Inlägg från: Summer2010 |Visa alla inlägg
  • Summer2010

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

passionsblomman skrev 2009-11-04 10:16:43 följande:
    Det är en ganska stor skillnad enligt SVK´s sätt att se det. Och uppenbarligen är innehållet i symboliken tämligen glasklart även bland dem som inte alls är aktiva i SVK. Nämligen att hela grejen tydligt innebär att man låter sig lämnas fårn en man till en annan. Vilket helt tveklöst kommer från en tid vi lyckligtvis lämnat bakom oss.Att SVK dessutom kan ses som föregångare i det att man i flera hundra år praktiserat en ordning där man och kvinna går in tillsammans är inte en småsak, utan något man vill värna om.Och nj, du betalar INTE specifikt för att just gifta dig. Det är inte en tjänst du köper utan en gudstjäns du deltar i. Det är precis den inställningen jag försöker vara med och förändra.Det är ingen som har några skyldigheter att låta dig göra "egna grejor" i något trossamfund.Och tycker man bara att det är en vacker byggnad, så finns et nog fler än du som undrar varför man väljer att gifta sig där.
    Fast om man inte är medlem i SvK och måste betala för att gifta sej där så blir det väl för giftermålet man betalar? Men som jag sagt ovan så förstår jag att de inte kan ändra på det om de har en policy om det hela. Klart det inte är nån som har skyldighet att låta mej göra egna grejer, men däremot tycker jag man ska vara öppen mot brudparets önskan. Men än en gång säger jag att jag förstår att om de har en policy så ska de naturligtvis inte gå emot den.

Jag undrade vilka andra anledningar det finns till att man som ej kristen vill gifta sej i kyrkan mer än att det är tradition och en vacker byggnad.
  • Summer2010

Behöver inte svara på min fråga här, ska inte stjäla Annas tråd. Kan starta en ny sen.

• Summer2010
    passionsblomman skrev 2009-11-04 10:50:11 följande:
    Jag håller med Imma här att säga såkaer som att man vill att gudssnacket ska tonas ner och att man istället ska prata om vad som PARET tycker är fint eller bra och ta bort psalmer etc är verkligen inte ok.Däremot, när vissa säger att man inte borde få gifta sig i kyrkan om ma inte är "bekännande kisten" som det ibland uttrycks, då håller jag INTE med.Av den enkla anledningen att det åligger prästen att upprätthålla gudstjänsten och följa gudstjänstordningen.DÄREMOT kommer det inte överhuvudtaget an på honom eller någon annan männiksa att bedöma en annan persons relation till Gud. Det är BARA Gud som kan se hjärtat och vad som till fullo finns inom en människa.Vad som sker mellan människa och Gud i en gudstjänst kan vi andra inte veta något om.Därför måste det absolut räcka att man själv frivilligt kommer till kyrkan, med respekt för vad som försiggår där.
    Ja sa inget illa menat till någon :) Bara var nyfiken
  • Summer2010
    passionsblomman skrev 2009-11-04 12:38:35 följande:
    Det tog jag det inte som heller. Vill bara själv vara extra tydlig med att jag inte håller med de som tycker att dörren ska vara stängd för vissa. Det har förekommit sådana uttalanden här på forumet, så jag tycker det är viktigt att förmedla min inställning.
    Ja, som kyrka är det ju viktigt att man välkomnar alla, annars går man ju emot det man säger sej tro på
  • Summer2010
    Duchess skrev 2009-11-04 12:57:24 följande:
    Det beror väl i och för sig på hur man tolkar Bibeln. Det finns ju passager i Bibeln som talar om att vissa personer inte ska vara välkomna i en församling. Hur man sedan tolkar och applicerar dem skiljer ju från församling till församling. Jag har t ex homosexuella vänner som blivit avvisade från en frikyrkoförsamling här hemma i Sverige. Deras barn var inte heller välkomna till församlingens barnverksamheter.
    Fast den tydligaste grunden i en kristen tro är ju att alla har samma värde och att alla är älskade av Gud. Vet inte hur man kan tolka det fel.
  • Summer2010
    Duchess skrev 2009-11-04 13:05:13 följande:
    Ja, men om jag nu ska leka djävulens advokat för en stund så står det också att vissa personer ska man inte välkomna till sin gemenskap. Alla kan ju vara älskade av Gud utan att få vara med i en församling (så tror jag att de resonerar).
    De som inte vill följa Jesus behöver ju inte heller gå i kyrkan, men alla är välkomna och alla är älskade av Gud.
  • Summer2010
    feministbrud skrev 2009-11-04 14:19:06 följande:
    Det spelar roll för att idén inte är tagen ur luften som jag skrev. Kan gamla seder verkligen användas i nytt syfte när de har så stark betydelse för så många? Och VAD bettyder det för dig, tex?Och jag kommer inte att vara på Annas bröllop, men jag ahr varit på ett bröllp med brudöverlämnign. Det var verkligen hemskt, men väluppfostrad som jag är så påpekade jag det så klart inte. Men det var skönt när spektaklet till vigsel var över, så kände alla det som satt där jag satt (typ 15 personer som var vänner till brudgummen).
    Det är ju väldigt dumt att man inte kan acceptera att andra har olika syn och åsikt på en sak. Nu är det så att kyrkan har en policy och jag förstår att de inte kan gå emot den, men att kalla en vigsel för spektakel bara för att de gjorde det olikt än vad du själv skulle gjort det är bara dumt. Jag kanske inte gillar en särskild låt för den betyder en dålig sak för mej, men inte kommer jag se ner på brudparet eller vigseln för att de valt den? Och som sagt, det KAN faktiskt betyda en helt annan sak för dem som par! Tro det eller ej...
  • Summer2010
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 15:06:27 följande:
    En vigsel med kvinnofientliga inslag som brudöverlämning kan med fördel kallas för just spektakel.
    Men det är inte det för det här paret. De har bakgrund från andra kulturer där det betyder en annan sak. Kolla med Anna, vill de göra detta som ett kvinnofientligt inslag? Nej, tror inte det. Jag förstår att det kan vara svårt om man kanske har upplevt kvinnofientliga inslag i livet på något sätt, men om de och hela deras släkt ser på det på ett annat sätt så kom inte och påpeka att de skulle vara kvinnofientliga! Trångsynt man kan vara ibland då..
  • Summer2010

Det går inte att jämföra med detta. Vem är det som tar illa upp för att hennes pappa leder in henne i kyrkan?

• Summer2010
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 15:20:52 följande:
    Alla som kan sin historia?
    Om hon frågat alla som ska närvara på bröllopet och de tycker det är helt okej, varför skulle de inte kunna göra så? Så du menar att man ska ta hänsyn till alla andra som inte ens ska vara där?
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...