• Sörön10

Tärnproblem

Rent hypotetiskt alltså!

Ponera att scenariot runt brudfölje är detta:

Du ska gifta dig nästa sommar.

Din sambo vill slå på stort och har, säg, tre vänner som han inte kan välja mellan, alltså vill han ha tre marskalkar.

Du för din del tvekar.. Din första fråga är om du måste ha lika många tärnor??

Du har redan frågat en mycket nära vän och hon hoppade gladeligen på.

Sedan tvekar du mellan några vänner. En vän som du har dålig kontakt med, hörs på telefon ibland, gjorde dig till gudmor till sin dotter för ett par år sedan. "Borde" hon bli din tärna också? Den tjejen är supergullig, men väldigt instabil. Hon säger en sak, men det händer inget tex. Skulle hon fixa att få uppdrag eller skulle du bara få magsår..?

Sedan har du en annan vän som du är bra vän med. Har inte riktigt samma kontakt som vän 1 (tärna) men du känner att om du ber gudmor-vännen så borde du fråga denna också.

Gudmorvännen har funnits i ditt liv sen ni var fyra år. De andra två sedan högstadiet.

Till råga på allt har du börjat fundera på en fjärde vän också. Ni lärde känna varandra senare, men hon har betytt massor för dig ever since. Varje gång du är hem till dina hemtrakter träffas ni. Det är liksom ett måste. Ni kan prata om allt. Ångest och glädje.

Frågan är nu vad du ska göra! Du har heller inte råd att köpa tärnklänningar åt allihopa, då det verkar kutym eftersom du har önskemål om färgen, bara färgen, på dem.

Nej usch, vet varken ut eller in.. Hur skulle ni gjort?

Rent hypotetiskt alltså!

• Svar på tråden Tärnproblem
  • 1 Grevinnan

Förstår ditt problem, men försök inte att se det som ett problem!
    Ni behöver inte ha lika många tärnor som marskalkar och vise versa.

Min blivandes syster och våger hade 3 maskalkar när de gifte sig och bara 2 tärnor, det är inget konstigt med det.
    Jag tyckte det med var svårt att välja, men jag valde min syster som ena tärnan och sen en av mina bästa vänner som den andra.
    Min sambo ska ha sin bror och sin bästa vän alltså med 2 st.
    Jag valde mellan 2-3 tärnor, min andra bästa vän som inte blir tärna var jag tärna till förra sommaren, jag fick allt, klänning, skor, hår och make, för massa pengar, men jag känner inte att vi har råd att betala det till våra tärnor etc.
    Den här tjejen som jag inte väljer hon ska ha barn nu i vinter och det hade bara blivit styrigt med att prova klänningar etc om man är gravid. Så jag valde bort henne helt enkelt, hon och hennes man ska vara värdpar istället och hjälpa till vid kyrkan, hon blev inte ledsen och jag tror inte hon tog illa upp heller.

De tärnor vi har valt får 2000 kr var att spendera till bröllopet. Hoppas vi hittar klänningar som kostar mindre, för jag vill ju ha ett finger med i spelet om val av färg och form.

Killarna får ha sina mörka kostymer som övriga gäster, så hyr vi bara västar och plastronger till dem.
    Enbligt alla bröllopsböcker etc, är det ju en ära att vara tärna och markalk och man betalar sin klädsel själv.

Följ ditt hjärta och din intution så ska du se att det blir bra.

Tänk om man har 10 bästa vänner då, man måste ju dra en gräns nån stans, kan inte din blivande bara välja 1 eller 2 stycken då??

• KatjaB

ni måste ju inte ha lika många män som kvinnor i brudföljet.
    Jag ska ha en, eventuellt två tärnor medan sambon inte har bestämt sig för vem han ska ha, kommer förmodligen ha en bestman.
    Ni kan ju köpa klänningar via ebay eller kinaföretag, då blir de itne så dyra. Eller kolla runt på tex bikbok eller andra butiker. Var nån tjej här på BT som hittat tärnklänningar för 199 kr på bikbok!
    Sen enligt tradition ska tärnan betala sin egen klänning, men vill ni stå för dem går det att hitta billigar varianter.

• Sebastiána

Jag kommer att ha ett liknande problem. Min sambo har tre marskalkar (hans bästa vän och hans två då vuxna söner) medan jag bara har en (min syster).

Ska jag också ha tre tärnor? Jag vet inte. Jag tror faktiskt att jag bara väljer min syster. Det blir krångligt om jag ska välja två till - vet inte hur jag ska välja utan att någon blir sur.

Jag tänker inte bestämma hur tärnklänningarna ser ut. Inte i detalj i alla fall. Kanske att jag ger dem lite olika färger att välja mellan och om det skulle bli fler tärnor att de pratar ihop sig så att deras färger åtminstone matchar varandra.

Men som sagt. Man behöver inte ha lika många tärnor och marskalkar så jag kommer nog att välja att bara ha en. Det kan vara ett tips till dig också.

• Sörön10

Tack för er svar! Att det ska vara så svårt.. Ettan är ju klockren, men sen funderar jag på fyran.. Är inte så sugen på att ha så många. Sambon kommer nog köra på tre, om de "accepterar", men vad bra, då behöver jag inte känna någon press.

Det smartaste vore väl att känna efter vilka som kommer kunna vara till bäst stöd den dagen.. Vilka som gör mig lugna och får mig att tänka rationellt.. =)

• kullaberg

Vi hade lite liknande dilemma, sambon har tre bästa vänner och jag ville bara ha min syster. Jag tycker inte man behöver vara lika många däruppe men det tycker min sambo
    Så efter mycket om och men så kom vi fram till att välja varsin (enkelt för mig). Han pratade med alla sin tre vänner, berättade precis hur det var, att vi bara kommer ha varsin tärna/marskalk men att han gärna ville att de två "som inte blev valda till att stå därframme" skulle vara lika involverade i planering av svensexa etc etc OM de ville. Och de hade absolut inget emot det, vill jättegärna engagera sig så mycket de kan och förstod att vi bara valde varsin.

Så allt går att lösa om man pratar om det. Men det är klart, det är inte lätt att välja en av tre. För min sambo var det lite lättare då det stod mellan hans kusin och hans två bästa vänner. Så det fick bli kusinen som är en av hans närmsta vänner OCH dessutom släkt.

Lycka till och hur det än blir så kommer det bli jättebra så länge du och din blivande är nöjda med valet/valen!

• Svanboet

Jag tycker och tror att man inte alls måste ha "lika många" utan man ärar de som man vill genom att fråga om de ställer upp. Det vanligaste är nog att man väljer personer som betyder mycket för en, som ställer upp coh som kan finnas till hands på det sätt man vill när det gäller de uppgifter som man förväntar sig av sina tärnor/marskalkar. Det är inte självklart vilka uppgifter som tillskrivs dessa personer och därför bör man alltid prata om detta med de man tillfrågar så att de vet vad de ger sig in på om de tackar ja. Vad gäller kostnaderna för tärnor/marskalkar så är jag av uppfattningen att om brudparet är med och bestämmer så betalar brudparet.

Lycka till!

Svar på tråden Tärnproblem