Jag kan köpa argumentet meden ny symbolik och en ökad frihet, som inte har ett solkigt patriarkaliskt ljus över sig när brudgummen visa upp sig som mammas pojke lika stolt offentligt som bruden är pappas flicka, när brudens pappa tar hand om gästerna och pysslar med blommor och klänningen i bakgrunden medan mamman är den som får offentligtheten och äran att "lämna över", när både brud och brudgum gör gemensam sak i sitt framlyftande av sina föräldrar.
Då kan vi kanske börja prata om en ny symbolik! Men sålänge det fortfarande är bruden som får sällskap av en manlig släkting medan brudgummen klarar sig på egen hand och mamma håller sig i bakgrunden - då ser inte jag möjligheten till en förändrad innebörd.
Summer2010 skrev 2009-11-04 18:15:21 följande:
anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:08:20 följande:
Det är väl upp till var och en? Mammorna har ju ofta en stor del i det hela på andra sätt. Kanske låter man brudgummens mamma föra fram honom först?Och är det inte bra att man vill ändra på en tidigare dålig sed till något nytt? Lämna det dåliga bakom? Inte är det så att vi som kanske vill bli överlämnade av pappa ser ner på kvinnor? Kanske det skulle vara dumt om man gick ut med det i TV och gjorde en stor grej av det, men nu handlar det om familjen och släkten, som alla tyckte det var ok. Min fästman är engelsman och där är de vana med att pappan för fram bruden så därför pratar vi om att ha det så.