Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Jag tycker fortfarande inte att det går att jämföra att ge varandra gåvor med att bliv överlämnad. Men jag har insett att det är ganska ovanligt att se symboliken utan att veta om den. För mig är det så uppenbart.

Sebastiána skrev 2009-10-29 15:50:57 följande:
    Precis. Det är knappast standard. Även om det är vanligare nu är det var för några år sedan.
  • feministbrud

Som någon annan påpekade en debatt för ett tag sedan: Det är väl oftast mammor som inte kan släppa sina söner så en sådan överlämning borde väl vara mer naturlig

Sebastiána skrev 2009-10-29 16:34:47 följande:
    Ja visst är det! Varför finns det inga män som vill bli överlämnade av sina mödrar "som en fin gest". Varför finns det inga söner som "har ett speciellt band" till sin mamma?
  • feministbrud

Varför går aldrig mannen in med sin mamma? Det är väl inte bara bruden som har en familj?

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:06:02 följande:
    Tycker det är lustigt att SvK skulle säga nej till en sån sak. Äktenskapet är ju att man går ifrån sin familj för att bilda en ny, för att bli ett med varandra. Det är väl en vacker symbolisk handling om pappan leder in sin dotter? Lycka till med allt Anna! :D
  • feministbrud

Jo, det är verkligeheten för många idag. Verkligheten är också den att män fortfarande har högre lön och fortfarande har mer makt i samhället. Varför skulle en modern kyrka villja att den makten manifesteras även i vigselakten?

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:39:05 följande:
    Imma skrev 2009-11-04 09:22:44 följande:
    Men det är väl ändå inte det det handlar om idag? Här i Sverige? Man kanske borde se vad det handlar om för paret, som kyrka ska man ju kunna betjäna. Inte döma.
  • feministbrud

Jo, det är precis vad det handlar om. Annas önskan är inte tagen ur luften. Hon har fått idén någonstans ifrån. Brudöverlämning är tradition i flera andra länder och anledningen till att man gör så är för att visa att man blir överlämnad från en vårdnadshavare till en annan. Varför skulle det betyda något annat just i Annas fall? Symboliken i handlingen är glasklar: Pappa, dotter, lämna över, man. Oavsett vad det betyder för Anna så är det många andra som ser det inte ni verkar se.

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:45:17 följande:
    Det handlar nu om Anna och hennes blivande. Kolla med Anna, är det så att hon känner att hon lämnas över från en vårdnadshavare till en annan? Är det inte hennes önskemål som hon talar om här? So what om andra kvinnor kanske känner sej mindre värda än sina män när de leds fram av pappan? Det här handlar inte om dem.
  • feministbrud

Det spelar roll för att idén inte är tagen ur luften som jag skrev. Kan gamla seder verkligen användas i nytt syfte när de har så stark betydelse för så många? Och VAD bettyder det för dig, tex?

Och jag kommer inte att vara på Annas bröllop, men jag ahr varit på ett bröllp med brudöverlämnign. Det var verkligen hemskt, men väluppfostrad som jag är så påpekade jag det så klart inte. Men det var skönt när spektaklet till vigsel var över, så kände alla det som satt där jag satt (typ 15 personer som var vänner till brudgummen).

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:57:09 följande:
    Men kommer alla dessa andra människor vara på hennes bröllop? Det är ju deras dag, ingen annan. Varför ska man ta hänsyn till massa andra som inte ens kommer vara där? Och varför spelar det roll varifrån hon fått idén? Kanske betyder den något annat för henne?
  • feministbrud

Vad ser du?

AnnaS82 skrev 2009-11-04 10:52:12 följande:
    Eller så ser vi det inte ni ser...
  • feministbrud

Jag kallar det för ett spektaklel för att det kändes så för mig. Det handlar inte om en bra eller en dålig låt, det handlar om att någon väljer att spela upp en pjäs om att bli överlämnad vid altaret av sin far, men ändå inte bli det (för det betyder ju något annat för dem).

Jag går inte runt med tröja med en röd femuddig stjärna på, för att jag är inte kommunist. Det är svårt att ta på sig en sådan symbol och sedan hävda att just röd stjärna för mig betyder liberalism.

Summer2010 skrev 2009-11-04 14:23:05 följande:
    Det är ju väldigt dumt att man inte kan acceptera att andra har olika syn och åsikt på en sak. Nu är det så att kyrkan har en policy och jag förstår att de inte kan gå emot den, men att kalla en vigsel för spektakel bara för att de gjorde det olikt än vad du själv skulle gjort det är bara dumt. Jag kanske inte gillar en särskild låt för den betyder en dålig sak för mej, men inte kommer jag se ner på brudparet eller vigseln för att de valt den? Och som sagt, det KAN faktiskt betyda en helt annan sak för dem som par! Tro det eller ej...
  • feministbrud

Varför besvarade du inget av det andra jag skrev?

Kan jag eller kan jag inte bestämma att en röd femuddig stjärna på en tröja symboliserar något annat än kommunism?

Rufsas skrev 2009-11-04 17:48:58 följande:
    Exakt! Det känns så för DIG. Det känns dock inte så för några andra av oss och då ber vi er bara att respektera det.Det finns massor av saker som andra gör som känns som ett spektakel för mig. Självklart ska man kunna ha en öppen dialog, men någonstans borde man ändå respektera att alla inte känner samma sak. Jag tror att jag talar för många i tråden när jag säger att vi inte känner att vi får den respekten.
  • feministbrud

Haha, jag hatar orakade armhålor och skulle inte klara mig utan bh

passionsblomman skrev 2009-11-04 22:09:59 följande:
    Ni som verkligen kallar er feminister - håller ni inte med om att det hade varit uppfriskande om förolämpningarna och odrägligheterna i den "nya brudöverlämningstråden" åtminstone hade bjudit på något mer fantasifullt än att vi alla i den här tråden sitter med orakade armhålor och ben medan vi bränner BH-ar?
  • feministbrud

Jag är ganska säker på att det räcker med att den ena är medlem i sv kyrkan.

Chris24 skrev 2009-11-05 15:52:13 följande:
    Aha! Där ser man, mer än vad jag visste faktiskt, man lär sig något nytt varje dag visserligen Kanske kan kolla med dig, jag vet nu att ena måste va döpt i kyrkan för att kunna vigas där, båda behövde inte va det, men om jag är döpt i mitt hemland men har papprena och allting för detta och konfermerades i kyrkan här, är det nåt problem tror du att vigas i svenska kyrkan då? Jag kollar lite för i den katolska kyrkan har jag nu fått reda på att båda ska va döpta, så min fästman måste döpas isf.
  • feministbrud

Men om han är döp i en katolsk kyrka så kan man väl inte bara sådär konfirmera sig i en protestantisk kyrka? Det är ju inte samma sak. Eller har jag missförstått dig?

Chris24 skrev 2009-11-05 16:47:49 följande:
    Jag ska fråga där inne då, visste inte den fanns faktiskt, eller har jag bara inte lagt märke till den.Nja, inte riktigt sant där då både jag och min bror fick problem med att konfermationen när vi inte var döpta här i Sverige men i en kristen, katolsk kyrka. Vi hade inte papprena för min bror här (eller kunde inte finna dem riktigt, jag kommer inte ihåg hur det var) och då fick han inte konfas om inte dem dök upp eller att han döptes i kyrkan igen med vår konfermand präst som vi hade då.Fast vi hittade papprena så slutet gott.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...