Inlägg från: Rufsas |Visa alla inlägg
  • Rufsas

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

JuliaAmalia skrev 2009-11-01 14:34:08 följande:
    Eh nej, kanske för att det inte HAR något med religion att göra utan en gammal förlegad sed som Svenska Kyrkan är moderna och smarta nog att gå emot.
    Har du läst något från de tidigare inläggen? DU får välja hur DU vill se på saken. Verka fan inte förmer än andra genom att skriva hur "det är". Blir så jäkla förbannad. Låt oss som vill bli "överlämnade" få avgöra själva hur vi ser på saken. Mind your own business!
  • Rufsas
    JuliaAmalia skrev 2009-11-01 18:43:58 följande:
    Dessutom borde du genast avsluta ditt konto här på BT om du inte tål att bli motsagd eftersom detta är ett DISKUSSIONSforum där alla har rätt att uttrycka sin åsikt.
    Det handlar inte om att bli emotsagd hit eller dit. Det handlar om att man kan diskutera men fortfarande respektera varandra. Jag lägger inga värderingar i hur du väljer att gifta dig, så varför ska du lägga dig i andras sätt att göra det på? Omyndigförklara inte alla präster i Sverige - jag är säker på att de kan föra sin egna talan.
  • Rufsas
    passionsblomman skrev 2009-11-01 19:41:35 följande:
    Det är faktiskt icka för ett ögonblick upp till vare sig ts eller något annat brudpar att fylla vigselgudstjänsten med eget innehåll.
    Men ursäkta. Tycker DU att det är upp till dig vad andra brudar ska fylla vigselgudtjänsten med? Låt prästen tillsammans med brudparet bestämma det.
  • Rufsas
    Heloise skrev 2009-11-01 19:54:00 följande:
    Jag kan inte förstå att en vuxen självständig kvinna kan välja att inkludera en sådan handling i en vigselceremoni.
    Du behöver inte förstå, du behöver bara respektera. För mig är det snarare frihet att jag själv får välja hur min bröllopsdag ser ut.
  • Rufsas
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-01 20:05:13 följande:
    Tror passionsblomma snarare syftar på Svenska kyrkans och prästens åsikter och principer än sina egna....
    Uppenbarligen inte alla prästers åsikt...
  • Rufsas
    Heloise skrev 2009-11-01 20:23:42 följande:
    Men det rör dig inte i ryggen, att kvinnor faktiskt blir bortlämnade som en ägodel? Att du trots din frihet, väljer att använda dig av en handling som är verklighet för andra.
    Det rör mig i ryggen att ni hätskt driver en linje som TS inte menade överhuvudtaget. Ni svarar ju inte ens på hennes frågeställning. Vad gör ni här överhuvudtaget?

En annan fråga: Så du menar att du väljer att inte vara föräldrarledig med dina eventuella barn eftersom symboliken är att kvinnan ska vara i hemmet?
  • Rufsas

Kan man stänga en tråd? Känns som att det har ballat ur en aning. Dessutom verkar alla som skrivit här vara väldigt på det klara med vad man tycker, och då känns det meningslöst att hålla tråden öppen. Ingen som kommer att ändra åsikt ändå.

• Rufsas
    Imma skrev 2009-11-03 15:47:54 följande:
    Inte så länge bruden vill gifta sig i Svenska kyrkan som har en policy emot brudöverlämning. På samma sätt som man inte kan storma in i en moské och förvänta sig att få göra hur som helst, kan man inte heller göra det i svenska kyrkan.
    Alltså, jag förstår ju vad ni menar även om jag inte håller med till fullo. Men det jag tycker är knepigt är när inte alla präster är överens. Hade de varit det så hade det inte ens varit en diskussion för mig. Men när vissa präster säger ok och andra inte tycker jag att man ska leta upp en präst som godtar brudöverlämning (om det är viktigt för brudparet). Kyrkan måste ta tag i egna issues innan man kastar skit på brudar som vill gå in med sin far (eller mor för den delen).
  • Rufsas
    passionsblomman skrev 2009-11-03 16:12:26 följande:
    På vilket vis menar du att Kyrkan ägnar sig åt att kasta skit på brudar?
    Jag var alldeles för otydlig. Jag menar såklart att de får skit i tråden.
  • Rufsas
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 16:15:14 följande:
    Du menar att SvK borde vara mer som en diktatur där några överpräster beslutar vad hur man tolkar bibeln och sätter pp regler för alla präster i Sverige...Ja det lät ju jättebra
    Nu tycker jag att du tolkar in på helt fel sätt. Är övertygad om att du förstår vad jag menar och jag skulle uppskatta om du slutade löjla dig.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...