Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Tja om man förbjöd försäljning av sushi kanske, men då får jag laga den själv.

Det är ju inte frågan om förbud av brudöverlämning överallt, utan bara en förstärkning av något som redan rekommenderas. Jag känner som jag tidigare har sagt en präst som tillåter överlämningar efter påtryckning, men han skulle må mycket bättre om han hade ett förbud att hänvisa till och därmed kunna säga nej.

Det finns dessutom andra religiösa samfund där överlämning är det normala och ovanpå det finns även alternativet med borgerlig vigsel.

Chris24 skrev 2009-11-03 18:51:40 följande:
    Nej,blev fel.. vad skulle göra er förbannade om det förbjöd, något ni är för då alltså mena jag
  • Aleta

Det vill jag också gärna veta!

Duchess skrev 2009-11-03 18:57:45 följande:
    Var i Bibeln menar du att du hittar stöd för att hindra homosexuella från att gifta sig i kyrkan?
  • Aleta

Kanske om man förbjöd homosexuella att gifta sig i kyrkan?

ario skrev 2009-11-03 18:59:24 följande:
    undrar jag också..
  • Aleta

Nej, absolut inte!
    Bara en trist och omodern symbol som för oss längre ifrån jämlikhet (för min del).

ario skrev 2009-11-03 19:00:51 följande:
    För många härinne är brudöverlämning lika med SYND! hahah
  • Aleta

Oj, jag trodde att jag redan hade kommit med bra argument, men det kanske var för 14 trådar sedan?

ario skrev 2009-11-03 19:05:12 följande:
    Men tror du att ämnet är så intressant att man kommer i framtiden förbjuda det?Man förändrar bara ifall det finns intresse, du ser ju själv, homosexuella fick ju inte gifta sig, men så ändrade man på lagen när många ville det. Men det gäller ju inte i alla kyrkor,Vill du förbjuda brudöverlämningen så är chansen stor om du och andra gick ihop och klagade tillräckligt, men det skulle bara ske i svenska kyrkan. Så frågan är, hur mkt vill du förändra, bara i sverige eller hela världen? då måste du komma med bra argument.
  • Aleta

Ja, tack och lov, annars skulle en hela massa frisörer bli arbetslösa och även modeindustrin om alla skulle ha fotsida kläder osv.
    Stenhuggarna skulle ha det bra förstås och utveckla kastvänliga stenar, kanske i olika färger för de modemedvetna?

JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:29:25 följande:
    Du svara inte på en enda av mina frågor.Absurdt att kyrkan skulle behöva leva efter ditt sätt att se på kristendommen. Kyrkan ändras varje år, och tack och lov för det.
  • Aleta

Om alla samfund förblev där de var när de startades så skulle vi inte ha det så himla kul idag!
    ALLA har ändrat sig mer eller mindre. Bibeln och övriga skrifter skrevs när man inte visste så mycket om världen, nu vet vi mer och därför behöver de anpassas. Om de hade kommit till idag så hade det stått helt andra saker så klart.

ario skrev 2009-11-03 19:32:43 följande:
    Men Sötaste skribent, endast svenska kyrkan ändrar sig efter mode, inte andra samfundInte ser du att andra samfund har ändrat sig? tack o lov!!!!Halleluja!!!!:)
  • Aleta

Men Passionsblomman var väl inte aggresiv?
    Jag tyckte att hon sammanfattade det hon hade uppfattat som var motsägelsefullt i vissa uttalande.

Jag hade faktiskt också funderat på att säga något om "lilla du" och "söta du" för att det är så onödigt, men jag hade inte tänkt ut hur jag skulle formulera mig på ett diplomatiskt sätt. Nu när det ändå är uppe så passar jag därför på att berätta att trots att det inte var riktat mot mig så ger det mig en negativ bild av den som skrev det och det är väl onödigt?

Chris24 skrev 2009-11-03 20:10:31 följande:
    Ursäkta men vem pratade med dig? Jag kan bete mig väldigt ordentligt och uppföra mig i diskussioner,debatter,trådar,forum o vad som så vem är DU o peka o försöka läxa upp mig?Sköt dig själv o ge din åsikt,ja. Precis som jag gjorde men bestäm inte över hur jag ska göra eller inte göra eller säga eller inte säga är du väldigt snäll.Kom inte här och spela överlägsen eller bättre, du har din åsikt och jag har min. Snacka om att komma in mitt i en tråd och bete sig både fult och omoget, jag snackade i allmänheten och det fick jag göra sist jag kollade reglerna på BT.Det jag skrev till "lilla du" var en gång till JuliaAmelia och det är för att hon alltid hetsar och ska bete sig illa i sina inlägg, ja, kaxigt, ENLIGT MIG. Och där reagerade jag.Och vill jag diskutera Svenska kyrkan eller RYSKA kyrkan så tro fan jag kommer o göra det också, så lägg ner själv.Jag diskuterade allt o allting som jag ville, sen vida jag betalar till sVK eller inte vet inte du så snacka inte innan du vet fakta.Att jag dessutom frågade en massa var för att jag var nyfiken på allas åsikter, jag högg inte och jag angrepp inte och jag blev då inte aggressiv förens du kom in just nu o skrev.Alla andra, ha en trevlig kväll!
  • Aleta

Inlägg 349: "Sötaste skribent", kanske kan tolkas lite åt samma håll?

Men det är egentligen ointressant, vi kan väl försöka att hålla oss på en trevlig nivå och fortsätta att diskutera dessa intressanta frågor!

ario skrev 2009-11-03 20:22:00 följande:
    Konstigt att plötsligt blev mina inlägg och dina inlägg skriva av samma person. Ingen av oss skrev lilla du, eller hur.För att vi delar många åsikter? tråkigt att man inte kan diskutera utan påhopp.
  • Aleta

Men är det någon som vänder sig till TS personligen?

Hon fick ju svar på sina frågor i början av tråden, nu har diskussionen fortsatt helt enkelt. Ingen pratar väl ändå om någon specifik person?

Gäster på bröllop är inte så elaka att de säger något till brudparet, men jag har själv blivit vittne till hur gamla tanter och släktingar ganska upprört diskuterade en vigsel de varit på med brudöverlämning. De manglade till och med prästen, som sa att han ahde upplyst om att det var kvinnoförnedrande. Han fick ändå skulden. "Du kan inte ha varit tillräckligt tydlig! X är en så trevlig och klok flicka så hon skulle aldrig gjort detta om hon hade vetat. Vi vet ju alla att hon står nära sin far ändå".
    De kom även överens om att aldrig nämna vad de tyckte om detta för X eftersom de inte ville förstöra hennes minnen av dagen, men deras minnen var definitivt förstörda.
    Och vad gäller prästen som egentligen inte ville ha överlämning från början så kan man ju bara konstatera att hur man än vänder sig så har man rumpan bak.

ario skrev 2009-11-03 20:32:24 följande:
    En sak som jag tycker är tråkigt att man ska göra en höna av en fjäder, vill tösen bli överlämnad av hennes far varför ska icke bokstavligt "stenas till döds" här på forum?Om bruden inte har tänkt eller funderat på att det kan förknippas med kvinnoförtryckt eller heller inte hennes gäster, vem är det då som skadas? Ni? och inte kommer hennes gäster peka på henne när hon går in med sin far" skit kolla in bruden som kvinnoförtrycks av den manliga rasen"
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...