Inlägg från: Imma |Visa alla inlägg
  • Imma

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Men det går fortfarande inte att blunda för uppkomsten till överlämningen. Anledningen till att bruden överlämnades från första början var att hon inte var myndig och överlämnades från en vårdnadshavare till en annan. Det måste vi vara överens om?

Det jag inte förstår är hur vi ska kunna ändra den ursprungliga innebörden till att endast betyda att bruden gillar sin pappa. Denna förändring ska vi dessutom få igenom när en stor del av världens kvinnor faktiskt fortfarande blir överlämnade i ordets ursprungliga bemärkelse. Hur kommer dessa kvinnor att se på överlämningen i Sverige? Kommer de att förstå att "i Sverige är det bara en charmig grej, eftersom de har kommit så himla långt i sin jämlikhet", eller kommer de att se samma sak som händer i deras egna kulturer?

Vi hade ett par från ett land där tvångsgifte tyvärr är rätt vanligt fortfarande. De tycker att den svenska jämlikheten är helt fantastisk och att köra brudöverlämningsgrejen inför dem hade verkligen känts som ett hån.

Nej, jag tycker faktiskt inte att vi ska göra på samma sätt som USA, England eller Danmark här, utan stolt hålla fast vid vår tradition och vänta in att de andra länderna gör på samma sätt som vi så småningom.

kikel skrev 2009-11-02 16:24:26 följande:
    Det är extremt få länder där det betyder något i huvudtaget. Varför inte ändra på synen på det istället för att gömma sig för det? Blir det inte mer "tabu" då? Håller med att det är toppen att samkönade par har vigselrätt idag. Men det var en otrolig sak kyrkan genomförde detta är ett mycket mycket mindre och det kan dom inte tycker det är lite patetiskt. Själv kommer jag gå in med min far och är jätte glad för det.
  • Imma

Inte så länge bruden vill gifta sig i Svenska kyrkan som har en policy emot brudöverlämning. På samma sätt som man inte kan storma in i en moské och förvänta sig att få göra hur som helst, kan man inte heller göra det i svenska kyrkan.

091128 skrev 2009-11-03 15:43:25 följande:
    Saken är den att den här bruden vill bli överlämnad....då är det väl knappast så att hon för det känner sig förtryckt?? Det måste få vara brudens egna val, inte prästens.
  • Imma

Jag håller med dig i den här frågan! Om Svenska kyrkan anser att brudöverlämningen är någonting som man vill kämpa emot eftersom man anser att det är en solkig symbolik tycker jag att det är jätteviktigt att man visar enad front och tar avstånd emot det på alla håll. Annars blir det precis så knasigt som det är nu med brudar som söker upp präster som går med på överlämningen.

Tycker man inte att det är en viktig fråga, utan mer en fråga likt om det är okej med Star wars-låten som inmarsch eller inte, bör man väl kunna låta den enskilde prästen besluta.

Rufsas skrev 2009-11-03 16:30:53 följande:
    Men det är väl inget unikt för Svenska Kyrkan? Alla organisationer har väl förhållningssätt och policys som alla som arbetar där ska följa?
  • Imma

Låt bli tråden om du inte är intresserad av att diskutera!

kikel skrev 2009-11-03 16:42:03 följande:
    Varför ska folk lägga sig i vårat bröllop som vill gå in med våra fäder. inte klagar vi på er? och ingen ser det hela som något fönedrande för kvinnan i detta land. Låt oss vara
  • Imma

Jag har faktiskt inte sett någon som har hackat på någon. Tycker att det har varit en riktigt juste och nyanserad diskussion. Jag tror att det snarare handlar om att man tar det personligt om man har sett fram emot någonting och sedan får man höra att både präst och många andra inte tycker att det är speciellt fint. Då tycker man att man bli "hackad på" när det inte riktigt är fallet. Vet att jag kan reagera på samma sätt när jag sitter i den situationen.

kikel skrev 2009-11-03 16:45:07 följande:
    Det handlar om att man behöver inte hacka och hacka på andra hela tiden. Om ni inte tycker om det så låt bli själv. Trådstarten handlar inte om vad ni tycker utan om hjälp från andra som tycker lika dant
  • Imma

Inte om denna "vackra" handling har sitt ursprung i kvinnan som omyndig individ som lämnas över från en vårdnadshavare till en annan och detta tyvärr fortfarande är så det går till på många platser.

Anser jag..

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:06:02 följande:
    Tycker det är lustigt att SvK skulle säga nej till en sån sak. Äktenskapet är ju att man går ifrån sin familj för att bilda en ny, för att bli ett med varandra. Det är väl en vacker symbolisk handling om pappan leder in sin dotter? Lycka till med allt Anna! :D
  • Imma

Svenska kyrkan står upp för sina åsikter. Vill man gifta sig där måste man respektera SVK sätt att tolka bibel och övrig symbolik. Annars kan man leta reda på ett samfund som tycker mer likt en själv.

Jag förstår faktiskt inte varför det är just svenska kyrkan som ska anpassa sig hur som helst för att "betjäna". I andra samfund skulle man inte ens komma på tanken att stolpa in och be om samma sak som man ber svenska kyrkan om.

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:39:05 följande:
    Imma skrev 2009-11-04 09:22:44 följande:
    Men det är väl ändå inte det det handlar om idag? Här i Sverige? Man kanske borde se vad det handlar om för paret, som kyrka ska man ju kunna betjäna. Inte döma.
  • Imma

Frikyrkor om man är protestantiskt kristen. Annars finns det både katolska och den ortdoxa kyrkan samt ett helt gäng med andra religioner än kristendomen.

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:46:31 följande:
    Jaså? Vilka samfund pratar du om nu?
  • Imma

Nu förstår jag inte vad du menar! Det jag skrev var att jag är säker på att det går att finnas samfund bland frikyrkorna som inte har några problem med brudöverlämningar.

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:54:17 följande:
    Varför skulle de andra frikyrkorna ha sånt problem mot detta?
  • Imma

Tack! Det var just det som var min poäng, men uppenbarligen har jag fått grus i diskussionsmekanismen idag.

nano86 skrev 2009-11-04 09:59:21 följande:
    Det är inte säkert att de har men hennes poäng är ju just att man antalgigen inte skulle "kräva" ändring i vigeslaktien i just andra kykor. Skulle jag gifta mig i england eller danmark (där det är sed att bli överlämnad) så skulle jag rätta mig efter det eller avstå. Inte komma och kräva att jag absolut skulle gå in med min man om kyrkan och prästen där inte godkänner det. Mitt resonemang mot brudöverlämming är just att man kan itne kräva saker i gudstjäns, i en kyrka, av en präst. Antingen tar man det som det är eller så gifter man sig nån annanstans
  • Imma

Det är klart att man får ha önskemål, det hade vi och alla våra önskemål gick att uppfylla. Dock anser jag inte att man har rätt att få igenom vad som helst bara för att man är en betalande medlem av SvK och det är den uppfattningen jag får att många har. Säger prästen nej till brudöverlämning är det bara att gilla läget eller att gå till ett annat samfund. P

å samma sätt hade prästen kunnat säga nej till våra val av solosånger eller bibelstycken och då hade vi fått acceptera det, då det är prästen som i slutändan bestämmer hur vigselgudtjänsten utformas.

När det gäller brudöverlämningen finns det dessutom en uttalad policy att SvK inte ska tillåta den, då man inte vill ställa sig bakom den symboliken.

Summer2010 skrev 2009-11-04 10:07:08 följande:
    Ja det förstår jag mycket väl. Men det handlar ju inte om att göra en stor ändring här. De vill bara gå in på ett annat sätt. Och ja, kanske man ska gifta sej någon annan stans om man vill ha det annorlunda (vi gifter oss inte i SvK) men tycker det är konstigt att man inte ska få ha önskemål på hur det ska gå till när det är ens egen dag, de betalar väl ändå för att få göra detta? Sen kan man ju fråga varför folk i överhuvudtaget vill gifta sej i kyrkan mer än att det är en vacker byggnad och tradition.
  • Imma

Det är också en väldigt intressant diskussion. Kanske var vi kommit så långt i tråden nu att vi kan passa på att ta den också?

Min man gifte sig i svenska kyrkan trots att han inte är troende i den bemärkelsen för att det var viktigt för mig.

Annars tror jag att det är mycket tradition och vacker byggnad som är anledningen. Jag har även hört många som säger att kyrkan är ett rum som de uppskattar trots att de inte tror på Gud. Jag tror att mycket bottnar sig i hur vi själva väljer att definiera vår egen tro. Är man ateist blir det ju urkonstigt att gifta sig i kyrkan, men många har någon slags tro till en högre "makt" som de inte vill kalla Gud.

Jag anser att detär okej, så länge man respekterar att vigseln faktiskt är en gudstjänst och inte ber prästen tona ner gudsnacket och skippa psalmerna (som vissa tydligen gör).

För min man är det dessutom så fiffigt att han får Guds välsignelse trots att han inte tror på den. Det känns bra för mig.

Summer2010 skrev 2009-11-04 10:23:39 följande:
    Jag undrade vilka andra anledningar det finns till att man som ej kristen vill gifta sej i kyrkan mer än att det är tradition och en vacker byggnad.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...