Jag vill att pappa leder mig till altaret...
Men det går fortfarande inte att blunda för uppkomsten till överlämningen. Anledningen till att bruden överlämnades från första början var att hon inte var myndig och överlämnades från en vårdnadshavare till en annan. Det måste vi vara överens om?
Det jag inte förstår är hur vi ska kunna ändra den ursprungliga innebörden till att endast betyda att bruden gillar sin pappa. Denna förändring ska vi dessutom få igenom när en stor del av världens kvinnor faktiskt fortfarande blir överlämnade i ordets ursprungliga bemärkelse. Hur kommer dessa kvinnor att se på överlämningen i Sverige? Kommer de att förstå att "i Sverige är det bara en charmig grej, eftersom de har kommit så himla långt i sin jämlikhet", eller kommer de att se samma sak som händer i deras egna kulturer?
Vi hade ett par från ett land där tvångsgifte tyvärr är rätt vanligt fortfarande. De tycker att den svenska jämlikheten är helt fantastisk och att köra brudöverlämningsgrejen inför dem hade verkligen känts som ett hån.
Nej, jag tycker faktiskt inte att vi ska göra på samma sätt som USA, England eller Danmark här, utan stolt hålla fast vid vår tradition och vänta in att de andra länderna gör på samma sätt som vi så småningom.