Inlägg från: JuliaAmalia |Visa alla inlägg
  • JuliaAmalia

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

nikitakatt skrev 2009-10-30 09:36:42 följande:
    Är också uppväxt med Missionskyrkan så för mig är det självklart att gifta mig i kyrkan.
    Samma här. ;) Är också uppväxt i Missionskyrkan (har dock aldrig varit medlem) men är men är medlem i Svenska Kyrkan och ska gifta mig där. Är inte aktiv i någon församling men troende så för mig är det självklart att gifta sig i kyrkan, så även för min m2b som har precis samma bakgrund. Men jag håller helt med dig Feministbrud att det är konstigt att så många som aldrig skulle sätta son fot i kyrkan annars tycker att det är självklart att gifta sig där. Mycket märkligt... Är man ateist så borde man ju inte VILJA gifta sig där tycker jag. Ungefär som att jag som är kristen inte vill gifta mig i en moské, typ, utan i den kyrka som hör till min tro.
  • JuliaAmalia
    Roxygirl skrev 2009-11-01 14:21:31 följande:
    Ser det som en fin gest och inte något som har med religion att göra.
    Eh nej, kanske för att det inte HAR något med religion att göra utan en gammal förlegad sed som Svenska Kyrkan är moderna och smarta nog att gå emot.
  • JuliaAmalia
    Rufsas skrev 2009-11-01 14:43:15 följande:
    Har du läst något från de tidigare inläggen? DU får välja hur DU vill se på saken. Verka fan inte förmer än andra genom att skriva hur "det är". Blir så jäkla förbannad. Låt oss som vill bli "överlämnade" få avgöra själva hur vi ser på saken. Mind your own business!
    Hm, jag undrar just vem som verkar förmer här... Det enda jag påpekade i mitt inlägg att man inte ska blanda ihop det här med religion då brudöverlämning inte har något med kristen tro att göra utan är en gammal sed. Sedan hävdade jag aldrig att man inte får tycka något annat utan jag uttryckte enbart vad JAG anser om detta. Dessutom borde du genast avsluta ditt konto här på BT om du inte tål att bli motsagd eftersom detta är ett DISKUSSIONSforum där alla har rätt att uttrycka sin åsikt. För mig personligen får folk gärna överlämnas om de tycker att det känns okej att bli behandlade som en ägodel, men dock inte i kyrkan eftersom de har en policy emot det som jag tycker ska respekteras fullt ut på samma sätt som man respekterar andra "regler" inom kyrkan. Det finns ju faktiskt en anledning till att Svenska Kyrkan tar avstånd från detta, just för att det inte har något att göra i dagens moderna samhälle där man jobbar för jämställdheten. Att man som kvinna inte vill vara en del av detta tycker jag är helt oförståeligt. Men de som vill göra det, fine, gör det. Men inte i kyrkan.
  • JuliaAmalia
    mefageret skrev 2009-11-01 18:59:09 följande:
    JuliaAmaliaSå du menar att en kvinna som fru i ett fullkomligt normalt svenskt äktenskap bör känna att hon blir behandlad som en ägodel för att hon valde att bli överlämnad som en del av en traditionell vigsel?
    Ja, eftersom det ÄR en gammal förlegad sed från tiden där kvinnan knappt var en egen person utan snarare ett tillbehör till mannen och som vid giftermålet blev överlämnad från faderns ägo till mannens. Den symboliken är ju glasklar. Kvinnan var ju ingen självständig varelse förr och detta är ju ett klart exempel på det. Annars skulle ju mannen i lika stor utsträckning blivit överlämnad vid vigseln, men det har ju aldrig skett och kommer aldrig ske, så det finns ju ingen tvekan om vad seden står för. Symboliken i själva överlämningen går ju knappast att ifrågasätta om man ser tillbaka på vilken ställning kvinnan haft förr i tiden.
  • JuliaAmalia
    alltiett skrev 2009-11-02 10:06:41 följande:
    Hej!Det är en policy som kyrkan har men prästen avgör själv om han / hon vill acceptera att ni gör det.För vår präst var det ok och om det inte hade varit det hade vi valt en annan präst.Man betalar till svenska kyrkan via skatt hela sitt liv, då ska man själv få bestämma en dag i sitt liv.Kram Eva
    Jag hoppas att du vet att kyrkoskatten är frivillig, det är hur enkelt som hest att gå ur Svenska Kyrkan. Men är du medlem och betalar skatten av fri vilja så borde ju du om någon vara mån om att man respekterar kyrkan och dess policy vad det gäller allting, ÄVEN policyn mot brudöverlämning.
  • JuliaAmalia
    Heloise skrev 2009-11-01 19:54:00 följande:
    Men går det att bestämma vad en handling symboliserar på individuell basis?Jag menar brudöverlämning i sin ursprungliga form existerar i många länder. Kvinnor utan val som lämnas bort som en ägodel från en ägare till en ny.Kvinnor som bara kan drömma om att välja sin man själva, kvinnor som bara kan drömma om ett jämlikt förhållande.Kan då en jämlik kvinna i sverige, bestämma att, nä det här är en gullig liten sed som jag idag väljer att tolka som något kärleksfullt?För mig är det att spotta på alla kvinnor som ännu inte uppnått samma frihet som vi har uppnått. Det är att spotta på alla kvinnor före oss som slagits, svultit, kämpat och gråtit för att vi ska ha de rättigheter vi har idag.Jag kan inte förstå att en vuxen självständig kvinna kan välja att inkludera en sådan handling i en vigselceremoni.Det står ju alla fritt fram( om man har en borglig ceremoni och en VF som inte motsätter sig handlingen) att göra som man vill. Men det står även mig fritt fram att tycka att det är tragiskt, sorgligt och vanvettigt att kvinnor frivilligt väljer en sådan sed.
    Instämmer fullständigt!
  • JuliaAmalia
    ario skrev 2009-11-03 18:50:34 följande:
    jag tycker man kan börja med att förbjuda homosexuella att gifta sig i krykan, det ser jag som större problem än brudöverlämning!
    Synd, men den lagen har redan trätt i kraft.

HURRA!
  • JuliaAmalia

Chris24 skrev 2009-11-03 18:59:06 följande:

O att säga det inte är brudparets dag den dagen man gifter sig är väl ändå inte sant eller?För man längtar, planerar o planerar,sätter datum o längtar, betalar massa o planerar mer, ser fram emot det o då ska väl inte något som tex överlämning förstöra det för någon för det förbjuds i kyrkan? Eller?
    Och eftersom du inte verkar ha läst alla tidigare inlägg så citerar jag Burre präst här:

"Naturligtvis får du ha i stort sett vilka påhitt som helst i dina egna privata angelägenheter. Det som försvårar en smula är att en vigsel i Svenska Kyrkan inte är en privat angelägenhet utan en offentlig gudstjänst.

Och eftersom vigseln är en gudstjänst så är den dels omgärdad av ett internt regelverk dels den enskilde prästens ansvar. Den är inte i något läge privat.

Eftersom Svenska Kyrkan arbetar med bland annat symboler så är vi också mycket medvetna om vad dessa bär inom sig, både av historia och nytolkningar. Men så länge det är en vigselgudstjänst så är det jag som tjänstgörande präst, med stöd av min kyrkoherde och biskop, som avgör vilka symboler som är tillåtna eller ej, alldeles oavsett den enskilde brudens tolkning av densamma.

Vill man fylla en ceremoni med egna symboler så finns alternativet borgerlig vigsel, även om jag tycker det är pinsamt med brudöverlämning även i dessa sammanhang, men det är bara min egen såikt och inget jag förväntar mig att andra ska hålla med om."

Alltså, bara för att du anser att din bröllopsdag är "din dag" så får du inte göra vad som helst. Det spelar liksom ingen roll hur mycket du har planerat och betalat, DU måste fortfarande rätta DIG efter kyrkan. Så enkelt är det!
  • JuliaAmalia
    Chris24 skrev 2009-11-03 19:22:19 följande:
    Enligt den svenska kyrkan kanske, du behöver inte citera hennes ord för mig tack, jag kan gå tillbaka o läsa om jag känner för det isf lilla du, tack.Jag tycker inte som burre präst för den delen, jag anser inte likadant o jag håller inte med, jag tycker visst det är brudparets dag o prästen kan ge sitt råd eller åsikt men ska inte va den som avslutar det hela eller bestämmer om det ska va så.Jag anser inte överlämning är fel,fult eller nedvärderande, jag förknippar det inte alls med nedtryckande av kvinnor och tror inte det förknippas så längre heller.Precis som katolska kyrkan förbjuder homosexuella fortfarande o det upprör många,skulle det uppröra många om överlämning skulle förbjudas.
    Alltid lika moget att ta till uttryck som "lilla du" när ens egna självkänsla och ens argument inte räcker till.

Sen ville jag citera henne just för att du uppenbarligen inte läst vad hon skrev, och hon besvarade just det påstående du hade.

Sen ÄR det faktiskt den Svenska kyrkan vi diskuterar så jag förstår inte riktigt hur du menar med "i svenska kyrkan kanske". Dessutom har det inget med vad du tycker om Burre präst personligen utan att hon förklarade vad den Svenska kyrkan står för eftersom du inte verkar ha förstått det. Det spelar liksom ingen som helst roll vad du tycker personligen när Svenska kyrkan har upprättat en policy som det bara är att rätta sig efter. Eftersom vigsel INTE är en privat angelägenhet utan en allmän gudstjänst så får du inte göra som du själv vill, lika lite som du får göra som du vill vid en vanlig gudstjänst. Om man nu som brudpar tycker att världen ska rätta sig efter dem på deras dag, som du verkar tycka, så är det bara att välja en borgerlig vigsel där du får göra precis hur du vill, t ex lämnas över av din far som en ägodel utan egen vilja. För det ÄR det överlämningen symboliserar, även om du själv inte tycker det. Det spelar ingen roll att man numera lämnas över frivilligt, SYMBOLIKEN går aldrig att ändra på.
  • JuliaAmalia
    Chris24 skrev 2009-11-03 20:10:31 följande:
    Ursäkta men vem pratade med dig? Jag kan bete mig väldigt ordentligt och uppföra mig i diskussioner,debatter,trådar,forum o vad som så vem är DU o peka o försöka läxa upp mig?Sköt dig själv o ge din åsikt,ja. Precis som jag gjorde men bestäm inte över hur jag ska göra eller inte göra eller säga eller inte säga är du väldigt snäll.Kom inte här och spela överlägsen eller bättre, du har din åsikt och jag har min. Snacka om att komma in mitt i en tråd och bete sig både fult och omoget, jag snackade i allmänheten och det fick jag göra sist jag kollade reglerna på BT.Det jag skrev till "lilla du" var en gång till JuliaAmelia och det är för att hon alltid hetsar och ska bete sig illa i sina inlägg, ja, kaxigt, ENLIGT MIG. Och där reagerade jag.Och vill jag diskutera Svenska kyrkan eller RYSKA kyrkan så tro fan jag kommer o göra det också, så lägg ner själv.Jag diskuterade allt o allting som jag ville, sen vida jag betalar till sVK eller inte vet inte du så snacka inte innan du vet fakta.Att jag dessutom frågade en massa var för att jag var nyfiken på allas åsikter, jag högg inte och jag angrepp inte och jag blev då inte aggressiv förens du kom in just nu o skrev.Alla andra, ha en trevlig kväll!
    Intressant att du tycker att du kan bete dig väldigt ordentligt och uppföra dig här på forumet när du helt ur luften beskyller mig för att ALLTID hetsa upp mig, bete mig illa och vara kaxig i alla mina inlägg. Om det är någon som hetsar upp sig så är det ju du när du skriver ett sådant här inlägg. Att du sedan skriver "lilla du", "lägg ner", "snacka inte innan du vet fakta", "ursäkta pratade jag med dig?", "sköt dig själv och din åsikt" och "kom inte här och spela överlägsen" i ett och samma inlägg är väl tala emot sig själv ganska mycket när man beskyller någon annan för att vara kaxig.

Du om någon tar ner nivån på diskussionerna med dina mindre begåvade uttryck som inte har något som helst med diskussionen att göra.
  • JuliaAmalia

Passionsblomman; Du är beundransvärd (och en mycket klok kvinna) som orkar fortsätta att sakligt argumentera. Jag har gett upp.

• JuliaAmalia
    passionsblomman skrev 2009-11-04 22:09:59 följande:
    Ni som verkligen kallar er feminister - håller ni inte med om att det hade varit uppfriskande om förolämpningarna och odrägligheterna i den "nya brudöverlämningstråden" åtminstone hade bjudit på något mer fantasifullt än att vi alla i den här tråden sitter med orakade armhålor och ben medan vi bränner BH-ar?
    Här händer det mycket om man är borta så bara en dag. Men... hahaha, underbart Passionsblomman. Och ja, jag är besatt av att raka både ben och under armar och gör det varje morgon, och dessutom köpte jag nyligen en BH för 700 kr... ;)
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...