Jag vill att pappa leder mig till altaret...
![](https://www.brollopstorget.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
Jag är stum av beundran inför er som lyckas hålla er till sakliga och välformulerade inlägg trots att vissa andra kämpar lika hårt för att dra ned nivån på hela detta forum med sin okunskap och arrogans.
Sedan så tycker jag ingalunda att det är respektlöst att ge sin syn på symboliken, tvärtom är det väl mer respektlöst att bara skaka på huvudet och låtsas som ingentng när man tycker att något är kass? Kvinnosynen som brudöverlämningen symboliserar tycker jag är kass i alla bemärkelser, och de som inte håller med behöver naturligtvis inte göra det, men jag tycker att det är grymt viktigt att stå upp för vissa ideal. Även om de idealen inte alltid stämmer överens med andra kulturers traditioner, och jag tycker visst att man har rätt att ifrågasätta dessa traditioner om de inte stämmer överens med det man vill åstadkomma i samhället.
Jo, men var kom det från innan dess? Började Johannes att doppa människor i vatten helt på eget bevåg? Det är det jag menar med "kommer ifrån".
Jag skulle dock personligen säga att du har rätt i att man bör vara vuxen när och om man låter sig döpas. Men jag har inte läst vartenda ord i Bibeln å andra sidan.