Rufsas skrev 2009-10-29 11:34:55 följande:
Håller verkligen med. Jag undrar dessutom var allt snack om morgongåva är? Om inte det är en SYMBOL för ägande och att kvinnan inte klarar sig själv etc. så vet jag inte alls vad som är fram eller bak. När vi ändå är inne på morgongåva - tycker inte ni att en Secret Box är emot den linje ni driver? Observera att jag varken är för eller emot sensuella bilder av den kvinnliga kroppen. Undrar bara hur ni tänker kring det?Summan av kardemumman: Ni som tycker att "överlämning" är totalt fruktansvärt ska varken ha ring, morgongåva eller liknande saker. Eller?Miss Biii skrev 2009-10-29 11:16:49 följande:
Morgongåva och Secret Box är också nya företeelser som kommit till Sverige ungefär smtidigt med brudöverlämning.
Morgongåva fanns förr, särskilt i rika familjer, för att kvinnan skulle ha en ekonomisk säkerhet om mannen avled. Seden föll sedan mer eller mindre i glömska. Nu har den blivit modern igen, men nu är det både mannen och kvinnan som ger varandra gåvor. Min syster gav tex sin man några fina vinflaskor som skulle öppnad fem år efter bröllopet. En del kvinnor ger sin man en Secret Box, månge ger något helt annat. Andra par ger inte varandra morgongåva alls.