Inlägg från: Rufsas |Visa alla inlägg
  • Rufsas

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 16:23:37 följande:
    Jag löjlar mig inte, det var min tolkning.Men du menar att de enbart ska ta ett enhälligt beslut i den här frågan?Vem ska bestänmna? Jag förstår inte alls hur du menar.
    Men det är väl inget unikt för Svenska Kyrkan? Alla organisationer har väl förhållningssätt och policys som alla som arbetar där ska följa?
  • Rufsas
    passionsblomman skrev 2009-11-03 16:26:45 följande:
    Okej, det var ju skillnad. Även om jag inte håller med om att de får skit här heller iofs.Att någon har en åsikt eller uppfattning om något innebär ju inte att man kastar skit.Däremot kan jag förstå att det i viss mån känns jobbigt att stå inför att många inte håller med eller ifrågasätter.Ändå är det väldigt viktigt ATT vi pratar högt om olika saker, även om det inte alltid är bekvämt och myspysigt.Särskilt om man upplever att det föreligger missuppfattningar som man vill belysa.Att man "som betalande medlem av SVK" skulle ha rättigheter i fråga om utformandet av gudstjänstordningen, är ett lysande exempel på en sådan missuppfattning.Just på ett forum som detta finns det stor anledning att förklara hur de verkligen ligger till. Där har man ju själv chansen att lyssna på tex Burre Präst, eller låta bli.
    Jag är den första att skriva under att det inte alltid ska vara myspysigt. Upplever dock att det bedrivits lite häxjakt och det är ju aldrig trevligt.

Tycker för övrigt också att det är konstigt med argument som du beskriver (jag betalar till SvK, alltså ska jag bestämma). Kul att vi är överens om något.
  • Rufsas
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 15:23:01 följande:
    Hur många kvinnor har dött under manligt förtryck och dör än idag?Hur många judar dog under andra världskriget?
    Fruktansvärt lågt att jämföra detta med judarna under andra världskriget.
  • Rufsas

Panzertjofräs: Jag hoppas att du förstår varför vi blir upprörda av din jämförelse om judar?

• Rufsas
    feministbrud skrev 2009-11-04 16:54:08 följande:
    Jag kallar det för ett spektaklel för att det kändes så för mig.
    Exakt! Det känns så för DIG. Det känns dock inte så för några andra av oss och då ber vi er bara att respektera det.

Det finns massor av saker som andra gör som känns som ett spektakel för mig. Självklart ska man kunna ha en öppen dialog, men någonstans borde man ändå respektera att alla inte känner samma sak. Jag tror att jag talar för många i tråden när jag säger att vi inte känner att vi får den respekten.
  • Rufsas

Jag mår på riktigt illa av ditt inlägg. Så fruktansvärt omdömeslöst att blanda in judar och andra världskriget i denna debatt. Jag antar att du bara är ute efter att provocera.

Panzerfaust skrev 2009-11-04 17:45:16 följande:
    På vilket sätt?Frågan kvarstår.Hur många judar dog under andra världskriget?Hur många kvinnor har dött och dör dagligen för att de är kvinnor och lever under ett manligt förtryck?Ska man bli förbannad när man ser folk vifta med hakkorsflaggor? Självklart.Ska man bli förbannad för att någon vill ha en direkt kvinnofientlig symbol vid ett bröllop, något som är så besudlat med andra kvinnors blod och tårar? Självklart.Det systematiska förtryck och folkmord kvinnoförtrycket i världen har dödat bra många fler än de ca 6miljoner judar som dog 1933-45.Symboliken i brudöverlämning är defekt och avskyvärd, jämförelsen med symboliken i svastikan och andra systematiska övergrepp är klart gångbar.
  • Rufsas
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 17:57:08 följande:
    På vilket sätt?Hade det känts bättre om jag tagit folkmordet i Rwanda?Jag tror du missar poängen fullständigt.Kvinnor dör i hela världen varje sekund för att de lever under ett förtryck som baseras på deras kön, är det då rimligt att vi som bor i ett fritt land "adopterar" en sedvänja som enbart har negativ betydelse och symbolik bara för att vi tycker oss kunna tolka om den till något eget och lite hollywood-gulligt?
    Och jag tycker såklart att det är du som missat hela poängen. Min mamma betyder mycket för mig och därför vill jag ha henne vid min sida innan jag ska vigas. Jag ska dock inte gifta mig i kyrkan så redan där kan vi ju lämna just den diskussionen. För övrigt så för min del får min fästman mer än gärna gå in med någon av sina föräldrar eller något syskon.

För mig är inte "överlämning" (God, I hate that word) en symbolhandling. Jag förstår att det har varit så tidigare men betyder det verkligen samma sak idag? Inte enligt mig. Jag tycker att man som kvinna kan visa på jämställdhet på många andra sätt, exempelvis på sin arbetsplats.
  • Rufsas

Okej, en ärlig fråga med ärligt uppsåt till alla er som tycker det är fel med "brudöverlämning":

Tror ni att ni kan förändra någons åsikt med era argument här inne i tråden?

Vill inte provocera, utan jag är verkligen nyfiken vad som driver er.

• Rufsas
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 18:12:17 följande:
    Ummmmm va?För att kunna påstå att vi adopterat en muslimsk sed ska ju rimligtvis svenskar tagit sedan till sig och göra detsamma. Det du beskriver är ju att muslimer i Sverige gör precis som de alltid gjort.
    Och där faller ditt argument pladask. Då kan vi gifta oss "som vi alltid har gjort".
  • Rufsas
    kikel skrev 2009-11-04 18:11:59 följande:
    Jag blir mer och mer för brudöverlämning hur mer folk pratar imot det tror jag... haha
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...