Vår tradition skiljer sig för att där man på kontinenten började använda romersk lag redan under tidig medeltid (alltså 400-talet) så gick man i Sverige först över till romersk lag vad gäller äktenskap på 1200-talet. Skillnaden är vem som har rätt att ingå äktenskap. I romersk rätt är det individen, de två kontrahenterna, som ingår äktenskapet, medan det i gammal svensk rätt var släkterna, giftomannen, som gjorde det. Kontrahenterna hade lite, om alls något, att säga till om vem de skulle giftas med före kyrkan fick infört den romerska rättsprincipen. Så visst fanns viss jämlikhet på agendan, dock inte som vi tänker det idag, utan närmare att ingen skulle tvingas ingå äktenskap mot sin vilja.
Urprungligen skedde själva den juridiska vigseln på kyrktrappan, innan brudparet (nu gifta) gick in, och upp, till altaret för att där fira brudmässan. Detta fortsatte man sedan med även efter att det blev obligatoriskt att vigas i kyrkan (1734 vill jag minnas), och då den juridiska delen hade flyttats in i kyrkan och in i gudstjänsten. Dock försvann själva mässfirandet för de flestas del, men det förekommer fortfarande, för den som vill.
Saphira skrev 2009-11-02 18:57:05 följande:
Blivande präst skrev 2009-11-02 18:51:37 följande:Får jag fråga varför vår tradition skiljer sig åt jämfört med många andra länder? Jämställdhet fanns knappast på agendan på 1300-talet, menar jag... Men folk i allmänhet gifte sig väl inte alls förrän mot 1500-1600-talet?