![Panzerfaust](/bundles/flmuser/images/ingenbild_th_bt.gif)
-
Det är väl bara likkistor som använder sidodörrarna om jag inte minns fel.JustMeAndMyLove skrev 2009-10-28 01:32:10 följande:Jag hade liknande tankar, fast jag ville gå in från sidorna, jag med min mamma och min fästmö med sina föräldrar och mötas längst fram. Det var så jag alltid sett mig mitt bröllop.Men jag följde en hel del trådar om brudöverlämning här på BT, och i hetsen som ofta uppstår sägs ett och annat tänkvärt.Så jag själv och min blivande har tänk om och kommer gå in tillsammans för jag vill inte att vår ceremoni ska överskuggas av symbolik jag inte kan stå för.Tror det är fler än jag som tänkt om efter alla diskussioner på BT ;)
-
Problematiken tror jag ligger i okunskap och historielöshet, är man för brudöverlämning så är man helt enkelt ovetande om vad det innebär och står för, om man sedan läser in en massa annat jox i symboliken, ja då är man naiv.
-
En vigsel med kvinnofientliga inslag som brudöverlämning kan med fördel kallas för just spektakel.
-
Samma argument kan användas för att gå in under svastikafanor till Horst Wessel-lied.
"Vadå judarna tar illa upp? men det har en heeeelt annan betydelse för oss ju" -
Alla som kan sin historia?Summer2010 skrev 2009-11-04 15:18:37 följande:Det går inte att jämföra med detta. Vem är det som tar illa upp för att hennes pappa leder in henne i kyrkan?
-
Hur många kvinnor har dött under manligt förtryck och dör än idag?
Hur många judar dog under andra världskriget? -
På vilket sätt?Rufsas skrev 2009-11-04 15:25:02 följande:Fruktansvärt lågt att jämföra detta med judarna under andra världskriget.
Frågan kvarstår.
Hur många judar dog under andra världskriget?
Hur många kvinnor har dött och dör dagligen för att de är kvinnor och lever under ett manligt förtryck?
Ska man bli förbannad när man ser folk vifta med hakkorsflaggor? Självklart.
Ska man bli förbannad för att någon vill ha en direkt kvinnofientlig symbol vid ett bröllop, något som är så besudlat med andra kvinnors blod och tårar? Självklart.
Det systematiska förtryck och folkmord kvinnoförtrycket i världen har dödat bra många fler än de ca 6miljoner judar som dog 1933-45.
Symboliken i brudöverlämning är defekt och avskyvärd, jämförelsen med symboliken i svastikan och andra systematiska övergrepp är klart gångbar. -
På vilket sätt?Rufsas skrev 2009-11-04 17:52:25 följande:Jag mår på riktigt illa av ditt inlägg. Så fruktansvärt omdömeslöst att blanda in judar och andra världskriget i denna debatt. Jag antar att du bara är ute efter att provocera.
Hade det känts bättre om jag tagit folkmordet i Rwanda?
Jag tror du missar poängen fullständigt.
Kvinnor dör i hela världen varje sekund för att de lever under ett förtryck som baseras på deras kön, är det då rimligt att vi som bor i ett fritt land "adopterar" en sedvänja som enbart har negativ betydelse och symbolik bara för att vi tycker oss kunna tolka om den till något eget och lite hollywood-gulligt? -
Vilken muslimsk sed har vi adopterat?Summer2010 skrev 2009-11-04 18:00:38 följande:Hur kommer det sej då att vi mer och mer adopterar muslimska seder? Får man välja vilka seder som är ok?
-
Ummmmm va?Summer2010 skrev 2009-11-04 18:09:06 följande:Vissa tar ju in att de får be på sitt arbete (flera raster om dagen, som ingen annan får) och på vissa ställen får de använda slöja i skolan osv. Och visst är det så att de kanske inte har en så jättebra syn på kvinnor?
För att kunna påstå att vi adopterat en muslimsk sed ska ju rimligtvis svenskar tagit sedan till sig och göra detsamma. Det du beskriver är ju att muslimer i Sverige gör precis som de alltid gjort. -
Varför?ario skrev 2009-11-04 18:30:11 följande:Sämsta inlägg hittils att jämföra folkmordet på judarna med brudöverlämning!Patetiskt!
Du kommer som vanligt med one-liners helt utan substans, försök bemöta det jag säger iaf. -
Den mentala trögheten är påtaglig när man tror att jag jämför brudöverlämning med folkmordet på judarna alternativt har man grava lässvårigheter.
Jämförelsen är:
1. Brudöverlämning-Hakkors och Horst Wessel Lied som inmarsch.
2. Kvinnor som dör i förtryck i världen idag-Folkmordet på judar.
Vad är det i resonemanget som är så svårt att fatta?
Passionsblomman, bra inlägg. -
Högklassig tråd, verkligen, veckans näst sämsta?ario skrev 2009-11-04 20:22:23 följande:Här kommer en ny sida med brudöverlämning, www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3591187.html
-
Speciellt som de är snabbare än Billy the Kid drog picka på anmäla-knappen
-
Det behöver inte betyda att det är rätt.Rufsas skrev 2009-11-04 23:09:15 följande:Har du tänkt på att alla här kanske inte är från Sverige och därav har en annan syn på saken?
-
worldblog.msnbc.msn.com/archive/2009/10/29/2112069.aspx
Det är exempelvis de här kvinnornas tillvaro jag anser att man förringar genom en kvinnofientlig ritual såsom överlämning, en ritual som inte har någon eller liten anknytning till Sverige.