Inlägg från: Sonja68 |Visa alla inlägg
  • Sonja68

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Lösningen är väl rätt enkel: Gift er borgerligt eller hitta en Anglo/Amerikansk kyrka/samfund eller nåt sånt där man tillåter brudöverlämning.

Att man slopat den gamla seden med brudöverlämning i Svenska kyrkan är ju en utveckling i positiv riktning enligt min mening. Det gjorde man för länge sedan, medan en del andra länder har behållit den seden med den föråldrade symboliken.
    Detta kan man väl respektera och istället gifta sig i annan regi där man är positiv till brudöverlämning, om man nu tycker att DET är det centrala och viktiga vid sin vigsel.

Lycka till och hoppas du får en fantastisk bröllopsdag!

• Sonja68

För mig känns det helt STENÅLDERS det här med brudöverlämning.
    Att på något vis bli överlämnad över huvud taget, av mamma, pappa, barn, faster, moster, farbror, morbror, känns helt konstigt för mig.
    Jag behöver inte lämnas över av någon.
    Jag kan gå själv eller ännu bättre; gå tillsammans med min man.
    Det gjorde jag också, och det var den bästa känslan i världen Kan ett äktenskap börja bättre och visualisera en bättre symbolik än så?

• Sonja68

Men som sagt, alla tycker vi olika och har olika referenser,ursprung osv.
    Men då är det ju toppen att det finns borgerlig vigsel där man får gå in med hela tjocka släkten, vovven, katten, you name it, och utforma vigseln så som man själv vill. Perfekt !

• Sonja68

Jag tycker inte brudöverlämning är "finare" för att det sker borgerligt, men det står ju var och en fritt att tycka som de vill och vid en borgerlig vigsel har man ju även möjlighet att få utforma vigselakten mer fritt som man vill.
    Så länge kyrkan har gett direktiv ang brudöverlämning, så tycker jag man kan följa dem. Den dagen det ändras och överlämningar (fjantigt ord faktiskt) blir tillåtna så får jag acceptera det.
    Jag vet också att dagens brudar inte är förtryckta eller så för att de överlämnas av sin far till en annan man. Men jag tycker ändå det är fånigt, och jag har rätt att tycka så.

• Sonja68

Miss Biii skrev 2009-10-29 11:16:49 följande:

Jag blir så upprörd när jag läser den här tråden... det kokar inom mig och jag finner inga ord. Fattar inte hur f*n folk ORKAR!! *suck* Borde inte feminister sträva efter att kvinnan ska få vara "fri" och göra som hon vill? Men nu hindrar ju feministerna det? Hmm...Det viktigaste är väl att inte kvinnan blir förtryckt och tystas ner? Jag kan nog lova att ALLA som sitter i kyrkan o ser bruden komma in m sin far tänker samma sak - "Va vacker hon är!" Ingen tänker att bruden m detta vill säga att "kolla min far har godkänt min fästman, för jag kunde inte bestämma själv vem jag skulle gifta mig med". Det finns religioner idag som har det så. Attackera dem istället för de brudar som vill ha med sina föräldrar och att de ska vara mer "delaktiga" i vigseln. Det har ju för 17 inget med "godkännande" att göra. Jag är otroligt mkt för att bevara traditioner men i detta fallet så tycker jag det är OK att bli överlämnad, inte om nu bruden skulle ha det syfte som de extrema feministerna menar, men så är KNAPPAST fallet!!!!!!!!!!!!!!Och nån menade att man ska respektera kyrkan för där finns gud. Men då menar ni att de präster som accepterar överlämning inte respekterar gud?? Hör ni inte hur dumt det låter...Nu hoppas jag att jag kan hålla mig ifrån att fortsätta läsa den här tråden... hoppas hoppas!
    Vem hindrar dem? Vid borgerlig vigsel har man möjlighet att utforma vigseln så som man vill

Jag tror inte det första jag skulle tänka om jag såg en brud skrida in i kyrkan med sin far är: Gud vad vacker hon är. Nä, jag skulle nog först reagera på att "Vad synd att hon inte gick in med sin blivande man så man fick se hur fina dom båda är, tillsammans."
  • Sonja68
    spunge skrev 2009-10-29 13:41:27 följande:
    miss bee.. håller me dig!!ja ska bli överlämnad av min pappa, tycker bara att det är en jättegullig grej att göra, å tänker inte i feministiska tankar.. för övrigt tycker ja att allt svenska kyrkan står för e bajs..så därför ska min pappa överlämna mig ut i det fria! inge kyrka el präst el gud el psalmer för mej inte!!
    Borgerlig vigsel i ditt fall alltså. Helt rätt val om det är så du känner! Grattis Hoppas du får en underbar dag.
  • Sonja68

Morgongåva, vad är det?
    Secret box, vad är det?
    Ringar har vi båda två.

• Sonja68

Annmonw: VARFÖR ska du gifta dig i kyrkan om du känner så här???
    Gift dig borgerligt och bespara både dig själv och kyrkan alla dessa negativa vibbar, tankar och okvädesord. Vid en borgerlig vigsel kan du ju gå in med din morfar precis som du vill.

• Sonja68
    annmonw skrev 2009-11-07 23:29:06 följande:
    jösses amalia sura ni blev bye bye ha ett bra liv ! hoppar ur tråden..kram endå
    Bye bye! Ha ett bra liv du också och hoppas du få den vigsel du drömmer om, i borgerlig regi . Var snäll och bespara kyrkan och dess medlemmar dina negativa tankar kring kyrkan och kyrklig vigsel och ha en underbar bröllopsdag istället.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...