Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

passionsblomman skrev 2009-11-04 21:58:10 följande:
    Som sagt var:Man lämnar avtryck och gör intryck på fler än ett ställe och vad gäller personangrepp, fördomar och trångsynthet, häxjakt, hånfullhet, idiotförkalranden etc så är det en viss "orientaliskgrupp" som vid det här laget gör klokt i att ligga lite lågt i fråga om hur mycket sten man kastar. Eller dra på er skor med rejält spiktramp-helsulor förslagsvis, ty det skall ligga mången skärva i ert glashus.
  • shakynose

Jag är stum av beundran inför er som lyckas hålla er till sakliga och välformulerade inlägg trots att vissa andra kämpar lika hårt för att dra ned nivån på hela detta forum med sin okunskap och arrogans.

• shakynose
    passionsblomman skrev 2009-11-04 22:56:43 följande:
    Jamen Heloise, det är väl bara en logisk följd av konstaterandet i "muslimtråden" att han ju inte är mänsklig?
    Hur man nu kan tillämpa logik på det som sägs..
  • shakynose
    Rufsas skrev 2009-11-04 23:09:15 följande:
    Har du tänkt på att alla här kanske inte är från Sverige och därav har en annan syn på saken?
    Men nu pratar vi om Svenska Kyrkan, och vill man ha sitt bröllop i Svenska Kyrkan så är det Svenska Kyrkans ordning som gäller och detta gäller naturligtvis inte bara svenskar.
  • shakynose

Sedan så tycker jag ingalunda att det är respektlöst att ge sin syn på symboliken, tvärtom är det väl mer respektlöst att bara skaka på huvudet och låtsas som ingentng när man tycker att något är kass? Kvinnosynen som brudöverlämningen symboliserar tycker jag är kass i alla bemärkelser, och de som inte håller med behöver naturligtvis inte göra det, men jag tycker att det är grymt viktigt att stå upp för vissa ideal. Även om de idealen inte alltid stämmer överens med andra kulturers traditioner, och jag tycker visst att man har rätt att ifrågasätta dessa traditioner om de inte stämmer överens med det man vill åstadkomma i samhället.

• shakynose
    Rufsas skrev 2009-11-04 23:18:59 följande:
    Om du har följt med i tråden så kan du kanske läsa dig till att debatten inte bara avhandlat Svenska Kyrkan.
    Men du svarade på Aletas inlägg som faktiskt fokuserade på SKs inställning, och att de som kommer ifrån andra kulturer där det är "rätt" oftast gifter sig i regi av sitt eget samfund utan mankemang. Sedan var det ju faktiskt huvudfrågan från början här att en svensk tjej ville ha brudöverlämning i SK.

Om du läser mitt andra inlägg så ser du vad jag tycker om brudöverlämning överhuvudtaget.

Jag tycker visst att man kan vara kritisk mot brudöverlämningen och tycka att det är fel även om den som skall gifta sig är från en annan kultur där det anses vara rätt. Den som tycker att det är rätt har lika stor möjlighet att motivera det, men det verkar halta på många ställen i försvaret av brudöverlämningens berättigande, och anledningen synes mig vara denna: Hur man än vrider och vänder på det så är det ändå en tydlig symbol för en mossig kvinnosyn att en brud skall ledas fram till altaret av sin far.
  • shakynose
    passionsblomman skrev 2009-11-04 23:27:11 följande:
    ...Det finns liksom ingen vits med att "avhandla" hur det går till i tex ortodoxa eller katolska kyrkan ...
    Klart det gör! Man får bråka hur mycket man vill med dem också!
  • shakynose
    Summer2010 skrev 2009-11-05 08:42:30 följande:
    Till exempel homoäktenskap är ju en ny grej.
    Jag tycker att det är en enorm skillnad! Att kyrkan har ändrat reglerna för äktenskapet och homovigslar har ingenting att göra med att "anpassa sig efter brudparets vilja". Det är ett beslut i linje med vad SK står för (sedan finns det ju vissa inom SK som inte gör det, men det gäller även brudöverlämningen) som helhet, och brudöverlämningen är INTE i linje med Svenska Kyrkans värderingar. Även om några vill få det till att inte betyda något, så står det ändå ganska klart att det grundar sig i en gammaldags syn på kvinnan som något man lämnar över från en man till en annan.
  • shakynose
    Summer2010 skrev 2009-11-07 17:19:27 följande:
    Man kan ju kolla vart dop kommer ifrån från början så ser man vad det egentligen är :)
    Så enkelt är det sällan att ta reda på varifrån en tradition kommer!
  • shakynose
    Summer2010 skrev 2009-11-07 18:07:42 följande:
    I det här fallet är det enkelt :)
    Jasså? Upplys mig!
  • shakynose

Jo, men var kom det från innan dess? Började Johannes att doppa människor i vatten helt på eget bevåg? Det är det jag menar med "kommer ifrån".

Jag skulle dock personligen säga att du har rätt i att man bör vara vuxen när och om man låter sig döpas. Men jag har inte läst vartenda ord i Bibeln å andra sidan.

Summer2010 skrev 2009-11-07 19:37:19 följande:
    Ja, varför ska man döpa sig? Dopet och uppmaningen att man ska döpa sig kommer ifrån bibeln. Det grekiska ordet som där används för dop är baptisma och betyder "neddoppning, fullständig nedsänkning och uppresande". (Det handlar alltså om att helt bli nersänkt under vatten, inte bara få några droppar på huvudet.)Dopet är en av Gud själv instiftad helig handling. När någon hört om Jesus och tror och vill följa Jesus så ska man bli döpt. Dopet är en symbolisk handling där men "begraver" sitt gamla syndiga liv för att stå upp och följa Jesus. Det innebär inte att man aldrig mer kommer synda, men det visar på att man vill ändra på sin syndiga livsstil. I dopet händer det även något andligt, vi blir fria att leva ett liv tillsammans med Jesus och syndens makt över oss blir bruten. Det är också ett starkt argument mot att döpa spädbarn, eftersom det handlar om att höra om Jesus och sedan själv välja att följa honom. Man började döpa spädbarn när läran om arvssynd kom in i kristenheten under 300- och 400-talet. Dopet blev en nödvändighet för att utplåna en ärvd synd, annars var barnet inte ett Guds barn. Mot arvssyndsläran står Jesu ord i Matt 19:14 "Låt barnen vara, och hindra dem inte från att komma hit till mig! Himmelriket tillhör sådana som de."Svenska Kyrkan har skapat en egen högtid i barndopet och dopet där kommer inte från bibeln då det inte står någonstans i bibeln att man bör döpa spädbarn (som jag skrev ovan så är det ju inte genom deras egna vilja). Däremot så finns det ju barnvälsignelse som handlar om att man ber för barnet och välsignar dess framtid. Sen när barnet växt upp och om de då vill döpa sig så är det något som sker på grund av deras vilja. Jag ställer mig inte emot Svenska Kyrkan. Jag har bara visat på var dopet kommer ifrån från början, de får tolka det som de vill. Barndopets tradition går som skrivet rätt långt tillbaka, men inte så långt som till bibelns tid.
  • shakynose
    Summer2010 skrev 2009-11-07 19:54:03 följande:
    Det kommer ifrån Gud. Dopet finns redan i Gamla Testamentet på Noas tid.1 Petrusbrevet 3:20-21 "...I den (arken) blev några få, åtta personer, räddade genom vatten. Efter denna förebild (syndaflodens vatten) frälser dopet nu också er. Det innebär inte att kroppen renas från smuts utan är ett rent samvetes bekännelse till Gud genom Jesu Kristi uppståndelse,"
    Petrusbreven tillhör Nya Testamentet, så mycket vet jag i alla fall, och det står ingenting om något dop i samband med berättelsen om Noa och Arken i Gamla Testamentet. Det är vad jag skulle vilja kalla för en "efterkonstruktion" från författaren av 1:a Petrusbrevet.
    Men nu är det väldigt OT, vi kan gärna fortsätta diskussionen i religionstråden som finns i debattforumet så slipper detta komma emellan brudöverlämningsdiskussionen.
  • shakynose
    ario skrev 2009-11-08 08:35:41 följande:
    ser du mig le via skärmen så måste du ha en high tech data..hahahaTa inte allt personligt härinne, även om du är känslig mot alla inlägg.
    Du gjorde en smiley i inlägget som passionsblomman refererar till, och sedan sjuttiotalet så är det en symbol man använder för att visa att man ler när man skriver. Knappast high tech, men det är bra att veta ändå.
  • shakynose
    Frulle skrev 2009-11-09 08:38:40 följande:
    Ser att Ario har blivit avstängd?!
    Å nej, hon som är så himla rolig och trevlig.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...