Inlägg från: AnnaS82 |Visa alla inlägg
  • AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • AnnaS82

Det är klart att min man oxå får ett nytt liv... Jag formulera mig lite illa bara. "Jag går in med mitt gamla liv, o vi går ut mot vårat nya liv tillsammans!" Det lät bättre va ;)
    Han är dessutom ½ engelsk, så han har oxå räknat med att vi skulle göra det så...

nano86 skrev 2009-10-27 21:04:52 följande:
    Du får nog byta kyrka i så fall.Förlåt men jag kunde inte låta bli att reagera på "Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya..." Är det bara du som får ett nytt liv, din man då? Inte för att vara elak alls det är verkligen inte min mening bara undrar lite?
  • AnnaS82

Nej, vi skulle få en annan präst. Vet inte om jag ska försöka få tag i henne och prata med henne. Men den jag pratade med först pratade som om hela kyrkan hade beslutat detta...men jag kände nästan vibbar av att det kanske var han som tyckte det var ett problem.

lovingit skrev 2009-10-27 21:08:15 följande:
    Jag vet inte om det var den prästen som kommer att viga er som du pratade med. Men berätta en gång till hur viktigt det är för dig och hur du vill att er ceremoni ska gå till. Man måste ju inte heller använda prästen som hör till kyrkan. Om du känner en präst ( en släkting, eller kollegas kompis...) kan den personen viga er, i den kyrkan som du har bokat, och då är det även fritt fram att utforma ceremonin tillsammans med den personen. Hoppas att det löser sig.
  • AnnaS82

Jag vill inte skapa problem...jag kände mig bara besviken eftersom jag hela tiden räknat med detta.
    Visste inte att det var som det är...
    Jag har aldrig gjort det här förut! Jag vet inte hur saker o ting går till.
    Behöver inga sura morrande människor som yttrar sig...det letade jag inte efter i den här tråden...
    Bara folk som tipsar om hur jag kan göra...för att få de drömbröllop jag alltid önskat.

• AnnaS82

AnnaS82: Du kanske skulle starta en tråd där det uttryckligen står att du inte behöver råd av dem som inte tycker att det är ok att du vill gå ner för altaret med din far, då kan du kanske få feedback på själva frågan istället för att få en massa åsikter av dem som tycker att hela ?överlämningen? skulle bannlysas helt? Jag hoppas att frågan löser sig för dig och att du får en underbar dag!
    [/citat]

Ja, det kanske är bäst att start aen ny tråd...detta hade jag inte räknat med! Jag kände mig bara vilsen, visste inte hur det var...o ville som sagt bara ha lite feedback.
    Allt kommer lösa sig...o jag och min blivande man kommer ha en underbar dag. Det vet jag! :)

• AnnaS82
    mittid skrev 2009-10-28 22:20:18 följande:
    citat: " o jag vill bli överlämnad av min pappa.Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya... Hur ska jag göra? Någon som har tips? "Jag kan för mitt liv inte förstå hur din Pappa kan symbolisera ditt "gamla liv"??? Har ni levt i ett äktenskapliknande symbios eller??? Ska ni skilja er nu, du och pappa??? Vart är resten av ditt gamla liv... Ska inte alla, mamma, syskon, vänner... osv... följa dig upp för altargången då isf. Din blivande man, bode väll följa dig oxå...han, som du väll har träffat innan ni ses i kyrkan för giftemål... Är han inte en del av ditt s.k. gamla liv...Mitt tips är: Tänk över det du fantiserat ihop!
    Min far symboliserar mitt "gamla liv"...observera situationtecknen. Jag har alltid varit pappas lilla tjej, även att jag är stor nu :) Han och jag har en jättefin relation och detta känns som något jag vill göra med honom. Detta är något vi pratat om många gånger... Självklart kommer han o resten av min familj/släkt vara en del av mitt liv även i framtiden...men när jag har gift mig kommer jag byta efternamn och verkligen knyta ihop min egna lilla familj. Det nya alltså...

Sen har det med känslan att göra. Jag o min blivande man har pratat om att vi vill ha den där pirr-känslan av att jag kommer in i kyrkan o han står där framme... Att vi, under tiden det tar för mig att gå till altaret, kan se på varandra...se hur fina vi är och sedan mötas för att göra detta tillsammans. Min sambo ser även överlämnadet som en gest, att min far visar alla andra att han godkänne detta. Det vet ju alla redan, men det är bara som sagt en gest. Så har våran tanke varit.
    Min sambo är dessutom ½ engelsk (som jag tidigare skrivit) och har då varit på många bröllop där och alltid själv räknat med att det ska var så. Detta är en sak vi vill göra...vi har aldrig tänkt på vad det egentligen betyder...bara vad det betyder för OSS. Denna dag ska ju vara våran!

Nu tror jag att jag ska tacka för mig.
    Tack alla ni som stöttat, tipsat o givit mig good feedback. Det var ju det jag var ute efter...
    Det är nästan så man skulle vilja skriva ut detta och skicka till Svenska Kyrkan :) Skulle kanske vara spännande för dem att se hur vi alla tänker o funderar. Men men. Hehe...
    Nej, nu ska jag planera vidare mitt underbara bröllop med min underbara blivande man. Denna dag kommer bli kanon...det vet jag!
    Kram på er
  • AnnaS82

...o snälla...sluta bråka!

• AnnaS82

Själv tycker jag att det är ett envist tråkigt brudpar, som inte kan följa kyrkans policy, om de nu vill gifta sig där!!!
    [/citat]

Ursäkta!?
    Kikel är en av få som ger mig ett rakt svar på mig egentliga fråga!
    Jag bad inte om era debatter...jag bad om råd på hur jag skulle göra för att få vårat bröllop till det VI vill ha.
    I kyrkan...med brudöverlämning.

• AnnaS82
    Chris24 skrev 2009-10-30 14:13:00 följande:
    Ojojoj Anna,nu har du skapat liv i tråd & folk igen! hahaha Om det är endast prästen som inte vill,får du själv (och din partner då) bestämma ifall ni vill ha en annan präst helt enkelt som är OK med överlämning av din pappa om det är det du önskar dig. Om det är kyrkan, så får ni antigen acceptera det eller ta en annan kyrka,även om det inte är det lättaste.Men är det så kyrkan står för,så är det ju så dem anser det ska vara tyvärr annars.Jag ska också bli överlämnad av min pappa så du vet, bestämde det själv och frågade honom vid förlovningen, han blev rörd o hade tårar i ögonen, haha, så sött tyckte jag. Han är min styvpappa men pappa i mina ögon om du förstår.Lycka till!
    Ja, så här trodde jag inte i min vildaste fantasi att det skulle bli. Snacka om att folk tycker o tänker o tror olika!
    Kyrkoherden var så luddig i sitt uttalande, så jag är inte 100 på om det är hans egen åsikt eller kyrkans...men han fick det att låta som det var kyrkans. Vi jagar prästen som ska viga oss nu...för det är inte han ivf. Är det så att kyrkan säger helt nej, jag då får vi tänka om. Annars kommer jag byta präst...
    Hoppas du får en underbar dag...men din far som överlämna dig :)
  • AnnaS82

...hon gav mig ett rakt svar som jag ville ha. Jag behöver inte höra allt annat. Jag vill bara ha svar på hur jag kan göra för att få det vi vill ha...inga andra förklaringar... Sen skulle jag aldrig böna, tigga eller gråta...bara förklara hur jag alltid har planerat detta.
    Vi alla har olika syn i detta, komiskt nog så har alla jag pratat med här hemmma blivit smått chockade över att man inte får göra som man vill...så olika är vi i vårat tänkande o vår tro.
    Finns många som är mer insatta i detta än jag...men som sagt, jag skrev här för jag var ledsen över att jag kanske inte skulle få det som jag ville...för jag vill ha råd hur jag kan gå till väga. INTE för att jag ville bli uppläxad, överkörd, o idiotförklarad! Men vissa ger sig visst aldrig, starta en egen tråd o diskutera det här...jag starta detta för att få positiva hjälpanda svar. INGET ANNAT!
    Nu, skiter jag i det här...

• AnnaS82

Ja ni...
    Jag hade tänkt att inte skriva mer...men kan visst inte hålla mig borta från det här :)
    Klart jag tar till mig alla råd (o annat) som ni skriver. Men envis som jag är så önskar jag ju ändå att jag/vi ska få som vi vill...så är det, o de kan ingen ändra.
    Jag förstår vad ni menar...o de känns som jag hör samma sak om o om igen. Jag behöver inte höra igen hur konstig, nedvärderande mm ni tycker att det är med brudöverlämning. Jag fattar att vissa är emot det, fine! Men jag är inte emot det, o så länge det inte är helt uteslutet att få ha det i kyrkan, så kommer vi försöka få det så. För jag ser bara det positiva i det...ser fortfarande inget negativt i det även om ni skrivit eran egen uppfattning.
    Detta är verkligen något som kyrkan behöver ta sig en funderare på...för än så länge känns det ju lite luddigt o flummigt. Ena säger si...andra gör så.
    Någon el. några pratade om att det är som på jobbet, att man inte bryter mot policyn på jobbet...men vad gör inte prästen då? Det är väl där felet ligger isf...det är de som arbetar där...o jag är "kunden"... Ja ni...så mkt tankar just nu...

• AnnaS82

Det var därför jag skrev situationstecknen.
    Jag jämförde det med ett jobb...tex affärsjobb...

nano86 skrev 2009-11-01 07:53:20 följande:
    Kund tycker jag aldrig att man är i en kyrka, varken på dop, bröllop, "vanlig" gudsstjänst eller begravning. Snarare gäst (iaf i de två första). Men jag förstår vad du menar
  • AnnaS82

Jag är kvar... :)
    Orkar bara inte vara med att diskutera längre. Jag vet vad jag o min blivande man vill, jag vet hur jag ser på det, jag vet hur mina gäster (var av 50% är från England) tänker o tycker om detta...o vi ser inget negativt i det.
    Så nu väntar vi på att få tag i prästen som ska viga oss, se vad hon säger...o sen går vi vidare mot en härlig dag.

Chris24 skrev 2009-11-03 21:04:10 följande:
    Det jag också kände, blev rädd att jag var den enda som upplevde det så! Haha, fast jag tror Anna som startade tråden har helt försvunnit nu haha.
    [/citat]
    JT2010 skrev 2009-11-03 21:14:56 följande:
    [citat]
    Jag som trodde jag var ensam om det hehe =) Ja tyvärr har ju denna tråd spårat ur totalt så förstår att hon inte vill va kvar..Tycker hela tråden blivit pinsam...
  • AnnaS82

Eller så ser vi det inte ni ser...

feministbrud skrev 2009-11-04 09:53:54 följande:
    Jo, det är precis vad det handlar om. Annas önskan är inte tagen ur luften. Hon har fått idén någonstans ifrån. Brudöverlämning är tradition i flera andra länder och anledningen till att man gör så är för att visa att man blir överlämnad från en vårdnadshavare till en annan. Varför skulle det betyda något annat just i Annas fall? Symboliken i handlingen är glasklar: Pappa, dotter, lämna över, man. Oavsett vad det betyder för Anna så är det många andra som ser det inte ni verkar se.
  • AnnaS82

Det är lugnt... :)
    Den här tråden har handlat om allt o lite till redan, så varsågod! :)

Summer2010 skrev 2009-11-04 10:32:10 följande:
    Behöver inte svara på min fråga här, ska inte stjäla Annas tråd. Kan starta en ny sen.
  • AnnaS82

Du skrev att vi inte ser, det ni ser...
    ...och jag menar att ni inte ser, det vi ser...
    Det verkar som att många ser det helt i vitt eller svart.
    Jag har jättesvårt att förstå hur du kan tycka att det var så hemskt att vara på det där bröllopet med brudöverlämning...eftersom jag ser det på ett annat sätt.
    Alla jag har pratat med, (min familj, släkt o vänner,) som ska komma på bröllopet ser det ur samma ögon som jag... Vilket betyder att de kommer se det som en vacker gest, en fin far o dotter grej, en vackar stund när min blivand man kommer står där framme o se mig komma gående...en härlig start på en fin vigselcermoni.
    Det är så vi tänker, det är så vi ser det...

feministbrud skrev 2009-11-04 14:20:07 följande:
    Vad ser du?
  • AnnaS82

Håller med...

Summer2010 skrev 2009-11-04 14:23:05 följande:
    Det är ju väldigt dumt att man inte kan acceptera att andra har olika syn och åsikt på en sak. Nu är det så att kyrkan har en policy och jag förstår att de inte kan gå emot den, men att kalla en vigsel för spektakel bara för att de gjorde det olikt än vad du själv skulle gjort det är bara dumt. Jag kanske inte gillar en särskild låt för den betyder en dålig sak för mej, men inte kommer jag se ner på brudparet eller vigseln för att de valt den? Och som sagt, det KAN faktiskt betyda en helt annan sak för dem som par! Tro det eller ej...
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...