Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Vad jag menar är:

Se inte kyrkan som en kuliss till ditt bröllop utan som det religiösa rum det är. För kristna finns Gud i det rummet. Respektera det!!!

Jag är själv inte särskilt religiös, men vill ändå gifta mig kyrkligt. Jag har tillräckligt med "barnatro" kvar för att uppskatta att prästen talar om Gud och att välja två fina psalmer att sjunga. Jag vill gärna känna Guds närvaro när jag tar det stora steget.

• Sebastiána

Än värre är när skilda kvinnor går in med sin pappa... Hur tänker dem då!?

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2009-10-29 09:48:18 följande:
    - Glashuset godmiddag?- Ja hej, det är Sebastiána. Jag står här och kastar sten.Over and out.
    Väldigt vilka seriösa inlägg du gör. För står inte vad du menar mer än att du inte har några argument.
  • Sebastiána

För övrigt tycker jag att det är bra att Svenska kyrkan ibland sätter ner foten. Det händer inte så ofta. För det mesta "jamsar" man med för att inte verka omodern.

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2009-10-29 11:34:55 följande:
    Håller verkligen med. Jag undrar dessutom var allt snack om morgongåva är? Om inte det är en SYMBOL för ägande och att kvinnan inte klarar sig själv etc. så vet jag inte alls vad som är fram eller bak. När vi ändå är inne på morgongåva - tycker inte ni att en Secret Box är emot den linje ni driver? Observera att jag varken är för eller emot sensuella bilder av den kvinnliga kroppen. Undrar bara hur ni tänker kring det?Summan av kardemumman: Ni som tycker att "överlämning" är totalt fruktansvärt ska varken ha ring, morgongåva eller liknande saker. Eller?Miss Biii skrev 2009-10-29 11:16:49 följande:
    Morgongåva och Secret Box är också nya företeelser som kommit till Sverige ungefär smtidigt med brudöverlämning.

Morgongåva fanns förr, särskilt i rika familjer, för att kvinnan skulle ha en ekonomisk säkerhet om mannen avled. Seden föll sedan mer eller mindre i glömska. Nu har den blivit modern igen, men nu är det både mannen och kvinnan som ger varandra gåvor. Min syster gav tex sin man några fina vinflaskor som skulle öppnad fem år efter bröllopet. En del kvinnor ger sin man en Secret Box, månge ger något helt annat. Andra par ger inte varandra morgongåva alls.
  • Sebastiána
    Sonja68 skrev 2009-10-29 14:27:25 följande:
    Morgongåva, vad är det?Secret box, vad är det?Ringar har vi båda två.
    Precis. Det är knappast standard. Även om det är vanligare nu är det var för några år sedan.
  • Sebastiána
    Imma skrev 2009-10-29 16:25:20 följande:
    Men då har du ju fattat ett informerat beslut. Jag hade blivit jätteledsen om jag hade valt en kontroversiell sak som brudöverlämning på "mitt" bröllop utan att veta om att det finns många som ser det som någonting annat än en "charmig gest". Vet man om det innan kan man fundera över och ta ställning till informationen och sedan fatta sitt beslut. Sedan tycker jag fortfarande att det är dumt att vissa präster går med på något som går emot svenska kyrkans policy, men det är ju inte ditt fel. Men visst är det konstigt att så många män aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att bli överlämnade själva?
    Ja visst är det! Varför finns det inga män som vill bli överlämnade av sina mödrar "som en fin gest". Varför finns det inga söner som "har ett speciellt band" till sin mamma?
  • Sebastiána
    feministbrud skrev 2009-10-29 16:36:45 följande:
    Som någon annan påpekade en debatt för ett tag sedan: Det är väl oftast mammor som inte kan släppa sina söner så en sådan överlämning borde väl vara mer naturlig
    Tror faktiskt att det var jag som sa det )
  • Sebastiána

...men skillnaden är att du inte ska gifta dig med din far.

091128 skrev 2009-11-02 16:01:21 följande:
    Men homosexuella får vigas i kyrkan...... då tycker inte jag att man heller kan neka en brud att skrida till altaret tillsammans med sin far. Har inget emot att homosexuella numer får vigas i kyrkan men jag förstår absolut inte varför man ska bli nekad att bli överlämnad av sin far. Vissa familjer kanske rent av har det som tradion och att man i såfall måste välja bort en kyrklig vigsel är för mig helt ofattbart.Man kanske får skriva en motion till regeringen om detta så man kan föra sina traditioner vidare?
  • Sebastiána

Hmmm...extremt få länder. Det skriver jag inte under på.

kikel skrev 2009-11-02 16:24:26 följande:
    Det är extremt få länder där det betyder något i huvudtaget. Varför inte ändra på synen på det istället för att gömma sig för det? Blir det inte mer "tabu" då? Håller med att det är toppen att samkönade par har vigselrätt idag. Men det var en otrolig sak kyrkan genomförde detta är ett mycket mycket mindre och det kan dom inte tycker det är lite patetiskt. Själv kommer jag gå in med min far och är jätte glad för det.
  • Sebastiána

Det är väl inte konstigt att de inte är emot det! I ett land där det är den vanliga traditionen! I Sverige är den vanliga traditionen att paret går in tillsammans. Därför blir folk upprörda här.

Chris24 skrev 2009-11-02 16:44:16 följande:
    Mmm, jag håller med dig där. Jag har också varit utomlands mycket (lite mer än kanske 5år.) och ingen har heller varit emot det, gick på ett bröllop i Australien och där gick den tjejen in med sin pappa, gick sen på ett i Spaninen och där gick tjejen in med sin pappa, gick sedan på ett bröllop i danmark förra året och sedan Norge, där gick dem båda in med sina pappor. Så jag förknippade det inte med något tills jag såg debatten här på BT för en tids sen, blev chockad faktiskt hur många som ser så negativt på det nu!
  • Sebastiána

De är väl inte modärna. Menar du att de är moderna i England bara för att de håller fast vid en tradition som de hållit på med sedan innan medeltiden?!

kikel skrev 2009-11-02 16:51:49 följande:
    Jag menar i eruropa. Varför ska vi lossas att vi bor någon annan stans när alla länder omkring oss är lite mer mordärna när det gäller detta
  • Sebastiána

Sverige har haft en särställning mycket tidigt när det gäller synen på kvinnor och kvinnors rätt. Det har skrivits böcker i ämnet (har läst lite kvinnohistoria). Svenska kvinnor har långt tillbaka i historien varit mycket mer självständiga är kvinnor i andra europeiska länder. Det kanske har att göra med att den svenske bonden också var självständig och självägande och inte livegen som i resten av Europa.

Saphira skrev 2009-11-02 18:57:05 följande:
    Blivande präst skrev 2009-11-02 18:51:37 följande:
    Får jag fråga varför vår tradition skiljer sig åt jämfört med många andra länder? Jämställdhet fanns knappast på agendan på 1300-talet, menar jag... Men folk i allmänhet gifte sig väl inte alls förrän mot 1500-1600-talet?
  • Sebastiána
    ario skrev 2009-11-03 20:32:24 följande:
    den manliga rasen"
    Hmm... finns det en manlig ras?
  • Sebastiána

Det har visst hänt en den sedan jag gick och la mig igår.

• Sebastiána

I de länder/områden där könsstympning förekommer är det oftast kvinnorna som håller traditionen vid liv och är de som hårdast motarbetar en förändring. Jag har tänkt att det kanske beror på att om de skulle kämpa mot könsstympning - som de själva utsatts för en gång i tiden - så skulle de erkänna att de är offer. Och det vill man kanske inte göra.

Saphira skrev 2009-11-05 00:42:44 följande:
    Jag förundras ofta över att just kvinnor kan vara de största bakåtsträvarna för ett mer jämställt samhälle. Är kvinnor som förordar mer inflytande för kvinnor som grupp ett större hot än att män faktiskt har mer inflytande i samhället?Är förändring i sig mer hotfullt än tradition?Nej, jag säger som M. Albright: "there's a special place in hell for women who don't help eachother."PS. Jag vet att jag rör mig ot eftersom denna tråd på många sätt uttrycker det motsatta - kvinnor som vill förändra för att få ett hollywoddliknande bröllop. Min man, som är amerikan tycker att detta resonemang är helt osannolikt 2009. Tvärtom tycker han att USA skulle ta efter oss!
  • Sebastiána
    Panzerfaust skrev 2009-11-09 13:32:30 följande:
    worldblog.msnbc.msn.com/archive/2009/10/29/21...Det är exempelvis de här kvinnornas tillvaro jag anser att man förringar genom en kvinnofientlig ritual såsom överlämning, en ritual som inte har någon eller liten anknytning till Sverige.
    Precis! En stark artikel.
  • Sebastiána
    annmonw skrev 2009-11-07 01:08:47 följande:
    var och tittade på våran kyrka idag enda kruxet lilla morfar får kanske inte gå med mig tll altaret :( fyfan så dåligt skiter väl i vad det är för gammaldagskvinnosyn eller vad det är för argument dom kör med jag ser det som en fin grejj att morfar går med mig . har aldrig haft en pappa men jag haften morfar och han betyder så mkt för mig och skulle vara så otroligt och få låta han ta del av den upplevlesen men nä då ska kyrkohelvetet fitta sig förstöra ALLT!! :( *bridezilla*
    Det verkar inte som du är så intresserad av kyrkan. Du verkar till och med tycka illa om kyrkan. VARFÖR ska du då gifta dig där? En människa som har så total brist på respekt för Svenska kyrkan borde ha noll intresse av att sätta sin fot där! Det finns borgerlig vigsel att välja på och det finns stämningsfulla miljöer att vigas i för den som inte gillar kyrkan (en herrgård t.ex).
  • Sebastiána
    shakynose skrev 2009-11-07 19:43:12 följande:
    Jo, men var kom det från innan dess? Började Johannes att doppa människor i vatten helt på eget bevåg? Det är det jag menar med "kommer ifrån". Jag skulle dock personligen säga att du har rätt i att man bör vara vuxen när och om man låter sig döpas. Men jag har inte läst vartenda ord i Bibeln å andra sidan.
    Dopet fann långt innan Johannes Döparen, men riktigt vad det har för ursprung vet man nog inte riktigt.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...