• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • kikel

Men nu är det ju så att gå in i krykan med sin far inte har någon symbolik med olika parters värde att göra längre. Tycker man det enligt mig så är man själv bakåtsträvande.

passionsblomman skrev 2009-11-02 16:08:50 följande:
    Vad skulle regeringen rimligtvis kunna ha att göra med hur Svenska Kyrkan utformar sitt vigselritual? Och ja, glädjande nog så har SVK nu röstat igenom att vigselrätten även ska gälla samkönade par. -HURRA!- som jag tidigare sa, så har SVK än en gång visat att man går före och vågar ta ställning i saker och ting.Varför skulle det positiva steget innebära att man samtidigt borde införa en symbolik i vigselritualet som inte för fem öre stämmer med värderingarna och tanken om allas lika värde?
  • Imma

Anser du att vi alltså helt kan avskärma oss ifrån länder där överlämningen i dess ursprungliga betydelse fortfarande hör till normen? Har vi möjlighet att säga att i Sverige betyder överlämningen någonting annat än den gör i de länder där överlämningen faktiskt har uppkommit som en symbol för kvinnans omyndighet?

Kan vi göra samma sak med burkan, hakkorset eller andra symboler för förtryck?

kikel skrev 2009-11-02 16:15:14 följande:
    Men nu är det ju så att gå in i krykan med sin far inte har någon symbolik med olika parters värde att göra längre. Tycker man det enligt mig så är man själv bakåtsträvande.
  • passionsblomman

För det har du bestämt eller? För att det annars inte blir så värst rart med överlämningen längre?

Du får nog ta och acceptera att den symbolik som finns alltid har varit densamma.
    Vad som möjligen har förändrats är tyngden i symboliken för de flickor som vuxit upp i ett samhälle där det hör till självklarheterna i livet att man äger sin egen kropp exempelvis.

Att dessa tjejer kan kosta på sig att blunda för symbolvärdena innebär inte att de inte finns där.

Inte heller kan man påstå att handlingen idag fyllts med något annat-helt nytt innehåll.

MER jämlikhet och framåtskridande i kyrkan lämnar igen plats för brudöverlämningar om man som kyrka vill att ens symbolhandlingar ska kunna tas på allvar. Anser jag.

kikel skrev 2009-11-02 16:15:14 följande:
  • kikel

Det är extremt få länder där det betyder något i huvudtaget. Varför inte ändra på synen på det istället för att gömma sig för det? Blir det inte mer "tabu" då? Håller med att det är toppen att samkönade par har vigselrätt idag. Men det var en otrolig sak kyrkan genomförde detta är ett mycket mycket mindre och det kan dom inte tycker det är lite patetiskt. Själv kommer jag gå in med min far och är jätte glad för det.

Imma skrev 2009-11-02 16:19:48 följande:
    Anser du att vi alltså helt kan avskärma oss ifrån länder där överlämningen i dess ursprungliga betydelse fortfarande hör till normen? Har vi möjlighet att säga att i Sverige betyder överlämningen någonting annat än den gör i de länder där överlämningen faktiskt har uppkommit som en symbol för kvinnans omyndighet?Kan vi göra samma sak med burkan, hakkorset eller andra symboler för förtryck?
  • kikel

Jag håller med men tror hela den här debatten är väldigt svensk jag har bott utomlands dom senaste 5 åren och uppvuxen i en halvsvensk familj. Jag har berättat för mina vänner här vad många svenskar tycker om detta dom tycker det är väldigt komist

passionsblomman skrev 2009-11-02 16:22:08 följande:
    För det har du bestämt eller? För att det annars inte blir så värst rart med överlämningen längre?Du får nog ta och acceptera att den symbolik som finns alltid har varit densamma.Vad som möjligen har förändrats är tyngden i symboliken för de flickor som vuxit upp i ett samhälle där det hör till självklarheterna i livet att man äger sin egen kropp exempelvis.Att dessa tjejer kan kosta på sig att blunda för symbolvärdena innebär inte att de inte finns där.Inte heller kan man påstå att handlingen idag fyllts med något annat-helt nytt innehåll.MER jämlikhet och framåtskridande i kyrkan lämnar igen plats för brudöverlämningar om man som kyrka vill att ens symbolhandlingar ska kunna tas på allvar. Anser jag.
  • passionsblomman

"lämnar INGEN plats" ska det såklart stå där i det allra sista ! Jag tappade mitt "n"!

passionsblomman skrev 2009-11-02 16:22:08 följande:
    För det har du bestämt eller? För att det annars inte blir så värst rart med överlämningen längre?Du får nog ta och acceptera att den symbolik som finns alltid har varit densamma.Vad som möjligen har förändrats är tyngden i symboliken för de flickor som vuxit upp i ett samhälle där det hör till självklarheterna i livet att man äger sin egen kropp exempelvis.Att dessa tjejer kan kosta på sig att blunda för symbolvärdena innebär inte att de inte finns där.Inte heller kan man påstå att handlingen idag fyllts med något annat-helt nytt innehåll.MER jämlikhet och framåtskridande i kyrkan lämnar igen plats för brudöverlämningar om man som kyrka vill att ens symbolhandlingar ska kunna tas på allvar. Anser jag.
  • Saphira
    kikel skrev 2009-11-02 16:31:14 följande:
    Jag håller med men tror hela den här debatten är väldigt svensk jag har bott utomlands dom senaste 5 åren och uppvuxen i en halvsvensk familj. Jag har berättat för mina vänner här vad många svenskar tycker om detta dom tycker det är väldigt komist
    Självklart är debatten svensk, då det handlar om att man vill införa en ny tradition, ung som Halloween har blivit kutym att fira även i Sverige.

Varför skulle man debattera något som redan är etablerat?

(Har aldrig debatterat gällande kultur med mina släktingar eller min mans i USA)
  • Chris24
    kikel skrev 2009-11-02 16:31:14 följande:
    Mmm, jag håller med dig där. Jag har också varit utomlands mycket (lite mer än kanske 5år.) och ingen har heller varit emot det, gick på ett bröllop i Australien och där gick den tjejen in med sin pappa, gick sen på ett i Spaninen och där gick tjejen in med sin pappa, gick sedan på ett bröllop i danmark förra året och sedan Norge, där gick dem båda in med sina pappor. Så jag förknippade det inte med något tills jag såg debatten här på BT för en tids sen, blev chockad faktiskt hur många som ser så negativt på det nu!
  • kikel

jag trodde sverige ville vara mångkulturet!

Saphira skrev 2009-11-02 16:38:14 följande:
    Självklart är debatten svensk, då det handlar om att man vill införa en ny tradition, ung som Halloween har blivit kutym att fira även i Sverige.Varför skulle man debattera något som redan är etablerat?(Har aldrig debatterat gällande kultur med mina släktingar eller min mans i USA)
  • kikel

ja rädda svenskar tror jag

Chris24 skrev 2009-11-02 16:44:16 följande:
    Mmm, jag håller med dig där. Jag har också varit utomlands mycket (lite mer än kanske 5år.) och ingen har heller varit emot det, gick på ett bröllop i Australien och där gick den tjejen in med sin pappa, gick sen på ett i Spaninen och där gick tjejen in med sin pappa, gick sedan på ett bröllop i danmark förra året och sedan Norge, där gick dem båda in med sina pappor. Så jag förknippade det inte med något tills jag såg debatten här på BT för en tids sen, blev chockad faktiskt hur många som ser så negativt på det nu!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...