Jag vill att pappa leder mig till altaret...
Eller är det åldersskillnad och inte kulturella skillnader som gör att vi tolkar det olika?
Eller är det åldersskillnad och inte kulturella skillnader som gör att vi tolkar det olika?
Nej, förlåt Alexxi, du blev inte upprörd.
Jag drog bara en massa förhastade slutsatser när du konstaterade att JT2010 var syrian. Jag hade nämligen inte själv tänkt på den aspekten vad gäller hur vi argumenterar.
Givetvis så är det en massa annat som spelar in. Så enkel är aldrig världen.
Aha!
Jag trodde att du var jättearg!
Jamen, inte behöver man vara feminist för att ge idioter på moppo! Frukta inte.
Det räcker med att den ena är medlem i SvK för att få vigas där.
Eftersom en vigsel i kyrkan är en gudstjänst öppen för alla så kan man inte veta vilka som kommer. (Ville bara förtydliga detta.)
Vad är det för regler som kyrkan har velat ändra angående äktenskapet?
Nu hänger jag inte med, menar du att alla som kommer från en annan kultur där brudöverlämning är kutym ska gifta sig som de brukar?
Men det gör de väl, och oftast i den kyrka (som inte är Svenska Kyrkan) de tillhör?
I Sverige har brudöverlämning aldrig varit en sed, så svenskar som gifter sig "som de brukar" ska alltså gå in tillsammans.
Väldigt bra sagt!
Det är mer än en gång som jag har läst att "mamma hedras på ett annat sätt" Vilket sätt då? Jo, hon har t ex fått sy klänningen. Eller sköter bordsdekorationerna eller har bakat tårtan eller något annat som faktiskt bara är jobb, jobb, jobb och jobb. Något mammorna säkert gärna gör för sina älskade döttrar, men någon ära är det inte. Den som äras är bruden som har en sådan underbar mamma.
Trots denna fantastiska mamma så är pappa ändå den som har betytt mest och ska äras med en plats mitt i vigseln som egentligen handlar om brud och brudgum och ingen annan.
Hela tänket är ojämlikt och förs vidare, generation efter generation.
Brudgummarna bara skrattar om man föreslår att de ska hedra sin mamma (eller pappa) genom att ledas fram till altaret.
Det är också en tanke, om det är så fel för brudgummen att bli ledd, varför är det OK för bruden?
Alla brudgummar kan ju inte ha så dåliga förhållanden till sina föräldrar att de inte vill ära dem. Givetvis inte, men man vill inte göra avkall på sin självständighet genom att bli ledsagad av någon. Det är viktigare än föräldrarnas ära för brudgummen, så då borde det rimligtvis vara det för bruden också!
Att det inte är så att bruden väljer självständighet framför att ära pappa, beror på tusentals år av kvinnoförtryck i olika grader. Det är helt enkelt inprogrammerat från det vi är små att det är OK att vara det "svagare könet" (my ass- som Nemi skulle ha sagt).
anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:26:00 följande:
Fast det är ingen som säger att någon är kvinnohatande skurkar. Däremot har vi helt olika syn på symboliken i brudöverlämning, man behöver inte ta åt sig personligt för att någon annan inte tycker likadant. Nu får man åtminstone veta vad det betyder för många så att man inte står där och inte hade en aning i efterhand.
Flera har dessutom trott att det har varit sed inom Svenska Kyrkan eftersom de enbart har sett vigslar på Hollywoodfilmer. Det är fler än en som har gått in med sin man istället när de har fått hela bilden klar för sig. Unnar du inte dem det?
(Dessutom så är inte en vigselgudstjänst i Svenska Kyrkan någon privat angelägenhet.)
Men om du är så helt övertygad om att brudöverlämningen enbart är något fint så är det ju bara att rycka på axlarna och inte hålla med?
Eller finns det en liten risk att någon av oss faktiskt kan ha lite rätt, är det därför det känns provocerande?
Ja, det har jag och jag har tidigare skrivit att jag inte förväntar mig att någon från en kultur där brudöverlämning är norm ska ändra på det. Att gå emot det som "alltid har varit" är väldigt svårt. (Däremot inte sagt att jag tycker att den som faktiskt går emot något sådant då är hundra gångeer starkare än någon som bara låter bli att göra något nytt.)
Ofta har man då dessutom en annan kyrka som man tillhör och där det går bra med brudöverlämning.
Att införa det som en nymodighet är jag helt emot och tycker att vi ska bevara den fantastiska sed vi har här i Sverige som visar på jämlikhet.
Kvinnor har varit mer jämlika männen här mycket, mycket längre än i många andra länder och jag vill inte attt vi ska börja ta små steg bakåt i jämställdheten.
Din man är en väldigt klok person!
Det krävs, som jag har sagt tidigare, mycket mer av en individ att bryta invanda mönster än att låta bli något nytt.
Det där du skriver om att just kvinnor motarbetar varandra tror jag även har en grund i att man har fallit i fällan att tro på antifeministpropagandan som ändå alltid florerar i olika medier. När en kvinna är obekväm så beskrivs hon som någon som har skägg, inte rakar sig under armarna, är okvinnlig osv. Detta vill ju ingen kvinna beskyllas för och omedvetet så dras man med i att hamna på "fel" sida i ställningstagandet.
Jag erkänner villigt att jag själv var på väg att jamsa med antifeministerna, men min man öppnade ögonen på mig. Det var någon tidningsartikel som jag kommenterade och då fick jag mig en tillrättavisning. Han pekade på hur hon som hade uttalats sig faktiskt var oerhört modig som utsatte sig själv för alla dessa personangrepp (som vi har sett även här) för att berätta om orättvisor och saker som inte stämmer i samhället.
Jag började läsa saker och ting med öppnare ögon och jag häpnade över hur många det finns som anser att det är OK att hacka på någon som vill ha rättvisa och jämlikhet. Oftast är det inga vettiga motargument (jag antar att de saknas) utan rena personangrepp och svartmålningar.
Till och med jag har en toleranströskel, även om den brukar vara ganska hög.
Nåja, det är vatten under broarna nu.
OK, jag förstod inte att det var det du menade.
Nu går ju det helt i linje med att alla ska vara jämlika, så det är ju väldigt konsekvent med att inte vilja ha ojämlika symboler som t ex brudöverlämning, tycker jag.
Tack, det är så skönt när folk svarar och förtydligar istället för att ignorera!
Det uppskattar jag verkligen. Jag tycker att det är enda sättet att komma någonstans i diskussionen.
Jag lär mig hela tiden nya saker!
Som du uttrycker dig om kyrkan så tycker jag att du ska leta upp någon annan plats för din vigsel, gärna borgerligt. Det finns faktiskt människor som anser att kyrkan betyder något och jag tror inte att de uppskattar din inställning.
Otroligt omoget att börja förolämpa när man inte får som man vill. Världen handlar inte bara om dig.
Nej, måste man svära med könsord så ska man använda det motsatta könets.
(Det vet ju alla! )
anne på grönkulla skrev 2009-11-07 12:52:36 följande:
???
Nu sitter jag som utomstående och läser igen.
Passionsblomman förklarar varför och hur man reagerar på inlägg från varandra. Jag uppfattar ingen som helst upprördhet i det inlägget. Hon säger ju till och med att om det är Ario som behöver hjälp en dag så kommer hon att hjälpa henne.
Sedan kommer Ario med ett inlägg som öppnar med en provokation följt av ett personangrepp.
Ursäkta Ario (använder ursäkta på samma sätt som du) men har du ingen självinsikt alls? (Personligt angrepp, jag antyder med en fråga saker som jag rimligtvis inte kan veta alls.)
Jag har fortfarande inte helt förlåtit dig med flera för de saker som jag och andra blev kallade i tråden som du startade men som stängdes av moderatorerna pga att ni sa elaka saker om alla möjliga här inne på BT. Den tråden som jag började läsa för att få veta mer om vad man kan tänkas anse om brudöverlämning och hur man resonerar, men istället till min häpnad får se att den handlade om att smutskasta andra människor. (Om man skriver saker på ett öppet forum på internet så kommer massor av människor att läsa det, även folk som inte har konton på BT. Man kan inte "tjuvläsa" trådar som ni påstod där.)
Jag blev hur som helst jättearg och besviken, för jag har försökt att resonera med dig och några till på ett vuxet sätt med ambitionen att förstå.
Jag skrev i den tråden ett inlägg som svar på alla dessa påhopp, men jag tror inte att någon av er läste det eftersom tråden hann tas bort. Därför tar jag tillfället i akt att uppmana dig (m fl) att tänka över på vilket sätt ni behandlar människor i er omgivning och hur ni uppfattas som personer här på BT.
Tyvärr så har nu allt jag har läst fått mig att förutse att detta inlägg kommer att bemötas med något ekvivalent till uttrycket "whatever", "sköt dig själv" alternativt en massa skitsnack om mig någon annanstans.
Jag ska givetvis fortsätta att försöka ta dig m fl på allvar och diskutera som jag skulle göra med andra människor och hoppas att någon form av självinsikt så småningom infinner sig hos alla.
Jag bedömde bara de två senaste inläggen, dessutom har jag varit med länge och min helhetsbild av situationen är en helt annan.
Jag anser mig nog vara något mer diplomatisk, men visst, jag avslutade mitt inlägg att jag önskade mer självinsikt för alla. Där inkluderar jag såklart mig själv. Varje dag bör man försöka förbättra sig själv så gott det går.