• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Chris24

Från det ena till det andra, jag avskyr min svärmor to be just nu iaf!

(Tänkte bara lufta mig i mellan raderna här på en helt annan tråd då jag spricker av ilska mot henne snart, tack.)

• JuliaAmalia
    alltiett skrev 2009-11-02 10:06:41 följande:
    Hej!Det är en policy som kyrkan har men prästen avgör själv om han / hon vill acceptera att ni gör det.För vår präst var det ok och om det inte hade varit det hade vi valt en annan präst.Man betalar till svenska kyrkan via skatt hela sitt liv, då ska man själv få bestämma en dag i sitt liv.Kram Eva
    Jag hoppas att du vet att kyrkoskatten är frivillig, det är hur enkelt som hest att gå ur Svenska Kyrkan. Men är du medlem och betalar skatten av fri vilja så borde ju du om någon vara mån om att man respekterar kyrkan och dess policy vad det gäller allting, ÄVEN policyn mot brudöverlämning.
  • JuliaAmalia
    Heloise skrev 2009-11-01 19:54:00 följande:
    Men går det att bestämma vad en handling symboliserar på individuell basis?Jag menar brudöverlämning i sin ursprungliga form existerar i många länder. Kvinnor utan val som lämnas bort som en ägodel från en ägare till en ny.Kvinnor som bara kan drömma om att välja sin man själva, kvinnor som bara kan drömma om ett jämlikt förhållande.Kan då en jämlik kvinna i sverige, bestämma att, nä det här är en gullig liten sed som jag idag väljer att tolka som något kärleksfullt?För mig är det att spotta på alla kvinnor som ännu inte uppnått samma frihet som vi har uppnått. Det är att spotta på alla kvinnor före oss som slagits, svultit, kämpat och gråtit för att vi ska ha de rättigheter vi har idag.Jag kan inte förstå att en vuxen självständig kvinna kan välja att inkludera en sådan handling i en vigselceremoni.Det står ju alla fritt fram( om man har en borglig ceremoni och en VF som inte motsätter sig handlingen) att göra som man vill. Men det står även mig fritt fram att tycka att det är tragiskt, sorgligt och vanvettigt att kvinnor frivilligt väljer en sådan sed.
    Instämmer fullständigt!
  • Burre Präst
    mefageret skrev 2009-11-01 19:33:07 följande:
    JuliaAmaliaJa och förr i tiden så var man i största allmänhet också sin mans ägodel så fort vigseln vad fullbordad, är det anledning att inte ingå äktenskap i dag?! Äktenskapet står inte för samma sak som det tidigare har gjort vågar jag väl med säkerhet påstå.Och jag kan förbannemig visst ifrågasätta symboliken i precis vad som helst som ska ingå i min egna vigsel, så när Annas82 så fint förklarar sitt problem och ber om råd och till råga på allt BESKRIVER vad hon känner att överlämningen symboliserar för henne, så ska du hålla dina dömande fingrar i styr och ha den respekten för att andra människor kan fylla symbolisk betydelse i sina egna privata angelägenheter.
    Naturligtvis får du ha i stort sett vilka påhitt som helst i dina egna privata angelägenheter. Det som försvårar en smula är att en vigsel i Svenska Kyrkan inte är en privat angelägenhet utan en offentlig gudstjänst.

Och eftersom vigseln är en gudstjänst så är den dels omgärdad av ett internt regelverk dels den enskilde prästens ansvar. Den är inte i något läge privat.

Eftersom Svenska Kyrkan arbetar med bland annat symboler så är vi också mycket medvetna om vad dessa bär inom sig, både av historia och nytolkningar. Men så länge det är en vigselgudstjänst så är det jag som tjänstgörande präst, med stöd av min kyrkoherde och biskop, som avgör vilka symboler som är tillåtna eller ej, alldeles oavsett den enskilde brudens tolkning av densamma.

Vill man fylla en ceremoni med egna symboler så finns alternativet borgerlig vigsel, även om jag tycker det är pinsamt med brudöverlämning även i dessa sammanhang, men det är bara min egen såikt och inget jag förväntar mig att andra ska hålla med om.
  • Aleta

Burre Präst, tack för att du orkar engagera dig och förklara hur det verkligen ligger till.

• passionsblomman

*skriver under*

Aleta skrev 2009-11-02 15:30:47 följande:
    Burre Präst, tack för att du orkar engagera dig och förklara hur det verkligen ligger till.
  • 091128

Men homosexuella får vigas i kyrkan...... då tycker inte jag att man heller kan neka en brud att skrida till altaret tillsammans med sin far. Har inget emot att homosexuella numer får vigas i kyrkan men jag förstår absolut inte varför man ska bli nekad att bli överlämnad av sin far. Vissa familjer kanske rent av har det som tradion och att man i såfall måste välja bort en kyrklig vigsel är för mig helt ofattbart.
    Man kanske får skriva en motion till regeringen om detta så man kan föra sina traditioner vidare?

• Imma

Men en vigsel mellan ett homosexuellt par symboliserar väl knappast ett ojämlikt förhållande? Jag förstår inte riktigt parallellen...

091128 skrev 2009-11-02 16:01:21 följande:
    Men homosexuella får vigas i kyrkan...... då tycker inte jag att man heller kan neka en brud att skrida till altaret tillsammans med sin far. Har inget emot att homosexuella numer får vigas i kyrkan men jag förstår absolut inte varför man ska bli nekad att bli överlämnad av sin far. Vissa familjer kanske rent av har det som tradion och att man i såfall måste välja bort en kyrklig vigsel är för mig helt ofattbart.Man kanske får skriva en motion till regeringen om detta så man kan föra sina traditioner vidare?
  • passionsblomman

Vad skulle regeringen rimligtvis kunna ha att göra med hur Svenska Kyrkan utformar sitt vigselritual?

Och ja, glädjande nog så har SVK nu röstat igenom att vigselrätten även ska gälla samkönade par. -HURRA!- som jag tidigare sa, så har SVK än en gång visat att man går före och vågar ta ställning i saker och ting.

Varför skulle det positiva steget innebära att man samtidigt borde införa en symbolik i vigselritualet som inte för fem öre stämmer med värderingarna och tanken om allas lika värde?

• Sebastiána

...men skillnaden är att du inte ska gifta dig med din far.

091128 skrev 2009-11-02 16:01:21 följande:
    Men homosexuella får vigas i kyrkan...... då tycker inte jag att man heller kan neka en brud att skrida till altaret tillsammans med sin far. Har inget emot att homosexuella numer får vigas i kyrkan men jag förstår absolut inte varför man ska bli nekad att bli överlämnad av sin far. Vissa familjer kanske rent av har det som tradion och att man i såfall måste välja bort en kyrklig vigsel är för mig helt ofattbart.Man kanske får skriva en motion till regeringen om detta så man kan föra sina traditioner vidare?
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...