Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Kyrkoherden är fö prästens chef så har kyrkoherden gett besked bör det gälla samtliga präster i just den kyrkan/församlingen. Hur skulle din chef reagera om du bröt öppet mot din arbetsplats uttalade policy?

• anne på grönkulla

Det är hon ju inte, inte i svensk lag och förhoppningsvis inte inom ramen för sin relation heller. Men varför väljer man då en vigselsymbolik som frammanar bilden av ägodelen? Eller väljer att uttrycka det som att "bli överlämnad" som ett passivt objekt?

mefageret skrev 2009-11-01 18:59:09 följande:
    JuliaAmaliaSå du menar att en kvinna som fru i ett fullkomligt normalt svenskt äktenskap bör känna att hon blir behandlad som en ägodel för att hon valde att bli överlämnad som en del av en traditionell vigsel?
  • anne på grönkulla

Jag var en av dem som gjorde den liknelsen, för att du (eller någon annan?) pratade om att gå till den enskilde prästen när kyrkoherden sagt nej. Självklart gäller liknelsen prästens situation, inte din. Men fundera på hur du ser på en kund som försöker få dig att gå emot en policy på jobbet som din chef lagt fast? Hur gör du då? Kyrkoherden är de övriga prästernas chef i församlingen.

AnnaS82 skrev 2009-11-01 01:38:40 följande:
    Någon el. några pratade om att det är som på jobbet, att man inte bryter mot policyn på jobbet...men vad gör inte prästen då? Det är väl där felet ligger isf...det är de som arbetar där...o jag är "kunden"... Ja ni...så mkt tankar just nu...
    Jag är chef för en serviceexpedition och jag kan säga att den som försöker lirka med personalen om jag redan sagt nej till något kommer inte långt och blir inte särskilt välsedd nästa gång den kommer med nåt ärende heller.
  • anne på grönkulla

Fast skillnaden är ju att det (iaf oftast) är en ömsesidig handling - liksom numer t ex morgongåvan - medan jag hittills aldrig hört talas om, och än mindre sett live, en brudgum som vill manifestera att han är mammas pojke och ha med henne till altaret som stöd.

Och, ja, jag tror att hur vi uttrycker oss speglar en djupare verklighet och ett förhållningssätt.

mefageret skrev 2009-11-01 19:37:03 följande:
    anne på grönkullaOm jag graverar in i min sambos ring att jag är "din för evigt" så menar jag ju förstås inte att jag är hans i ordets fulla possessiva bemärkelse, men det är klart att man kan välja att vara petigt ordagrann och politiskt korrekt när det stödjer en i argumentet.
  • anne på grönkulla

Varför skulle det vara orättvist?

Chris24 skrev 2009-11-03 18:32:50 följande:
    Men har jag förstått det rätt att ni som är emot överlämning,vill alltså göra det förbjudet i kyrkan?Ni tycker det är alltså rättvist?
  • anne på grönkulla

I originaltexten står det ord som betyder "människa" och "kvinna" om jag minns rätt. Hur menar du att det har med brudöverlämning att göra?

Chris24 skrev 2009-11-03 18:47:50 följande:
    Bra,jag har också läst den nämligen. Står det att gud skapade kvinna o kvinna/man o man eller kvinna & man, adam o Eva då alltså?
  • anne på grönkulla

En värdegrundad organisation som kyrkan måste ju få möjlighet att utforma sina ritualer efter den tro man har. Man är ju inte en serviceinrättning utan en värdegrundad medlemsorganisation. Jag anser det modigt av kyrkan både att ta ställning för kvinnans jämställdhet i äktenskapet och för allas lika rätt att gifta sig - ingetdera är nog riktigt självklart för alla. Men om man inte gillar värderingar i en organisation så kan man ju välja att påverka den genom de mekanismer som finns (som just i svenska Kyrkan är demokratiskt valda) eller gå ur den och gå med i nån annan som stämmer bättre med ens egna värden.

• anne på grönkulla

Nu har ju Svenska Kyrkan aktivt valt att behålla vigselrätten när lagen om samkönade äktenskap infördes. Många samfund som inte delar den uppfattningen som lagen ger uttryck för kanske inte har en juridisk vigselrätt, så att par där ändå måste viga sig borgerligt förutom sin kyrkliga vigsel, för att inte ses som sambos i lagens mening? Jag vet flera som missat det, vilket ju blir ett bekymmer senare, om det inträffar nåt som gör t ex arvsrätten eller nån annan juridisk aspekt av äktenskapet viktig. Men isåfall gör ju inte lagen nån skillnad - och som sagt, man kan komma undan att viga homosexuella genom att avsäga sig vigselrätt som samfund.

• anne på grönkulla

Men även i Libanon finns ju en diskussion om behovet av en borgerlig vigsel just nu, eftersom det faktiskt är folk som gifter sig som tillhör olika samfund och de då inte har möjligheten att gifta sig i Libanon, utan måste resa utomalnds för en borgerlig vigsel.

Chris24 skrev 2009-11-03 19:30:22 följande:
    Nja, vet inte vilket land du tänker på men nu är jag från Libanon och där ska man gifta sig i kyrkan,punkt slut, som katolik, för att bli välsignad,frälst o inför guds ögon.
  • anne på grönkulla

Men då kommer nästa fråga - varför är just brudens far den viktigaste personen som offentligt ska välsigna äktenskapet eller äras extra? Ser du inget mönster i det?

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:05:53 följande:
    Men varför ska någon, som ser den på ett annat sätt, inte kunna göra så på deras egna bröllopsdag? Ingen annan som inte ser det som dom gör ska vara där. Och ja, det finns andra betydelser, som inte jag hittat på. Vissa ser det till exempel som att pappan på så sätt ger sin välsignelse till äktenskapet. Eller så är det ett sätt att "ära sin far" på. Kanske man varit nära sin pappa och tycker det är en fin gest mot honom?
  • anne på grönkulla

Jag skulle själv aldrig hävda att "muslimer" som grupp har en viss syn på kvinnor eller inte, lika lite som att "kristna" eller "buddhister" eller nån annan trosinriktning har det. Men jag ser inte riktigt parallellen mellan att ge individer friheten att bestämma över sin klädsel eller sin trosutövning och att Svenska kyrkan ska anamma en sed som går emot deras teologiska grundsyn på människan och äktenskapet - om jag ska vara helt ärlig.

Dessutom tror jag att rökare är den grupp som i allmänhet tar mest raster på jobbet. Jag jobbar med både muslimer och räkare (flera som är både och dessutom) och jag vet varför det drälls i porten i tid och otid.

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:09:06 följande:
    Vissa tar ju in att de får be på sitt arbete (flera raster om dagen, som ingen annan får) och på vissa ställen får de använda slöja i skolan osv. Och visst är det så att de kanske inte har en så jättebra syn på kvinnor?
  • anne på grönkulla

Jag kan köpa argumentet meden ny symbolik och en ökad frihet, som inte har ett solkigt patriarkaliskt ljus över sig när brudgummen visa upp sig som mammas pojke lika stolt offentligt som bruden är pappas flicka, när brudens pappa tar hand om gästerna och pysslar med blommor och klänningen i bakgrunden medan mamman är den som får offentligtheten och äran att "lämna över", när både brud och brudgum gör gemensam sak i sitt framlyftande av sina föräldrar.

Då kan vi kanske börja prata om en ny symbolik! Men sålänge det fortfarande är bruden som får sällskap av en manlig släkting medan brudgummen klarar sig på egen hand och mamma håller sig i bakgrunden - då ser inte jag möjligheten till en förändrad innebörd.

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:15:21 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:08:20 följande:
    Det är väl upp till var och en? Mammorna har ju ofta en stor del i det hela på andra sätt. Kanske låter man brudgummens mamma föra fram honom först?Och är det inte bra att man vill ändra på en tidigare dålig sed till något nytt? Lämna det dåliga bakom? Inte är det så att vi som kanske vill bli överlämnade av pappa ser ner på kvinnor? Kanske det skulle vara dumt om man gick ut med det i TV och gjorde en stor grej av det, men nu handlar det om familjen och släkten, som alla tyckte det var ok. Min fästman är engelsman och där är de vana med att pappan för fram bruden så därför pratar vi om att ha det så.
  • anne på grönkulla

Nertryckande kommentarer?

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:44:37 följande:
    Ja, men visst. Skilj på sak och person :) Om det är vad vi vill så är det så. Om du är emot den handlingen, okey! Ditt val. Men tyvärr är det för många nedtryckande kommentarer som lämnats i den här tråden för att det ska vara ok.
  • anne på grönkulla

Jag har inga som helst synpunkter på er som personer. Men valet att offentligt manifestera en symbolik som spelar upp en kvinnans underordning till en manlig förmyndare upplever jag som att det inskränker även min frihet i framtiden. Om det är en trend att det ska anses gulligt att se ut som att man inte får gifta sig på egen hand så stör det mig. Att valet är fritt håller jag helt med om och det ska vi vara tacksamma för, men varför man vill göra det valet övergår fullkomligt mitt förstånd.

Har nån tänkt på att jag upplever bristande respekt i antydan om att kvinnor (för hittills är det alltid kvinnor vi hört om som blir överlämnade) inte klarar detta steg i livet själva?

• anne på grönkulla

Ja det visar ju på en fantastiskt modern och progressiv kvinnosyn att använda vulgära ord för kvinnliga könsorgan som skällsord när man tycker att nån beter sig dumt. *dryper av ironi*

annmonw skrev 2009-11-07 01:08:47 följande:
    var och tittade på våran kyrka idag enda kruxet lilla morfar får kanske inte gå med mig tll altaret :( fyfan så dåligt skiter väl i vad det är för gammaldagskvinnosyn eller vad det är för argument dom kör med jag ser det som en fin grejj att morfar går med mig . har aldrig haft en pappa men jag haften morfar och han betyder så mkt för mig och skulle vara så otroligt och få låta han ta del av den upplevlesen men nä då ska kyrkohelvetet fitta sig förstöra ALLT!! :( *bridezilla*
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...