Jag vill att pappa leder mig till altaret...
1willB2 skrev 2009-10-28 18:14:09 följande:
Jag tycker att det är märkligt att för er är det ok med ?brudöverlämning? så länge det sker utanför kyrkan, då faller ju hela argumentet att vara emot brudöverlämning för att det är kvinnoförtryckande för tydligen är det ju fritt fram att göra det borgerligt eller i ett annat samfund enligt många av er. Något som verkligen är stenålders är att hänga fast vid en betydelse av en sak vars innebörd uppenbarligen förändras med tiden - men som med allt förändringsarbete finns det de som försöker hänga kvar i det förflutna. Om vi alla skulle hänga kvar i det förflutna skulle allas giftermål vara en affärsuppgörelse gjorda av våra pappor. Vi skulle gå från att vara omyndiga under våra fäder till att bli omyndiga under våra män. Varför är inte giftermålet längre en affärsuppgörelse bestämt av våra fäder? Jo, för att saker och ting förändras! Varför är inte själva giftermålet längre symbol för detta förtryck? För att ingen väljer att se det så.Att Svenska kyrkan tar en handling ? som passande nog inte ens någonsin varit svensk tradition, och låter detta bära symboliken av kvinnoförtrycket de själva varit med att välsigna är inte rättvist. Kyrkan förändras när folket förändras, vill ni hänga kvar i en symbolik som inte representerar majoriteten av dem som väljer att gå ner för altaret med sina fäder så gör det. Det är tur att landet är fritt så att man slipper tvingas att ha åsikter som någon kommit på att man borde ha.AnnaS82: Du kanske skulle starta en tråd där det uttryckligen står att du inte behöver råd av dem som inte tycker att det är ok att du vill gå ner för altaret med din far, då kan du kanske få feedback på själva frågan istället för att få en massa åsikter av dem som tycker att hela ?överlämningen? skulle bannlysas helt? Jag hoppas att frågan löser sig för dig och att du får en underbar dag!Men jag vill svara på några grejer.
Jag och många andra tycker INTE att fenomenet brudöverlämning är mer ok för att det inte sker i kyrkan. MEN, om folk vill göra "dumheter" ska man väl vara i sin fulla rätt att göra det - därför finns den borgerliga vigseln, så att man verkligen fullt ut kan regissera sin egen vigsel. Vare sig det innebär att man blir överlämnad av sin pappa, inledd i hundkoppel, eller dånar in med MC...
Vidare anser du att det är "stenålders att hänga fast vid en betydelse av en sak vars innebörd uppenbarligen förändras med tiden". Detta argumentet, och de exempel du ger, håller inte. Förändringsarbete HAR gjorts. I det fall som du beskriver, att kvinnan är omyndig, så har detta i högsta grad ändrats. Kvinnan är numera myndig vid samma ålder som män, ingen skillnad där. Detta har alltså ÄNDRATS, väl genomfört förändringsarbete alltså. I och med detta så finns ju ingen anledning att hålla fast vid en symbolik som har sin grund i att visa att kvinnan var omyndig. Det är därför som överlämningen inte är välkommen i kyrkan, för även om förändringsarbetet är väl genomfört och att alal vet att det är två myndiga personer som gifter sig av eften fri vilja, så talar ju handlingen med brudöverlämning för sig själv. Bruden blir ledd av sin far fram till sin man. Kan/får/vill inte gå ett steg utan ett manligt överhuvud, utan skickas från sin ena förmyndare till nästa.
När det nu faktiskt inte ÄR så längre. Varför vill man visa upp det, som att spela upp en charad kring hur det var förr, men försöka lägga en annan betydelse i det istället.
Förändringsarbete behöver inte innebära att man enbart ändrar på saker. Vissa saker mår bäst av att avskaffas. Eller är någon intresserad av att "ändra betydelsen" i att våldtäkt inom äktenskapet inte finns. En kvinna som är gift kunde inte bli våldtagen av sin man. Detta är ett exempel på något som avskaffats, istället för att få ändrad betydelse...
I övrigt håller jag med om att jag hoppas att TS och hennes man får en helt underbar dag, med överlämning om de så önskar, men utan att ha "tvingat" sig till detta från en kyrka och församling som faktiskt bara följer de rekommendationer och instruktioner som finns i frågan - nämligen att i Svenska kyrkan skall inte brudar bli överlämnade av sina fäder.