Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

AnnaS82 skrev 2009-10-27 20:52:06 följande:
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya... Hur ska jag göra? Någon som har tips?
    Antar att du bor hos dina föräldrar fortfarande.
  • Sebastiána
    AnnaS82 skrev 2009-10-27 22:44:48 följande:
    Jag vill inte skapa problem...jag kände mig bara besviken eftersom jag hela tiden räknat med detta. Visste inte att det var som det är... Jag har aldrig gjort det här förut! Jag vet inte hur saker o ting går till. Behöver inga sura morrande människor som yttrar sig...det letade jag inte efter i den här tråden... Bara folk som tipsar om hur jag kan göra...för att få de drömbröllop jag alltid önskat.
    Om din fästman är 1/2 engelsk kanske ni ska gifta er i en anglikansk kyrka om ni hittar en sådan. Eller gifta er borgligt.
  • Sebastiána

Många tycker att det blir jobbiga diskussioner när brudöverlämning tas upp. Några som är för det tycker att de inte "får" tycka som de vill. Klart de får det! Att de känner sig attackerade beror troligen på att den sida som är emot brudöverlämning har starka ideologiska argument emot medan sidan som är för brudöverlämning har argument som "det är fint" "jag älskar min pappa" "jag VILL göra det och det är MIN dag".

• Sebastiána
    JT2010 skrev 2009-10-28 12:32:40 följande:
    Man kan väl bli inspirerad av alla möjliga länder vilket bara ger mer liv i det hela, det blir mer ens eget för man väljer själv vilka bitar man vill ha med. S
    Intressant bara att alla verkar vara inspirerade från ett och samma land - USA. Inte många som lånar traditioner från Turkiet, japan eller Israel.
  • Sebastiána
    JT2010 skrev 2009-10-28 12:47:58 följande:
    Men vad gör det om det kommer från USA? Förstår inte varför alla är så antt-USA. Det finns säkert många brudar som lånar från andra länder också bara det att man inte uppmärksammar det på samma sätt. Säger någon att de vill ha orientaliskt inspirerat (och då menar jag inte de som har sitt ursprung i ett orientaliskt land) så är det ingen som klagar på det...
    Jag reagerar bara på att du skrev "Man kan väl bli inspirerad av alla möjliga länder". Man blir uppenbarligen inte inspirerad av alla möjliga länder...
  • Sebastiána
    Sonja68 skrev 2009-10-28 14:45:11 följande:
    Men som sagt, alla tycker vi olika och har olika referenser,ursprung osv. Men då är det ju toppen att det finns borgerlig vigsel där man får gå in med hela tjocka släkten, vovven, katten, you name it, och utforma vigseln så som man själv vill. Perfekt !
    Precis. Om man vill gifta sig i en kyrka får man snällt följa de regler som gäller där. Vid borgelig vigsel gör man som man själv vill.

Jag är själv emot brudöverlämning. Tycker både att det är stenålders och löjligt. Men folk får tycka/göra som de vill. Jag hindrar dem inte (säger bara vad jag tycker). Men som sagt, en kyrklig vigsel är en form av gudstjänst och då ska man följa de regler som finns. Det gäller inte bara brudöverlämning. En del brudpar vill gärna gifta sig i kyrkan eftersom de tycker att det är vackert, men vill inte att prästen pratar om Gud och vill helst inte sjunga några psalmer.
  • Sebastiána
    1willB2 skrev 2009-10-28 18:14:09 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att för er är det ok med ?brudöverlämning? så länge det sker utanför kyrkan, då faller ju hela argumentet att vara emot brudöverlämning för att det är kvinnoförtryckande för tydligen är det ju fritt fram att göra det borgerligt eller i ett annat samfund enligt många av er. Något som verkligen är stenålders är att hänga fast vid en betydelse av en sak vars innebörd uppenbarligen förändras med tiden - men som med allt förändringsarbete finns det de som försöker hänga kvar i det förflutna. Om vi alla skulle hänga kvar i det förflutna skulle allas giftermål vara en affärsuppgörelse gjorda av våra pappor. Vi skulle gå från att vara omyndiga under våra fäder till att bli omyndiga under våra män. Varför är inte giftermålet längre en affärsuppgörelse bestämt av våra fäder? Jo, för att saker och ting förändras! Varför är inte själva giftermålet längre symbol för detta förtryck? För att ingen väljer att se det så.Att Svenska kyrkan tar en handling ? som passande nog inte ens någonsin varit svensk tradition, och låter detta bära symboliken av kvinnoförtrycket de själva varit med att välsigna är inte rättvist. Kyrkan förändras när folket förändras, vill ni hänga kvar i en symbolik som inte representerar majoriteten av dem som väljer att gå ner för altaret med sina fäder så gör det. Det är tur att landet är fritt så att man slipper tvingas att ha åsikter som någon kommit på att man borde ha.AnnaS82: Du kanske skulle starta en tråd där det uttryckligen står att du inte behöver råd av dem som inte tycker att det är ok att du vill gå ner för altaret med din far, då kan du kanske få feedback på själva frågan istället för att få en massa åsikter av dem som tycker att hela ?överlämningen? skulle bannlysas helt? Jag hoppas att frågan löser sig för dig och att du får en underbar dag!
    Jag är emot brudöverlämning även utanför kyrkan, men vid borgelig vigsel bästämmer man ju själv. Gifter man sig i kyrkan är det självklart att man ska följa deras regler. Jag är som sagt emot brudöverlämning men vill inte förbjuda det. Folk får göra som de vill.
  • Sebastiána
    091128 skrev 2009-10-28 22:35:58 följande:
    Var på bröllop nu i augusti i svenska kyrkan och hon gick in med sin pappa!! Om inte jag är helt ute och cycklar så är detta inte nåt nymodigt amerikanskt, se tillbaka några generationer här i sverige så var det brudens far som överlämnade bruden till den blivande maken.Vill du bli överlämnad är det din rättighet som medlem av svenska kyrkan att själv ta det beslutet, inte kyrkans!
    Nej så var det inte alls. Det har ALDRIG varit en tradition i Sverige.
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2009-10-28 22:51:24 följande:
    Shit vilka bajsnödiga kommentarer. AnnaS80, föreslår att du stänger ner tråden och låter feministerna tjäbbla någon annanstans.
    Rufas. Jodå "bajsnödiga" kommentarer. Det är ord (f.ö flitigt använt av Katrin Zytomierska när hon var i värsta mobbingtagen) som brukar användas när man inte har några argument.
  • Sebastiána

Egentligen är vi inne på två diskussioner (minst).

1) Ska man få göra vad som helst i Svenska kyrkan?

2) Är det OK med brudöverlämning?

TS första inlägg handlar egentligen bara om fråga nummer ett. Hon har redan bestämt sig för att hon vill gå in med sin pappa. Många av oss tycker att det är ett dåligt val, men så vill hon ha det. Det är kanske bättre att diskutera frågan om man ska förvänta sig att få göra vad som helst i Svenska kyrkan?

Det tycker jag inte att man kan! Antingen respekterar man de regler som gäller i det samfund där man vill viga sig - och tjatar, gnäller, surar inte - eller också väljer man att gifta sig i ett annat samfund alternativt borgerligt.

Svenska kyrkan har tagit ställning mot brudöverlämning. Det finns också vissa regler om hur själva vigselGUDSTJÄNSTEN ska vara utformad, bl.a att psalmer ska sjungas.

Man bör alltså förvänta sig/kräva lika lite att prästen stryker alla psalmer, tillåter brudöverlämning etc som man skulle kräva att tillåta en muslimsk vigsel i en svensk kyrka (eller en kristen vigsel i en muslimsk moské för den delen).

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...