Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Jadå, jag har hört många säga att de vill överlämnas av sin pappa för att hedra honom. Men jag förstår faktiskt inte det resonemanget. Varför ska bara bruden hedra bara pappan? För mig handlar bröllopsdagen om brudparet. Det är fint att hedra sina föräldrar, men att en person i brudparet väljer ut en person som ska hedras extra (och att det nästan alltid är bruden + pappan), det känns lite magstarkt.

Om du med ditt resonemang vill antyda att vi som kämpar emot att brudöverlämningen ska införas i Sverige är trångsynta och har svårt att acceptera nya idéer, då tror jag inte att du har en alltför klar bild av någon av oss....

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:22:58 följande:
    Jag sa bara att det är så vissa tänker när de vill ha brudöverlämning :) Att de väljer sin far för att de vill ära honom eller kanske de varit nära honom under sin uppväxt. Jag kommer ära mina föräldrar båda två på olika sätt på mitt bröllop. Om jag gick runt med en "jag hatar kvinnor-lapp" knuten runt halsen på mitt bröllop så kanske det sätter spår hos mina släktingar, men jag vet att de inte kommer se ner på mej eller på våra sätt att se saker bara för att jag väljer att gå in med pappa. Ingen i min släkt är trångsynt och går stenhårt på gamla symboliska betydelser. Men kanske det är så att om man är en människa som är väldigt bunden till traditioner (speciellt svenska) att man har svårt att acceptera nytänkande idéer.
  • Duchess

Åh, nu värmer du mitt debattörshjärta

JustMeAndMyLove skrev 2009-11-04 18:24:45 följande:
    Jag själv är en av dem. Jag visste inte nått om symboliken utan ville ha lite holywood. Nu slapp jag pinsamheten med att komma med iden till mamma som hade flugit i taket.Det finns andra sätt att hedra min mammma på, tänker jag :)
  • Duchess

Jag gjorde bara ett försök att svara lite mer utförligt på din fråga. Ledsen om det inte uppskattades.

Rufsas skrev 2009-11-04 18:29:21 följande:
    Förstår inte alls var du vill komma med detta inlägget. Jag ser det som självklart att man kan engagera sig i flera frågor.
  • Duchess

Men en svastika på bröllopsklänningen vore okej?

Rufsas skrev 2009-11-04 18:34:48 följande:
    Så länge du inte gör symbolen för kvinna överstruket på din bröllopsklänning är det INTE samma sak.
  • Duchess

Jag tror inte att någon av skribenterna i den här tråden är varken kvinnohatande eller förtryckt av sin man. Däremot tycker jag att själva symbolen brudöverlämning är sur och unken, och kan inte förstå hur annars självständiga kvinnor kan underkasta sig något sådant frivilligt. Skilj på sak och person.

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:36:28 följande:
    Va kul x) Nej, jag tycker att ni ska acceptera att vi har en annan åsikt bara. Vill man hedra sin pappa på det sättet så tycker jag ni kan va tyst. Jag bryr mej inte ett skit (ursäkta) om vad du gör på ditt bröllop. Jag accepterar att du har dina önskemål och din smak. Tycker det är lågt att dra ner andra med en annan åsikt på det här sättet. Ni får vara emot det hela, men ni behöver ju inte försöka få oss som har en annan syn på det att se ut som kvinnohatande skurkar.
  • Duchess

Jag försöker inte alls göra mig dum. Jag tycker att det är en relevant fråga. Varför skulle brudöverlämning vara OK, men inte en svastika på brudklänningen?

Om vi själva kan bestämma vad en symbol betyder så borde det ju inte spela någon roll.

Rufsas skrev 2009-11-04 18:37:24 följande:
    Okej, här tolkar vi fritt uppenbarligen. Gör dig inte dummare än vad du är.
  • Duchess

Ärligt talat - de nedtryckande kommentarerna när det gäller personfrågor tycker jag har kommit från de som är för brudöverlämning. Om jag har läst selektivt får du gärna ge mig exempel på sådant jag missat. Jag kan ge dig exempel också om du vill.. fast inte nu. Nu ska jag iväg.

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:44:37 följande:
    Ja, men visst. Skilj på sak och person :) Om det är vad vi vill så är det så. Om du är emot den handlingen, okey! Ditt val. Men tyvärr är det för många nedtryckande kommentarer som lämnats i den här tråden för att det ska vara ok.
  • Duchess

Ja, svastikan har ju en ljus historia innan den anammades av nazismen. Brudöverlämningen har ingen sådan ljus historia, snarare tvärtom. Eller syftade du på något annat?

Rufsas skrev 2009-11-04 18:45:20 följande:
    Det är skillnad på symbol och symbol. Det hoppas jag att du är med på?
  • Duchess

Ja, vi kunde väl åtminstone ha framstått som manshatare med skägg? BH-brännare känns sååååå 2004.

passionsblomman skrev 2009-11-04 22:09:59 följande:
    Ni som verkligen kallar er feminister - håller ni inte med om att det hade varit uppfriskande om förolämpningarna och odrägligheterna i den "nya brudöverlämningstråden" åtminstone hade bjudit på något mer fantasifullt än att vi alla i den här tråden sitter med orakade armhålor och ben medan vi bränner BH-ar?
  • Duchess

Helt rätt, i princip SvKyrkan godkänner alla dop som skett i Faderns, Sonens och den helige Andes namn. Det innebär att t ex dop inom de flesta frikyrkorna, katolska och ortodoxa dop är helt OK. Däremot godkänner man inte dop som skett t ex inom Jehovas, eftersom de inte döps på det sättet.

passionsblomman skrev 2009-11-05 16:29:17 följande:
    Jag tror dessutom att det är så att SVK inte "underkänner" ett dop som ett annat kristet samfund utfört, medan Katolska kyrkan har en annan process om man vill bli medlem där istället.
  • Duchess

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att Katolska kyrkan erkänner dop som är utförda inom lutherska kyrkor, så det borde inte ha varit något problem om hon varit döpt där.

passionsblomman skrev 2009-11-05 17:45:53 följande:
    Min lillasyster gick med i Katolska kyrkan alldeles nyligen och hade konfirmation och så. Nu var hon inte döpt öht förut så då döptes hon ju såklart nu, men om hon HADE varit döpt i annat samfund, hade hon ändå behövt döpa om sig för att få vara med i Katolska kyrkan? Eller hur går konvertering isåfall annars mer exakt till?
  • Duchess

Hur man resonerar i dopfrågan beror ju på vilken dopsyn man har.

kikel skrev 2009-11-05 18:01:37 följande:
    Nu hoppar jag in lite om dop. Jag är inte döpt alls. Mina föräldrar tyckte det var fel att "tvinga" in ett barn i kyrkan och tyckte det var bätre att jag fick välja själv när jag blev äldre. Tycker jag är himla smart gjort faktiskt...
  • Duchess

Och själv undrar jag hur baptister tänker när det kallar dt dop när vuxna människor döper sig

Nä, men i grund och botten handlar det om hur man ser på dopet och vad det betyder. Det finns naturligtvis en glidande skala, men för att beskriva extremfallen åt varsitt håll:

Om man anser att dopet är en symbolhandling och/eller en bekännelsehandling så är det absurdt att små barn kan döpas, eftersom de själva inte kan uttrycka en önskan att bekänna sin tro inför församlingen. Vanligtvis brukar baptistiska kyrkor inte döpa barn under åtta år (även om det finns undantag).

Om man anser att dopet är en gåva som förmedlar nåd - inte en symbol eller bekännelsehandling - och dessutom tror på arvssyndsläran, så är det absurdt att inte låta sitt barn döpas. En gåva kan man ta emot oavsett ålder.

Summer2010 skrev 2009-11-07 10:06:09 följande:
    Verkligen intressant att läsa om olika dop. Själv så undrar jag hur SvK kan kalla det dop när man döper barn, alltså kristet dop. Att man vill välsigna barnet förstår jag, men förstår inte så mycket mer. SvK's dop och dopet i andra kyrkor har helt olika betydelse.
  • Duchess

Jag vet inte om jag skulle kalla det "i min ensamhet" när man skriver något på ett offentligt och populärt diskussionsforum....

annmonw skrev 2009-11-07 10:22:56 följande:
    kyrkan och kyrkan brukar slänga ur mig sånt om jag blir arg och nej jag sa inte så till prästen heler satt här ochsvor i m in ensamhet FÖRLÅT !!
  • Duchess

Men varför vill du gifta dig i kyrkan om du känner såhär inför kyrkans policy och personal?

annmonw skrev 2009-11-07 10:53:56 följande:
    japp fitta fat handgranat
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...