• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Aleta

Är det verkligen extremt få länder tycker du?
    Merparten av världens kvinnor lever under förtryck, det vi är vana vid som gör att vissa inte ens orkar bry sig om jämlikhet är däremot väldigt ovanligt.

kikel skrev 2009-11-02 16:24:26 följande:
    Det är extremt få länder där det betyder något i huvudtaget. Varför inte ändra på synen på det istället för att gömma sig för det? Blir det inte mer "tabu" då? Håller med att det är toppen att samkönade par har vigselrätt idag. Men det var en otrolig sak kyrkan genomförde detta är ett mycket mycket mindre och det kan dom inte tycker det är lite patetiskt. Själv kommer jag gå in med min far och är jätte glad för det.
  • kikel

Jag menar i eruropa. Varför ska vi lossas att vi bor någon annan stans när alla länder omkring oss är lite mer mordärna när det gäller detta

Aleta skrev 2009-11-02 16:49:16 följande:
    Är det verkligen extremt få länder tycker du?Merparten av världens kvinnor lever under förtryck, det vi är vana vid som gör att vissa inte ens orkar bry sig om jämlikhet är däremot väldigt ovanligt.
  • nennesjuttioåtta
    kikel skrev 2009-11-02 16:51:49 följande:
    Jag menar i eruropa. Varför ska vi lossas att vi bor någon annan stans när alla länder omkring oss är lite mer mordärna när det gäller detta
    Du tycker det är modernt och jag tycker det är medeltida. Vem har rätt?
  • kikel

Bara olika syn på det hela inte så mycket att göra åt.. hehe

nennesjuttioåtta skrev 2009-11-02 16:54:45 följande:
    Du tycker det är modernt och jag tycker det är medeltida. Vem har rätt?
  • Aleta

Nej, varför ska vi bry oss om andra människor överhuvudtaget?
    Om alla tänkte så skulle ju inga förändringar komma till stånd någonstans.

Det är just för att vi är moderna som vi har en möjlighet att förändra världen även för andra och det gör vi givetvis inte bara genom att den här lilla struntfrågan i sammanhanget. Det som däremot avslöjas är en attityd gentemot jämställdhet som är mer.
    Jag gör det som passar mig själv, men så fungerar inte världen, inte om vi vill att den ska fungera bra åtminstone.

Symboler har ett oerhört starkt värde och när man prompt vill införa en symbol för ojämlikhet i en offentlig gudstjänst (just det, vem som helst har rätt att närvara vid en kyrklig vigsel) så påverkar det andra och man får vara beredd på att alla inte ställer upp på det.

Dessutom så har vi många kvinnor som lever i SVerige idag som inte alls har den valfrihet som de borde ha utan som gifts bort mot sin vilja.

kikel skrev 2009-11-02 16:51:49 följande:
  • kikel

Sverige kommer inte kunna ändra värden själva ingen annan kommer att ändra sig. Men därimot kan man ändra synen på det hela. Sverige är ett fjutigt litet land när det kommer till det hela och vad sverige tycker betyder inte så mycket när resten av värden tycker något annat.
    Sen tycker många som jag att det inte är en symbol för ojämnstäldhet i vissa länder ja kanske men inte här och i andra moderna länder.
    Visst finns det en hel del kvinnor som gifts bort mot sin vilja i sverige jobbar med sådana ungdommar. Men inte har det något med brudöverlämning att göra många av dessa tjejer går in med sin blivande man

Aleta skrev 2009-11-02 16:58:48 följande:
    Nej, varför ska vi bry oss om andra människor överhuvudtaget?Om alla tänkte så skulle ju inga förändringar komma till stånd någonstans.Det är just för att vi är moderna som vi har en möjlighet att förändra världen även för andra och det gör vi givetvis inte bara genom att den här lilla struntfrågan i sammanhanget. Det som däremot avslöjas är en attityd gentemot jämställdhet som är mer.Jag gör det som passar mig själv, men så fungerar inte världen, inte om vi vill att den ska fungera bra åtminstone.Symboler har ett oerhört starkt värde och när man prompt vill införa en symbol för ojämlikhet i en offentlig gudstjänst (just det, vem som helst har rätt att närvara vid en kyrklig vigsel) så påverkar det andra och man får vara beredd på att alla inte ställer upp på det.Dessutom så har vi många kvinnor som lever i SVerige idag som inte alls har den valfrihet som de borde ha utan som gifts bort mot sin vilja.
  • Blivande präst

Nu är det så att vi i Sverige, i Svenska kyrkan, har haft traditionen att brudparet går upp till altaret gemensamt i över 700 år, varför skulle vi förstöra den traditionen till förmån för nått nytt, med en sämre symbolik?

• Saphira

Blivande präst skrev 2009-11-02 18:51:37 följande:

Nu är det så att vi i Sverige, i Svenska kyrkan, har haft traditionen att brudparet går upp till altaret gemensamt i över 700 år, varför skulle vi förstöra den traditionen till förmån för nått nytt, med en sämre symbolik?
    Får jag fråga varför vår tradition skiljer sig åt jämfört med många andra länder? Jämställdhet fanns knappast på agendan på 1300-talet, menar jag... Men folk i allmänhet gifte sig väl inte alls förrän mot 1500-1600-talet?
  • Sebastiána

Hmmm...extremt få länder. Det skriver jag inte under på.

kikel skrev 2009-11-02 16:24:26 följande:
    Det är extremt få länder där det betyder något i huvudtaget. Varför inte ändra på synen på det istället för att gömma sig för det? Blir det inte mer "tabu" då? Håller med att det är toppen att samkönade par har vigselrätt idag. Men det var en otrolig sak kyrkan genomförde detta är ett mycket mycket mindre och det kan dom inte tycker det är lite patetiskt. Själv kommer jag gå in med min far och är jätte glad för det.
  • Sebastiána

Det är väl inte konstigt att de inte är emot det! I ett land där det är den vanliga traditionen! I Sverige är den vanliga traditionen att paret går in tillsammans. Därför blir folk upprörda här.

Chris24 skrev 2009-11-02 16:44:16 följande:
    Mmm, jag håller med dig där. Jag har också varit utomlands mycket (lite mer än kanske 5år.) och ingen har heller varit emot det, gick på ett bröllop i Australien och där gick den tjejen in med sin pappa, gick sen på ett i Spaninen och där gick tjejen in med sin pappa, gick sedan på ett bröllop i danmark förra året och sedan Norge, där gick dem båda in med sina pappor. Så jag förknippade det inte med något tills jag såg debatten här på BT för en tids sen, blev chockad faktiskt hur många som ser så negativt på det nu!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...