Inlägg från: Burre Präst |Visa alla inlägg
  • Burre Präst

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

AnnaS82 skrev 2009-10-27 20:52:06 följande:
    Hej på er!Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya... Hur ska jag göra? Någon som har tips?
    Här är ett tips: Inse att det inte är du som bestämmer allt bara för att du är bruden. Vigseln är en gudstjänst i Svenska Kyrkan och inte något du kan regissera för att du vill det ena och det andra.

Sedan är präster i Svenska Kyrkan i regel ganska snälla personer så om du tjatar, hotar, gnäller eller helt enkelt är j***a besvärlig så är chansen god att du ändå kan få som du vill. Men det medför att både du och brudar i allmänhet får ett dåligt rykte och att du i längden blir ett arbetsmiljöproblem.

Men den som anser att huvudsaken är att få som man vill på SIN stora dag anser nog också att det är värt det.
  • Burre Präst
    Rufsas skrev 2009-11-01 14:43:15 följande:
    Har du läst något från de tidigare inläggen? DU får välja hur DU vill se på saken. Verka fan inte förmer än andra genom att skriva hur "det är". Blir så jäkla förbannad. Låt oss som vill bli "överlämnade" få avgöra själva hur vi ser på saken. Mind your own business!
    Naturligtvis får du och alla andra lägga vilken betydelse ni vill i olika symbolhandlingar, det vore mig fjärran att föreskriva en viss tolkning hos dig och andra. Men den kyrka jag tillhör och arbetar i har en tolkning av just denna symbolik och tillåter därför inte brudöverlämning.

Det är därför det inte är så enkelt att låta er som vill bli överlämnade få göra det, precis som jag inte kan låta de som vill slippa psalmer och "gudsnack" få som de vill heller.

Sen tycker jag att brudöverlämning är en förlegad och mist sagt unken tradition som det är skönt att vi inte anammat här i Sverige, men det är min personliga åsikt och inget jag förväntar mig andra ska tycka. Så vill du eller andra absolut göra det så är det er frihet att välja det, om ni väljer en borgerlig vigsel. Då får man i stort sett göra som man vill.
  • Burre Präst
    mefageret skrev 2009-11-01 19:33:07 följande:
    JuliaAmaliaJa och förr i tiden så var man i största allmänhet också sin mans ägodel så fort vigseln vad fullbordad, är det anledning att inte ingå äktenskap i dag?! Äktenskapet står inte för samma sak som det tidigare har gjort vågar jag väl med säkerhet påstå.Och jag kan förbannemig visst ifrågasätta symboliken i precis vad som helst som ska ingå i min egna vigsel, så när Annas82 så fint förklarar sitt problem och ber om råd och till råga på allt BESKRIVER vad hon känner att överlämningen symboliserar för henne, så ska du hålla dina dömande fingrar i styr och ha den respekten för att andra människor kan fylla symbolisk betydelse i sina egna privata angelägenheter.
    Naturligtvis får du ha i stort sett vilka påhitt som helst i dina egna privata angelägenheter. Det som försvårar en smula är att en vigsel i Svenska Kyrkan inte är en privat angelägenhet utan en offentlig gudstjänst.

Och eftersom vigseln är en gudstjänst så är den dels omgärdad av ett internt regelverk dels den enskilde prästens ansvar. Den är inte i något läge privat.

Eftersom Svenska Kyrkan arbetar med bland annat symboler så är vi också mycket medvetna om vad dessa bär inom sig, både av historia och nytolkningar. Men så länge det är en vigselgudstjänst så är det jag som tjänstgörande präst, med stöd av min kyrkoherde och biskop, som avgör vilka symboler som är tillåtna eller ej, alldeles oavsett den enskilde brudens tolkning av densamma.

Vill man fylla en ceremoni med egna symboler så finns alternativet borgerlig vigsel, även om jag tycker det är pinsamt med brudöverlämning även i dessa sammanhang, men det är bara min egen såikt och inget jag förväntar mig att andra ska hålla med om.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...