Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Jag tycker att det är både normalt och roligt att t ex brudöverlämning debatteras. Att vara emot (eller för) brudöverlämning betyder ju inte att man är emot personen som önskar att överlämnas. Det gäller att skilja på sak och person.

För mig är det intressant att vi som är emot brudöverlämning ska tycka att det är OK när det påstås att vi är diktatorer, att vi hoppar på personer (inte sakfrågor), att vi är trångsynta osv.

JT2010 skrev 2009-11-03 21:19:48 följande:
    Det är pinsamt att folk som är negativa till brudöverlämning verkar predika så de som är för ska ändra sin åsikt. Det finns lixom inte den minsta lilla förståelse för att brudöverlämningens innebörd kan ha utvecklats och förändrats. Ja TS fick svar på sin fråga men samtidigt blev hon ju indirekt påhoppad av hela diskussionen. Hon fick ju väldigt tydligt påpekat av MÅNGA personer hurfel det är med brudöverlämning. Dessutom klagades det högljutt på tipsen hon fick så vilken nytta gjorde det?
  • Duchess

Va? Du menar väl inte att vi i 40-trakten skulle tycka lite annorlunda?

Aleta skrev 2009-11-03 22:22:08 följande:
    Eller är det åldersskillnad och inte kulturella skillnader som gör att vi tolkar det olika?
  • Duchess

Det beror väl i och för sig på hur man tolkar Bibeln. Det finns ju passager i Bibeln som talar om att vissa personer inte ska vara välkomna i en församling. Hur man sedan tolkar och applicerar dem skiljer ju från församling till församling. Jag har t ex homosexuella vänner som blivit avvisade från en frikyrkoförsamling här hemma i Sverige. Deras barn var inte heller välkomna till församlingens barnverksamheter.

Summer2010 skrev 2009-11-04 12:51:52 följande:
    Ja, som kyrka är det ju viktigt att man välkomnar alla, annars går man ju emot det man säger sej tro på
  • Duchess

Ja, men om jag nu ska leka djävulens advokat för en stund så står det också att vissa personer ska man inte välkomna till sin gemenskap. Alla kan ju vara älskade av Gud utan att få vara med i en församling (så tror jag att de resonerar).

Summer2010 skrev 2009-11-04 13:02:05 följande:
    Fast den tydligaste grunden i en kristen tro är ju att alla har samma värde och att alla är älskade av Gud. Vet inte hur man kan tolka det fel.
  • Duchess

Jag tycker också att liknelsen är relevant. Varför reagerar vi så starkt på t ex svastikor? Jo, för att symbolen är så starkt kopplad till nazismen för de allra flesta av oss.

Vi som reagerar starkt på symbolen brudöverlämning gör det för att den är kopplad till kvinnoförtryck och ägande. Det är ingenting som är ett avslutat skede i historien. Kvinnors värde är på många ställen runtom jorden riktigt usel, i vissa fall saknar hon helt värde.

Varför skulle utifrån det bli mindre upprörd av brudöverlämning än av svastikor?

• Duchess

Du har bestämt att brudöverlämning betyder en helt annan sak?

Om inte annat så borde du kunna dra slutsatsen att brudöverlämning för många människor betyder precis samma sak som den alltid gjort. Därav upprördheten.

Summer2010 skrev 2009-11-04 17:59:02 följande:
    Det är ofta så, antar jag, på såna här diskussionsforum. Just den här handlingen är något som idag betyder en helt annan sak. En flagga med ett hakkors kommer aldrig kunna ändras. Sen är väl flaggan en starkare symbolisk bild än brudöverlämningen?
  • Duchess

Du menar att det inte spelar någon roll vad enskilda människor gör? Det tror jag. Allt vi gör påverkar andra. Väljer du brudöverlämning så gör du ett minnesavtryck hos andra människor. På samma sätt gjorde jag ett sådant när jag gick in med min blivande man.

För övrigt är det ju märkligt att inga kvinnor verkar vilja ära sina mödrar när de gifter sig. Och inte verkar männen vara intresserade av att ära varken mor eller far...

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:05:53 följande:
    Men varför ska någon, som ser den på ett annat sätt, inte kunna göra så på deras egna bröllopsdag? Ingen annan som inte ser det som dom gör ska vara där. Och ja, det finns andra betydelser, som inte jag hittat på. Vissa ser det till exempel som att pappan på så sätt ger sin välsignelse till äktenskapet. Eller så är det ett sätt att "ära sin far" på. Kanske man varit nära sin pappa och tycker det är en fin gest mot honom?
  • Duchess

Men vad är poängen i att försöka kämpa för att en sed med så solkig historia som brudöverlämning ska ändra innebör, när vi redan har en fin vigselsed i Sverige som avspeglar att män och kvinnor är lika mycket värda och har samma rätt att själv välja partner?

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:15:21 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:08:20 följande:
    Det är väl upp till var och en? Mammorna har ju ofta en stor del i det hela på andra sätt. Kanske låter man brudgummens mamma föra fram honom först?Och är det inte bra att man vill ändra på en tidigare dålig sed till något nytt? Lämna det dåliga bakom? Inte är det så att vi som kanske vill bli överlämnade av pappa ser ner på kvinnor? Kanske det skulle vara dumt om man gick ut med det i TV och gjorde en stor grej av det, men nu handlar det om familjen och släkten, som alla tyckte det var ok. Min fästman är engelsman och där är de vana med att pappan för fram bruden så därför pratar vi om att ha det så.
  • Duchess

Jag vet att det finns personer som ändrat uppfattning om brudöverlämning efter att här på BT ha blivit upplysta om vad seden innebär. Så även om just du inte ändrar dig kanske någon annan gör det.

Det finns många frågor som engagerar mig. Allt från djurrättsfrågor till föräldraförsäkring, brudöverlämning och räntepolitik. Det går utmärkt att vara engagerad i flera saker samtidigt. För mig hänger dessutom alla dessa saker ihop.

Rufsas skrev 2009-11-04 18:08:49 följande:
    Okej, en ärlig fråga med ärligt uppsåt till alla er som tycker det är fel med "brudöverlämning":Tror ni att ni kan förändra någons åsikt med era argument här inne i tråden?Vill inte provocera, utan jag är verkligen nyfiken vad som driver er.
  • Duchess

Intressant att höra om någon som gått in med sin mamma! Fanns hennes pappa med i bilden?

Menar du att ingen ska ha rätt att säga något om andras sätt att agera? Det låter inte helt genomtänkt.

kikel skrev 2009-11-04 18:19:45 följande:
    Min vännina gick in med sin mamma och inte med sin pappa så vist finns det dom som gör det. Tycker bara att alla kan få göra som dom vill utan att ha andra som har synpungter på vad dom gör eller lever.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...