Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Jag hade liknande tankar, fast jag ville gå in från sidorna, jag med min mamma och min fästmö med sina föräldrar och mötas längst fram. Det var så jag alltid sett mig mitt bröllop.
    Men jag följde en hel del trådar om brudöverlämning här på BT, och i hetsen som ofta uppstår sägs ett och annat tänkvärt.
    Så jag själv och min blivande har tänk om och kommer gå in tillsammans för jag vill inte att vår ceremoni ska överskuggas av symbolik jag inte kan stå för.
    Tror det är fler än jag som tänkt om efter alla diskussioner på BT ;)

• JustMeAndMyLove

Jag ska gifta mig i skogen.........

Panzerfaust skrev 2009-10-28 01:55:02 följande:
    Det är väl bara likkistor som använder sidodörrarna om jag inte minns fel.
  • JustMeAndMyLove

Tror passionsblomma snarare syftar på Svenska kyrkans och prästens åsikter och principer än sina egna....

Rufsas skrev 2009-11-01 20:01:49 följande:
    Men ursäkta. Tycker DU att det är upp till dig vad andra brudar ska fylla vigselgudtjänsten med? Låt prästen tillsammans med brudparet bestämma det.
  • JustMeAndMyLove

Nej, inte alla prästers, men det var inte riktigt det som var min point.

Rufsas skrev 2009-11-01 20:07:57 följande:
    Uppenbarligen inte alla prästers åsikt...
  • JustMeAndMyLove

Hehe, ja jag är av samma åsikt.
    Har själv vacklat av och an om ifall vi ska gifta oss i kyrkan. Tror på Gud, men är osäker på vilken slags tro jag egentligen står för... så det blir borgerligt för oss ändå, men då är jag själv emot brudöverlämning varesig det sker i kyrkan eller ute på en äng.. men det är min privata åsikt, vad folk sen gör är upp till dem, så länge man respekterar sin prästs val i första hand om man ska gifta sig i kyrkan.

spunge skrev 2009-11-01 20:13:45 följande:
    precis va ja tycker.. är man inte troende, på riktigt, har man inte i kyrkan å göra alls.. stå inför en präst å lova inför gud om man inte ens tror på honom.. funkar verkligen inte!! då kan man ju lika gärna gifta sig inför tomten..
  • JustMeAndMyLove

Du menar att SvK borde vara mer som en diktatur där några överpräster beslutar vad hur man tolkar bibeln och sätter pp regler för alla präster i Sverige...
    Ja det lät ju jättebra

Rufsas skrev 2009-11-03 15:54:15 följande:
    Alltså, jag förstår ju vad ni menar även om jag inte håller med till fullo. Men det jag tycker är knepigt är när inte alla präster är överens. Hade de varit det så hade det inte ens varit en diskussion för mig. Men när vissa präster säger ok och andra inte tycker jag att man ska leta upp en präst som godtar brudöverlämning (om det är viktigt för brudparet). Kyrkan måste ta tag i egna issues innan man kastar skit på brudar som vill gå in med sin far (eller mor för den delen).
  • JustMeAndMyLove

Jag löjlar mig inte, det var min tolkning.
    Men du menar att de enbart ska ta ett enhälligt beslut i den här frågan?
    Vem ska bestänmna? Jag förstår inte alls hur du menar.

Rufsas skrev 2009-11-03 16:20:25 följande:
    Nu tycker jag att du tolkar in på helt fel sätt. Är övertygad om att du förstår vad jag menar och jag skulle uppskatta om du slutade löjla dig.
  • JustMeAndMyLove

Men du ser inget speciellt i och med att det är en religion?
    Vi har inte någon överpräst som bestämmer hur var och än ska tolka bibeln och vilken religös ställning alla ska ta.
    Tack och lov säger jag bara, för annars kanske de få som ännu är emot kvinnliga präster eller de få som inte viger frånskillda få besluta över många andra och det vore ju också ett enormt steg i fel riktning

Rufsas skrev 2009-11-03 16:30:53 följande:
    Men det är väl inget unikt för Svenska Kyrkan? Alla organisationer har väl förhållningssätt och policys som alla som arbetar där ska följa?
  • JustMeAndMyLove

Jag skulle tycka det vore okej.

Chris24 skrev 2009-11-03 18:32:50 följande:
    Men har jag förstått det rätt att ni som är emot överlämning,vill alltså göra det förbjudet i kyrkan?Ni tycker det är alltså rättvist?
  • JustMeAndMyLove

ska vi förbjuda homosexuella att få kalla sig kristna med? Och hur fan gör vi med de homosexuella präster som finns?

Kyrkan ska då heller inte tillåta kvinnliga präster, något jag kan tänka mig att en människa som du skulle skriva under på.

Kristendommens värderingar står i att Gud är kärlek bla, att människan har rätt till sina egna val och att du inte ska ägna dig åt hat. Större delen av vårt samhälle bygger på etik och moral, det gör också kyrkan.
    Det är etiskt fel att exkludera en grupp kristna pga deras läggning, hudfärg eller kön.

ario skrev 2009-11-03 18:55:50 följande:
    Inom kristendom är det inte tillåtet med homosexuella, och det kan du säkert hitta många förklaringar till. Läs bara bibeln.Jag anser att man går emot kristendomens värderingar när man tillåter homosexuellla gifta sig i kyrkan!Men personligen bryr jag mig inte ifall homosexuella gifter sig borgligt, utanför skolan eller utanför min port. Men inte i en kyrka!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...