Inlägg från: Saphira |Visa alla inlägg
  • Saphira

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

passionsblomman skrev 2009-10-31 12:02:00 följande:
    Hm, du var alltså besviken och ledsen för att det i kyrkan inte riktigt visar sig vara så som din dröm ser ut.....och då vill du få tröst över hur otroligt orättvist det är och få förståelse för dina känslor OCH råd om hur du ska lyckas få kyrkans egentliga verklighet att passa med din-så att du får som du vill.Sedan blir du då ännu mera ledsen när gemene medlem på forumet faktiskt inte tycker kyrkans verkliga vigselordning är i behov av förändring, utan tycker den är fin och fantastisk alldeles som den är.Mitt råd till dig är att anpassa idin dröm efter den verklighet du lever i. För att det faktiskt inte är vidare snyggt att be prästerna om något som deras chefer avråder ifrån.Inget i mitt råd kör över eller idiotförkalrar dig.Men tänker du dig ENDAST svar som passar ed vad du ifförväg bestämt att du vill höra, då ska du nog överväga att istället prata med dina kompisar för att få hröra det du vill, hellre än att starta trådar i öppna forum.För här kan man förvänta sig att folksäger vad de faktiskt tycker.Och i förlängninen så borde insikten om vad folk tycker ändå kunna medverka till att du får bättre kunskap inför dina beslut.När det gällde just detta hade du ju inte koll på vad som faktiskt är Svenska Kyrkans vigselordning.Nu vet du.
    Instämmer helt. Det går fö bra att gifta sig i USA också om man vill.

Jag tycker det där med att "pappa lämnar över" är väl patriarkiskt och tyvärr bidrar till en otidsenlig känsla av att dottern är en ägodel som nu får en ny husse.
  • Saphira

Det här med brudöverlämning är något djupare än en enskild angelägenhet, tycker jag.

www.newsmill.se/artikel/2009/06/15/brudar-sluta-vapa-er

Läs gärn denna länk och fundera lite kring vad de gamla traditionen egentligen symboliserar.

Jag undrar också i mitt stilla sinne varför man inte vill manifestera sitt gemensamma beslut tillsammans?

• Saphira

Burre Präst skrev 2009-11-01 14:55:23 följande:

Naturligtvis får du och alla andra lägga vilken betydelse ni vill i olika symbolhandlingar, det vore mig fjärran att föreskriva en viss tolkning hos dig och andra. Men den kyrka jag tillhör och arbetar i har en tolkning av just denna symbolik och tillåter därför inte brudöverlämning.Det är därför det inte är så enkelt att låta er som vill bli överlämnade få göra det, precis som jag inte kan låta de som vill slippa psalmer och "gudsnack" få som de vill heller.Sen tycker jag att brudöverlämning är en förlegad och mist sagt unken tradition som det är skönt att vi inte anammat här i Sverige, men det är min personliga åsikt och inget jag förväntar mig andra ska tycka. Så vill du eller andra absolut göra det så är det er frihet att välja det, om ni väljer en borgerlig vigsel. Då får man i stort sett göra som man vill.
    Vilket klokt och nyanserat inlägg du bjuder på. Tack.
  • Saphira
    kikel skrev 2009-11-02 16:31:14 följande:
    Jag håller med men tror hela den här debatten är väldigt svensk jag har bott utomlands dom senaste 5 åren och uppvuxen i en halvsvensk familj. Jag har berättat för mina vänner här vad många svenskar tycker om detta dom tycker det är väldigt komist
    Självklart är debatten svensk, då det handlar om att man vill införa en ny tradition, ung som Halloween har blivit kutym att fira även i Sverige.

Varför skulle man debattera något som redan är etablerat?

(Har aldrig debatterat gällande kultur med mina släktingar eller min mans i USA)
  • Saphira

Blivande präst skrev 2009-11-02 18:51:37 följande:

Nu är det så att vi i Sverige, i Svenska kyrkan, har haft traditionen att brudparet går upp till altaret gemensamt i över 700 år, varför skulle vi förstöra den traditionen till förmån för nått nytt, med en sämre symbolik?
    Får jag fråga varför vår tradition skiljer sig åt jämfört med många andra länder? Jämställdhet fanns knappast på agendan på 1300-talet, menar jag... Men folk i allmänhet gifte sig väl inte alls förrän mot 1500-1600-talet?
  • Saphira

Det är för tusan kränkande att uttrycka sig som dessa individer gör.

passionsblomman skrev 2009-11-04 22:50:39 följande:
    Apropå glashus då, klippt och skuret ur tråden vi inte är tillåtna att skriva i.[citat] 93 Idag 22:09 - ID: 3591445 Alexxxi HAHAHAHA så moget att det snackas skit om oss i den andra tråden! 94 Idag 22:10 - ID: 3591447 ario aaaa..häxorna från blåkullan 95 Idag 22:11 - ID: 3591449 Rufsas Äsch, alla där verkar ha en pinne uppstucken i röven. Jag menar, slappna av lite för fasen... 96 Idag 22:12 - ID: 3591452 ario eller hurtack vare många på BT så har många trådar spårat ut eller blivit utråkade eller avstängda..alltid samma feminister! 97 Idag 22:12 - ID: 3591453 Alexxxi Det tråkiga är att vissa kan inte skilja på när man är arg eller diskuterar normalt. Väldigt tråkigt! 98 Idag 22:12 - ID: 3591454 Mirey Slappna av? Hahaha plzzz! De lever på detta. Som om d inte finns viktigare saker i livet! 99 Idag 22:13 - ID: 3591455 Rufsas Sen fattar jag inte varför alla ska lägga sig i ALLTING. Släpper man en fjärt kan jag slå vad om att det ska startas en tråd och diskuteras kring det... 100 Idag 22:13 - ID: 3591456 Mirey Kanske borde de starta en egen bröllopshemsida? =Seller hurtack vare många på BT så har många trådar spårat ut eller blivit utråkade eller avstängda..alltid samma feminister![citat]
  • Saphira

Jag förundras ofta över att just kvinnor kan vara de största bakåtsträvarna för ett mer jämställt samhälle.

Är kvinnor som förordar mer inflytande för kvinnor som grupp ett större hot än att män faktiskt har mer inflytande i samhället?

Är förändring i sig mer hotfullt än tradition?

Nej, jag säger som M. Albright: "there's a special place in hell for women who don't help eachother."

PS. Jag vet att jag rör mig ot eftersom denna tråd på många sätt uttrycker det motsatta - kvinnor som vill förändra för att få ett hollywoddliknande bröllop. Min man, som är amerikan tycker att detta resonemang är helt osannolikt 2009. Tvärtom tycker han att USA skulle ta efter oss!

passionsblomman skrev 2009-11-05 00:27:23 följande:
    Ja det är det. Och det där är bara ett axplock.Det finns fler trådar med samma smörja. Även om en av dem helt sonika plockades bort helt och hållet häromsistens.Självrannasakan och självkritik däremot, lyser helt med sin frånvaro.
  • Saphira

Klok man du har som hjälpte dig att få lite nya perspektiv!

Jag har inte känt rädsla för att ifrågasätta, men jag är nog av en ganska oberoende karaktär också. Det är inte det att jag inte bryr mig om normer och konventioner, visst vill man passa in... men det är nog mitt rättspathos som varit största drivkraften att tala om orättvisor.

Det är inte bara kvinnor som missgynnas, utan många andra grupper som inte så lätt gör sin röst hörd i samhället. Att tex vara handikappad och kvinna är en mer utsatt situation än att "bara" vara handikappad och man.

Aleta skrev 2009-11-05 06:59:15 följande:
    Din man är en väldigt klok person!Det krävs, som jag har sagt tidigare, mycket mer av en individ att bryta invanda mönster än att låta bli något nytt. Det där du skriver om att just kvinnor motarbetar varandra tror jag även har en grund i att man har fallit i fällan att tro på antifeministpropagandan som ändå alltid florerar i olika medier. När en kvinna är obekväm så beskrivs hon som någon som har skägg, inte rakar sig under armarna, är okvinnlig osv. Detta vill ju ingen kvinna beskyllas för och omedvetet så dras man med i att hamna på "fel" sida i ställningstagandet. Jag erkänner villigt att jag själv var på väg att jamsa med antifeministerna, men min man öppnade ögonen på mig. Det var någon tidningsartikel som jag kommenterade och då fick jag mig en tillrättavisning. Han pekade på hur hon som hade uttalats sig faktiskt var oerhört modig som utsatte sig själv för alla dessa personangrepp (som vi har sett även här) för att berätta om orättvisor och saker som inte stämmer i samhället.Jag började läsa saker och ting med öppnare ögon och jag häpnade över hur många det finns som anser att det är OK att hacka på någon som vill ha rättvisa och jämlikhet. Oftast är det inga vettiga motargument (jag antar att de saknas) utan rena personangrepp och svartmålningar.
  • Saphira
    Sebastiána skrev 2009-11-05 11:47:52 följande:
    I de länder/områden där könsstympning förekommer är det oftast kvinnorna som håller traditionen vid liv och är de som hårdast motarbetar en förändring. Jag har tänkt att det kanske beror på att om de skulle kämpa mot könsstympning - som de själva utsatts för en gång i tiden - så skulle de erkänna att de är offer. Och det vill man kanske inte göra.
    Väldigt klokt! *bugar*

Det blir att erkänna sitt underläge och det kostar prestige och anseende. Sedan tror jag också att kvinnor vill ha det som de haft det eftersom det innebär en större trygghet än att stå inför något okänt. Vanans makt är stor och det vi har att förhålla oss till är bekant och man vet hur man skall hantera det.

En nyordning (titta på vilken organisation som helst i arbetslivet) möts oftast av mmotstånd, även om man redan har problem.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...