Inlägg från: Chris24 |Visa alla inlägg
  • Chris24

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Oj! Läste Aletas inlägg nu, jag blev absolut inte arg,ledsen eller irriterad som du kanske tog det som, jag sa bara min mening tillbaka om hur jag kände det och min åsikt. OM den framstod som "hård & aggressiv" så beklagar jag, krävs mer än så för att jag ska bli arg!

Fast jag ska erkänna en sak,en gång höll jag på o hoppa på en kille i min klass i gymnasiet, en riktig mansgris som sa att min kompis som är homosexull o kom ut tidigt med detta "hade en sjukdom som kallades homosexuell o borde kunna botas med alvedon, precis som alla kvinnor ska lära sig o hålla flabben,stå i köket o laga mat samt sära på benen när vi män begär det", då fick man hålla mina ben & armar för dem inte skulle träffa honom hårt! Insåg.. att kanske hade jag en liten sån där feminist i mig?

• Chris24
    AnnaS82 skrev 2009-11-04 00:30:38 följande:
    Jag är kvar... :)Orkar bara inte vara med att diskutera längre. Jag vet vad jag o min blivande man vill, jag vet hur jag ser på det, jag vet hur mina gäster (var av 50% är från England) tänker o tycker om detta...o vi ser inget negativt i det. Så nu väntar vi på att få tag i prästen som ska viga oss, se vad hon säger...o sen går vi vidare mot en härlig dag.
    Åh! Grattis!

Hoppas allt löser sig till det bästa för er Anna
  • Chris24
    passionsblomman skrev 2009-11-03 23:00:48 följande:
    Chris, jag tycker nog att du pasade på att säga en hel del mer än bara din personliga mening. Egentligen skulle man kunna sammanfatta hela ditt inlägg med ett mångordigt "håll käften på dig för du ska inte komma här och komma"Det är också efter den typen av inlägg som jag anser att det kanske kan passa med ordet "ursäkta" i början av sitt nästa inlägg. Dessutom är det kanske mig du sak försöka övertyga om att du inte är arg, inte Aleta i första hand. För som du skriver och uttrycker dig i detn här texten, så är jag inte alldeles säker på att du inte helst skulle lappa till mig.Läs vad du skrev egentligen:"Ursäkta men vem pratade med dig? Jag kan bete mig väldigt ordentligt och uppföra mig i diskussioner,debatter,trådar,forum o vad som så vem är DU o peka o försöka läxa upp mig?Sköt dig själv o ge din åsikt,ja. Precis som jag gjorde men bestäm inte över hur jag ska göra eller inte göra eller säga eller inte säga är du väldigt snäll.Kom inte här och spela överlägsen eller bättre, du har din åsikt och jag har min. Snacka om att komma in mitt i en tråd och bete sig både fult och omoget, jag snackade i allmänheten och det fick jag göra sist jag kollade reglerna på BT.Det jag skrev till "lilla du" var en gång till JuliaAmelia och det är för att hon alltid hetsar och ska bete sig illa i sina inlägg, ja, kaxigt, ENLIGT MIG. Och där reagerade jag.Och vill jag diskutera Svenska kyrkan eller RYSKA kyrkan så tro fan jag kommer o göra det också, så lägg ner själv.Jag diskuterade allt o allting som jag ville, sen vida jag betalar till sVK eller inte vet inte du så snacka inte innan du vet fakta.Att jag dessutom frågade en massa var för att jag var nyfiken på allas åsikter, jag högg inte och jag angrepp inte och jag blev då inte aggressiv förens du kom in just nu o skrev.Alla andra, ha en trevlig kväll!"Jag tycker du låter både skitförbannad och upprörd.
    Då kanske det var du helt enkelt som missförstod mig och tog mig på fel sätt, för jag ser inget fel i mitt inlägg, jag ser många fel i några av dina inlägg men jag sa inget om dem,för det är dina åsikter, inget mer med det.
  • Chris24

En fråga bara, är osäker på den fronten nämligen.

Om ens ena partner är döpt, inte den andra, kan man båda gifta sig i den svenska kyrkan ändå? Eller måste båda vara döpta?

Det är nämligen annorlunda i den katolska kyrkan på den frågan så därför undrar jag.

• Chris24
    Aleta skrev 2009-11-04 08:42:18 följande:
    Det räcker med att den ena är medlem i SvK för att få vigas där.
    Okej, då vet jag. Tack!
  • Chris24
    passionsblomman skrev 2009-11-04 08:49:40 följande:
    Du kallar mitt beteende "fult och omoget" och bjäbbar om att jag skulle "spela överlägsen eller bättre" och så vidare ett helt långt inlägg. Om du kallar det att bara säga din åsikt så får du nog tänka om lite och se över hur du använder språket. Det där var ett utbrott som var alldeles tillräckligt gapigt för att det skulle höras lång väg.Det är bara att läsa innantill.Och du får nog tåla att andra reagerar på dina ordval -som jag gjorde i fråga om ditt "lilladuande" om du ska vara med i diskussioner. Det är inte automatiskt ett påhopp, utan faktiskt ett teckan på att man ens bryr sig att ta den andre på allvar.Ord väger tungt. Därför ska man välja dem med omsorg, och många gånger kan man få förklara sig vidare, för man gör sig inte alltid förstådd fullt så väl som man tror.Det kommer inte an på dig eller dina polare att sitta och hojta åt andra att de tror att de är bättre, är kaxiga eller annat som inte är ett dugg sakligt. Det märkliga är att det visst går att vräka ur sig den här typen av saker från "er sida" medan de som inte håller med er inte ens ska märka orden ni själva skriver. För då är man visst en överlägsen besservisser som märker ord. Alternativt trögfattad så man inte förstår vad ni egentligen menar. Eller bara för "trånsynta" för att fatta något. Det är dessutom en tämligen enkel utväg när man sagt saker man kanske borde tänkt över ett varv till innan man klämde ur sig attlägga ansvaret påmottagaren "tar du illa upp så är det för att du missförstått och tagit mig på fel sätt"Du skriver också att "jag blev inte aggresiv förrän nu när du kom in" och det går dåligt ihop med att du försäkar Aleta om att du alls icke var arg.Jag tycker du verkar bli vrålförbannad. Även nu idag när jag än en gång läser vad du skrev.Det kan man bli, och det har hänt mig också på forumet under min tid att jag inte lika duktigt som Aleta raderat utan postat. Det är de gångerna bätte att säga det än att påstå att det minsann bara var en åsikt.innerst inne vet du ju att du ville klmma till mig så jag skulle "sköta mig själv och inte lägga mig i"Hur man nu kan lägga sig i en öppen diskussion.Anledningen att jag tjatar om det här är att jag tycker det är ganska signigfikativt för din med flera andras debatteknik, och den är ganska påfrestande när man försöker bena i sakfrågor av olika slag.
    Alltså, jag är hemskt ledsen men jag orkar inte ens svara dig ärligt talat men tack för ditt inlägg.
  • Chris24
    Summer2010 skrev 2009-11-04 14:23:05 följande:
    Det är ju väldigt dumt att man inte kan acceptera att andra har olika syn och åsikt på en sak. Nu är det så att kyrkan har en policy och jag förstår att de inte kan gå emot den, men att kalla en vigsel för spektakel bara för att de gjorde det olikt än vad du själv skulle gjort det är bara dumt. Jag kanske inte gillar en särskild låt för den betyder en dålig sak för mej, men inte kommer jag se ner på brudparet eller vigseln för att de valt den? Och som sagt, det KAN faktiskt betyda en helt annan sak för dem som par! Tro det eller ej...
    Det var det bästa jag har hört, håller totalt med dig, bra skrivet.
  • Chris24

Överlämning i kyrkan jämnförs alltså med judarna från 2:a världskriget? Oj?

• Chris24
    Blushingbride skrev 2009-11-05 11:58:24 följande:
    Jag har redan bestämt att min pappa ska lämna över mig, sedan vad svensk sed säger det är totalt irrelevant för min vigsel. Däremot har jag valt att inte gifta mig i kyrkan eftersom deras värderingar om några är kvinnoförnedrade, det finns fortfarande kvinnliga präster som motarbetas och prästerna kan välja om de ska viga homosexuella eller inte.
    Så prästerna har fortfarande möjligheten att tacka nej till att viga homosexuella? Det förstod jag inte nu i det nya som trädde fram för homosexuella.

Ska du vigas borgligt eller?
  • Chris24
    didis skrev 2009-11-05 12:20:10 följande:
    Präster, om jag förstått det rätt, har alltid rätt att vägra viga par, oavsett anledning. De har ingen skyldighet att viga NÅGOT par däremot har församlingen skyldighet att hitta en annan präst i sådana fall.
    Aha! Där ser man, mer än vad jag visste faktiskt, man lär sig något nytt varje dag visserligen

Kanske kan kolla med dig, jag vet nu att ena måste va döpt i kyrkan för att kunna vigas där, båda behövde inte va det, men om jag är döpt i mitt hemland men har papprena och allting för detta och konfermerades i kyrkan här, är det nåt problem tror du att vigas i svenska kyrkan då? Jag kollar lite för i den katolska kyrkan har jag nu fått reda på att båda ska va döpta, så min fästman måste döpas isf.
  • Chris24
    feministbrud skrev 2009-11-05 16:11:36 följande:
    Jag är ganska säker på att det räcker med att den ena är medlem i sv kyrkan.
    Okej,även om man inte är döpt i Sveriges kyrka?
  • Chris24
    didis skrev 2009-11-05 16:23:42 följande:
    Visst är det så att det ingalunda krävs att man är döpt, bara en är medlem i kyrkan??All min kyrkliga kunskap har jag hämtat i prästtråden, jag är varken religiöst eller kyrkligt lagd.
    Hahaha, I see

Jag är medlem i den svenska kyrkan och som sagt konfermerad och allt där men jag ska nog vigas (var det tänkt först) i den katolska kyrkan pga min kultur & religion då, fast min fästmans bakgrund är ju muslimsk (hans mamma är dansk) och han är inte döpt o i den katolska måste båda vara döpta fick jag reda på, jag vet faktiskt inte om han har nåt emot o döpas, jag har inte tagit upp det men iom han är inte ett dugg religiös så tycker jag det är, jag vet inte, lite elakt och kräva honom på att döpas för att vi ska vigas i den kyrkan, inte ens hans egna kyrka om du förstår vad jag menar? Haha, lite flummigt men ändå.
  • Chris24
    passionsblomman skrev 2009-11-05 16:29:17 följande:
    Länk till prästtråden:www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.htm...Och ja, det räcker att en av er är medlemmar.Jag tror dessutom att det är så att SVK inte "underkänner" ett dop som ett annat kristet samfund utfört, medan Katolska kyrkan har en annan process om man vill bli medlem där istället.
    Jag ska fråga där inne då, visste inte den fanns faktiskt, eller har jag bara inte lagt märke till den.

Nja, inte riktigt sant där då både jag och min bror fick problem med att konfermationen när vi inte var döpta här i Sverige men i en kristen, katolsk kyrka. Vi hade inte papprena för min bror här (eller kunde inte finna dem riktigt, jag kommer inte ihåg hur det var) och då fick han inte konfas om inte dem dök upp eller att han döptes i kyrkan igen med vår konfermand präst som vi hade då.

Fast vi hittade papprena så slutet gott.
  • Chris24
    feministbrud skrev 2009-11-05 16:51:58 följande:
    Men om han är döp i en katolsk kyrka så kan man väl inte bara sådär konfirmera sig i en protestantisk kyrka? Det är ju inte samma sak. Eller har jag missförstått dig?
    Det var inga problem för någon av oss iaf, vi båda är döpta i katolska kyrkor i Libanon och vi blev konfirmerade i Sverige i svenska kyrkan så ingen som sa något om nåt faktiskt.
  • Chris24
    Duchess skrev 2009-11-05 17:34:16 följande:
    Helt rätt, i princip SvKyrkan godkänner alla dop som skett i Faderns, Sonens och den helige Andes namn. Det innebär att t ex dop inom de flesta frikyrkorna, katolska och ortodoxa dop är helt OK. Däremot godkänner man inte dop som skett t ex inom Jehovas, eftersom de inte döps på det sättet.
    Ja,precis. Stämmer utmärkt.
  • Chris24
    passionsblomman skrev 2009-11-05 17:45:53 följande:
    Min lillasyster gick med i Katolska kyrkan alldeles nyligen och hade konfirmation och så. Nu var hon inte döpt öht förut så då döptes hon ju såklart nu, men om hon HADE varit döpt i annat samfund, hade hon ändå behövt döpa om sig för att få vara med i Katolska kyrkan? Eller hur går konvertering isåfall annars mer exakt till?
    Nej, hon hade inte behövt döpas om så länge det hade varit som Duchess sa, i sonens, faderns o den heliga andens namn dop, för det är ju så dem döps, dem flesta kristna kyrkorna. Jehovas annorlunda som sagt, då hade hon nog fått döpas om.

Så fick jag reda på iaf, i vår katolska kyrka, där fick min vän döpas om när hon gick med i vår kyrka, hon var jude men konverterade helt.
  • Chris24

Ja, lutherska kyrkorna/dop eller liknande är också välkomna i den katolska, ingen som förbjuds o komma in direkt heller.

Den Katolska kyrkan har utvecklats betydligt (den vi går till och har gjort länge iaf) och dem anser inte sig själva vara dem bästa, om ni förstår vad jag menar. Jag o min familj är ju där till julbönerna och då finns folk från ortodoxa kyrkan inne med oss och vi går till den Ortodoxa kyrkan också för den delen, våra familje vänner sen 15år tillbaka är Armenier, ortodoxa.

Asså, jag är inte elak nu så förstå mig rätt, den katolska kyrkan o folket välkomnar alla som är av kristna tro, dem ser "ner" på annat folk, tyvärr skall också tilläggas, men då handlar det ju mest om dem äldre människorna och generationerna för dem inte vet bättre helt enkelt.

Gällande dop så är ju det upp till var och en precis, för mig är dop väldigt viktigt för det är nåt som finns i min religion, kultur, familj och inför Gud ska man välsignas och välkomnas till världen så det kommer mina barn att få uppleva också. Min man som sagt är från muslimsk bakgrund egentligen då hans pappas sida är från Marocko och mamman dansk så han är inte döpt men han är ju ateist så för hans del spelar det ingen roll. Han gillar inte religion alls, han tycker det får folk att vrida o vända på både koran & bibel och därför bråkar man och förstår inte ens varför då vi tillber samma gud, vilket är sant för dem flesta ju.

Ja, kopp kaffe skulle sitta på plats nu ja..

• Chris24
    nano86 skrev 2009-11-06 07:30:20 följande:
    Min sambo resonerar likadan. Han har vart konfaledare i flera år men idag är så mycket ateist man kan bli tror jag, vi försöker att inte disskutera religion här hämma. Jag blir bara upprörd så lätt då
    Jag berättade för min sambo om debatter som pågick här inne igår kväll om bla. överlämning, dop, kyrkor, svenska kyrkor osv osv osv och han bara skakade på huvudet "förstår inte varför ni ens tar upp det för allas åsikter ska ju fram och då blir det att någon blir sårad för dem tycker den anser fel men då anser en annan fel enligt någon annans åsikt som inte håller med den tredje, ser du cirklen älskling?"

Haha, jag bara skrattade

Han berätta att i hans forum (han har hattrick sen 6år tillbaka) får man inte ens lov och diskutera politik & Religion så det inte blir bråk osv. Haha, klokt ändå
  • Chris24
    nano86 skrev 2009-11-06 08:30:51 följande:
    Klokt men lite tråkigt. Själv tar jag aldrig illa upp av vad folk skriver så länge det inte är meningar av typen "men du är ju dum i huvet" så överlever jag det mesta. Brukar dock försöka inte trampa folk på tårna, jag är kristen men väldigt liberal. Tycker inte om barndop, vill inte att de ska finnas någon fom av religösa friskolor (möjligen på gymnasienivå), kyrkan ska inte ha vigselrätt osv. Fast barntimmar och liknande gör mig inget, jag tycker helt enkelt att religion ska vara religon och inte ihopblandat med politik, lagar och myndigheter (som vigsel ju är). Så vi går ganska bra ihop jag och sambon ändå, fast vi röstar ju såklart olika i valet också :-P
    hahaha, på tal om valet så röstar jag o mannen olika också men nu står jag stilla alltså! har verkligen ingen aning om vad dem olika partierna står för längre, var utomlands i ca 5år och tappade helt bort mig där alltså, känns så dumt!

Får väl sätta mig ner o läsa igenom lite
  • Chris24

Men oj vad det händer saker på bara 2dgr när man är borta!

Läst igenom tråden snabbt nu, den tjejen som säger otroligt fula ord om kyrkan och allting där i om präster m.m bör verkligen tänka om gällande att gifta sig i kyrkan om hon anser den är en "f***ta" och den andra. Om den aliasen sen inte är på riktig så tycker jag det är sorgligt och se att man går och skaffar en fejk alias bara för att jävlas. Dra nu gränsen människor, BT får höjas upp lite mer än så.

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...