väg in eller bara på väg ut?Har redan börjat bli snurrig i huvudet, och har bara hållt på och planerat på allvar i en vecka :)
  • Rufsas
    Aleta skrev 2009-10-31 23:52:27 följande:
    Kanske någon kan förklara det fenomenet för mig?Om jag tycker väldigt mycket om någonting, så inte sjutton blir jag ARG om någon annan tycker annorlunda och dessutom ger mig en bra förklaring på varför.Jag är hemskt ledsen, men i mina öron låter det bara bortskämt, ungefär som att man stampar i golvet för att få som man vill. Hur diskuterar ni andra saker, eller håller alla alltid med er om allting?
    Allvarligt talat. Har du överhuvudtaget läst med vilken ton du och de andra har skrivit till TS? Har du tänkt på att ni kan göra henne illa berörd? Hon har inte bett om en historieundervisning om feminism, hon har bett om svar vad vi tycker att hon SKA göra - inte tvärtom. Och om ni absolut måste ventilera vad ni tycker så tycker jag att ni kan göra det på ett schysst sätt.

Det handlar dessutom inte om att man stampar i golvet för att få som man vill. Det är DIN uppfattning. Det handlar om att man öppnar upp sina tankar och delar med sig av dessa i förtroende. När man sedan föringar dessa känslor och i princip dumförklarar personen i fråga är det klart att man blir ledsen och förbannad. Det stavas P-S-Y-K-O-L-O-G-i!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...