Panzerfaust skrev 2009-11-04 17:57:08 följande:
På vilket sätt?Hade det känts bättre om jag tagit folkmordet i Rwanda?Jag tror du missar poängen fullständigt.Kvinnor dör i hela världen varje sekund för att de lever under ett förtryck som baseras på deras kön, är det då rimligt att vi som bor i ett fritt land "adopterar" en sedvänja som enbart har negativ betydelse och symbolik bara för att vi tycker oss kunna tolka om den till något eget och lite hollywood-gulligt?
Och jag tycker såklart att det är du som missat hela poängen. Min mamma betyder mycket för mig och därför vill jag ha henne vid min sida innan jag ska vigas. Jag ska dock inte gifta mig i kyrkan så redan där kan vi ju lämna just den diskussionen. För övrigt så för min del får min fästman mer än gärna gå in med någon av sina föräldrar eller något syskon.
För mig är inte "överlämning" (God, I hate that word) en symbolhandling. Jag förstår att det har varit så tidigare men betyder det verkligen samma sak idag? Inte enligt mig. Jag tycker att man som kvinna kan visa på jämställdhet på många andra sätt, exempelvis på sin arbetsplats.