Jag vill att pappa leder mig till altaret...
Jag tycker det där med att "pappa lämnar över" är väl patriarkiskt och tyvärr bidrar till en otidsenlig känsla av att dottern är en ägodel som nu får en ny husse.
Det här med brudöverlämning är något djupare än en enskild angelägenhet, tycker jag.
www.newsmill.se/artikel/2009/06/15/brudar-sluta-vapa-er
Läs gärn denna länk och fundera lite kring vad de gamla traditionen egentligen symboliserar.
Jag undrar också i mitt stilla sinne varför man inte vill manifestera sitt gemensamma beslut tillsammans?
Burre Präst skrev 2009-11-01 14:55:23 följande:
Blivande präst skrev 2009-11-02 18:51:37 följande:
Det är för tusan kränkande att uttrycka sig som dessa individer gör.
Jag förundras ofta över att just kvinnor kan vara de största bakåtsträvarna för ett mer jämställt samhälle.
Är kvinnor som förordar mer inflytande för kvinnor som grupp ett större hot än att män faktiskt har mer inflytande i samhället?
Är förändring i sig mer hotfullt än tradition?
Nej, jag säger som M. Albright: "there's a special place in hell for women who don't help eachother."
PS. Jag vet att jag rör mig ot eftersom denna tråd på många sätt uttrycker det motsatta - kvinnor som vill förändra för att få ett hollywoddliknande bröllop. Min man, som är amerikan tycker att detta resonemang är helt osannolikt 2009. Tvärtom tycker han att USA skulle ta efter oss!
Klok man du har som hjälpte dig att få lite nya perspektiv!
Jag har inte känt rädsla för att ifrågasätta, men jag är nog av en ganska oberoende karaktär också. Det är inte det att jag inte bryr mig om normer och konventioner, visst vill man passa in... men det är nog mitt rättspathos som varit största drivkraften att tala om orättvisor.
Det är inte bara kvinnor som missgynnas, utan många andra grupper som inte så lätt gör sin röst hörd i samhället. Att tex vara handikappad och kvinna är en mer utsatt situation än att "bara" vara handikappad och man.